نوشته شده توسط : ali

مجسمه سازی:

مجسمه سازی به انگلیسی Sculpture خوانده می شود که از کلمه Sculper به معنی تراشیدن مشتق شده است.در حالی که مجسمه سازی فقط تراشیدن نیست بلکه فرم دادن شی ای است که ماده اولیه آن سنگ،موم چوب یا فلز باشد.
• تاریخچه مجسمه سازی
مجسمه سازی قبل از پیدایش قدیمی ترین تمدن ها وجود داشته است، حتی شواهدی از آن از تمدن غارنشینان به دست آمده است.مثلاَ یکی از حجاری های بسیار زیبای قبایل مایاها در پرو.
در همه اعصار و قرون هنر مجسمه سازی به علت مواد اولیه آن که اکثرا سنگ و چوب است به هنری با شکوه و با اصالت بدل شده است و در برخی موارد شناسنامه ای برای هویت و طرز زندگی تمدنها شده است.مجسمه سازی با مذهب ارتباط مستقیم داشت چنان که پیکره هایی که از تمدن های باستانی، مصر، هند، چین و مایاها باقی مانده نشان می دهد مذهب در تحول و تکامل این هنر نقش اساسی دارد.شاهان آشوری پیکر تراشی را وسیله ای برای بزرگ جلوه دادن اعمال خود قرار دادند.
• مجسمه سازی در ایران
ایرانیان که در تمام رشته های هنری تزئینی مانند نقاشی، سنگتراشی، منبت کاری، و غیره مهارت فوق العاده به خرج داده اند در فن مجسمه سازی نیز علاقه زیادی از خود نشان داده اند. مجسمه مکشوفی در شمی (از نواحی لرستان) بزرگترین مجسمه ای است که تا کنون در خاک ایران پیدا شده، و تنها مجسمه برنزی بزرگی است که از دوران های قدیم ایرانیان به یادگار باقی مانده است. ولی مجسمه های کوچک خصوصاَ از عهد اشکانیان و ساسانیان در کشور ما زیاد ساخته شده و تمام خصوصیات پیکر تراشی ایران نیز در این مجسمه های کوچک دیده می شود.
در عصر حاضر مجسمه سازی به علت پیشرفت علم و تکنولوژی و پدیدار شدن جوامع صنعتی دگرگونی زیادی پیدا کرد و از یک هنر صرف و تفننی به صنعتی عجین شده با سایر رشته ها مثل دکوراسیون و معماری درآمد.از پدیده های جالب هنری در قرن حاضر و قرن بیستم پیدایش، گسترش و رخنه سبک کوبیسم در مجسمه سازی بود که اولین بار الکساندر آرچی پنکو بود که از سال 1911 آثار جالبی به وجود آورد. به هر حال در مجسمه سازی نوین عناصری مانند چوب، آهن، حلبی، طلا، جواهر، شیشه، نخ، پارچه و... به کار می رود که در این بین مجسمه های فلزی جلب توجه بیشتری می کنند و شاید علاقه مندان بیشتری نیز داشته باشند.
• ثبت شرکت تولید مجسمه
مهم ترین مبحث برای ثبت شرکت، تعیین موضوع شرکت می باشد، مطابق بند 2 اساسنامه، تعیین موضوع فعالیت هر شرکت نشان دهنده هویت آن شرکت است بر این اساس موضوع فعالیت شرکت تولید مجسمه در زمینه های تولید و پخش انواع مجسمه های تزئینی باید قید گردد.
برای ثبت شرکت تولید مجسمه می توان همانند سایر شرکت ها در قالب های شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود اقدام نمود.برای آشنایی بیشتر به شرح مختصری درباره این دو شرکت و سپس شرایط و مدارک لازم جهت ثبت آنها می پردازیم.
• شرکت سهامی خاص :
شرکت هایی هستند که سرمایه آنها به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است.مقدار سرمایه لازم در این شرکت ها نباید از یک میلیون ریال کمتر باشد.توجه داشته باشید که حتما باید عبارت سهامی خاص قبل یا بعد از نام شرکت به صورت واضح قید گردد.
• شرایط لازم جهت ثبت شرکت دامپروری سهامی خاص :

    پرداخت نقدی حداقل 35% از سرمایه به صورت نقدی
    حداقل میزان سرمایه یک میلیون ریال
    حداقل وجود 3 نفر عضو

• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت دامپروری سهامی خاص :
_ تصویر برابر اصل شده شناسنامه کلیه سهامداران و بازرسین
_ ارائه گواهی پرداخت حداقل 35 درصد از سرمایه شرکت
_ اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تهیه شده از مراکز پلیس + 10
_ دونسخه اظهارنامه تکمیل شده شرکت سهامی خاص و امضاء ذیل آن توسط سهامداران
_ دو جلد اساسنامه شرکت سهامی خاص و امضاء ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
_ دونسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد
_ دوبرگ صورتجلسه هیأت مدیره که به امضاء مدیران منتخب رسیده باشد
_ اخذ مجوز در صورت نیاز به صدور مجوز.
• شرکت با مسئولیت محدود :
شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است، در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود.
" فایده ای که شرکت های با مسئولیت محدود دارند این است که شرکت های سهامی غالباً احتیاج به سرمایه های مهم دارند و ناچارند شریک زیاد داشته باشند به این جهت مقررات زیادی درباره آنها وضع شده که رعایت تمام آنها از عهده اشخاصی که می خواهند شرکاء محدودی داشته باشند خارج است؛ این قبیل شرکت ها از اشخاصی تشکیل می شود که با یکدیگر دوست و یا همکارند و در حقیقت شرکت فامیلی است، از آن قیود تا اندازه ای آزاد است. "
• شرایط لازم جهت ثبت شرکت دامپروری با مسئولیت محدود :

    حداقل سرمایه مبلغ 100.000 تومان
    وجود حداقل 2 نفر عضو
    تعهد به پرداخت کل سرمایه به طور نقدی

• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت دامپروری با مسئولیت محدود :
_ 2برگ تقاضانامه
_ 2 نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
_ 2جلد اساسنامه و امضای ذیل صفحات آن توسط سهامداران
_ گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
_ تصویر کارت ملی و شناسنامه شرکاء و مدیران
_ اخذ و ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به اعلان کارشناس اداره ثبت شرکت ها



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 اسفند 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

میناکاری یا مینا سازی، نقاشی و تزئین فلزاتی همچون طلا، نقره و مس است که به وسیله رنگ های لعاب دار مخصوصی که در حرارت بسیار زیاد پخته و ثابت می شوند؛ امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می شود ولی می توان بر روی طلا و نقره نیز آن را به عمل آورد.طلا تنها فلزی است که هنگام ذوب شدن مینا، اکسید نمی شود از این رو امکان اجرای طرحی همراه با جزئیات و با شباهت هر چه تمام تر بر روی مینا را ایجاد می کند.در حالی که میناهای مسین و نقره ای چنین کیفیتی را ندارند.شکل گیری مینا نیز از ترکیب اکسیدهای فلزات و چند گونه نمک در مجاورت حرارت بالا( 750 تا 850 درجه سانتی گراد) می باشد که رنگ ها در طول زمان و بر اساس دما به وجود می آیند؛امروزه در ایران کانون تولید میناکاری شهر اصفهان می باشد و استادان برجسته ای در تولید مینا مشغول به فعالیت هستند.

• تاریخچه میناکاری

میناکاری هنری با پیشینه ای در حدود پنج هزار سال است که برای زیبایی بخشیدن زیورآلات و ظروف مختلف استفاده می شده است.این هنر ترکیبی از آتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته می گردد و نقش های زیبایی را می آفریند. به گفته برخی از کارشناسان و در پی تطبیق دادن میناکاری های بیزانس با آثار ایرانی، این هنر در ایران شکل گرفته و سپس به دیگر کشورها رفته است.البته در اروپا آثاری باستانی یافت شده که پیشینه ای بسیار طولانی دارند؛برای نمونه شش انگشتر طلا مربوط به سیزده سده پیش از میلاد، در قبرس یافت شده که نمونه ای از میناکاری مرصع می باشند.

• مینا به لحاظ روش به دو دسته تقسیم می شود :


1- مینای خانه بندی
2- مینای نقاشی
مینای خانه بندی : شیوه ای قدیمی است که به «مینای سیمی» نیز معروف است از مفتول های بسیار نازک استفاده می شود. مفتول ها را به شکل دلخواه در می آورند و با چسب روی قطعه کار قرار داده با یک لعاب شیشه ای روی آن را می پوشانند.سپس آن را در داخل کوره ای با حدود 1000 درجه حرارت قرار می دهند و مفتول ها به قطعه کار جوش می خورند. در مرحله بعد رنگ های مخصوص میناکاری را که به شکل پودر می باشند را بر روی کار پر می کنند.
مینای نقاشی: روشی که امروزه در اصفهان مرسوم است به این صورت که نقش های مینا بر روی لعابی شفاف قرار می گیرد. بدین منظور و برای میناکاری ابتدا استادی مسگر می بایست که شیء مربوطه را بر اساس طرح مورد نظر بسازد و سپس استادی میناکار روی آن را لعاب سفید رنگ بدهد.مرحله لعاب دهی سه یا چهار بار انجام می گیرد و هر بار نیز همراه با قرار گرفتن در کوره با 700 درجه گرما هست تا رنگ لعاب ثابت شود. سپس نقاشی روی این جسم سفید رنگ انجام می شود و دوباره شی به کوره می رود تا در درجه ای در حدود 400 تا 500 درجه پخته شده و رنگ ها به شکل دلخواه درآیند.

• میناسازان آثار متفاوتی را تولید میکنند که برخی از رایج ترین آن ها چنین می باشد :

بشقاب، گلدان، کاسه، قاب های عکس، تابلوهای مینا که با هنرهای دیگر مانند: طلاکاری، خاتم کاری، مینیاتور، جواهرسازی ترکیب می شود.
درها، پنجره ها و ضریح های میناکاری شده در مکان های مذهبی به ویژه حرم امامان شیعی
اشیای تزئینی : جعبه های آرایش زنانه، جعبه های خاتم کاری و میناکاری، سرویس چایخوری و شربت خوری، قلیان، جعبه قرآن، زره، آیینه، قلمدان، و...
زیورآلات : گوشواره، سینه ریز، گلوبند، انگشتر، مدال و...

• ثبت شرکت میناکاری

جهت فعالیت در زمینه میناکاری، اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه) الزامی است. این شرکت ها را می توان در قالب شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود به ثبت رساند که در ادامه ضمن توضیح مختصر راجع به این شرکت ها، به شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت میناکاری سهامی خاص و با مسئولیت محدود می پردازیم.

• شرکت سهامی خاص :

شرکت سهامی خاص، شرکتی است بازرگانی که تمام سرمایه آن منحصراً تأمین گردیده و سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است. و تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد؛عنوان شرکت سهامی باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.

• شرایط ثبت شرکت میناکاری سهامی خاص :

- حداقل دارای 3 نفر عضو و 2 نفر بازرس که بازرسین نباید از اعضاء باشند.
- حداقل سرمایه مورد نیاز یک میلیون ریال
- حداقل 35 درصد سرمایه باید نزد بانک به نام شرکت پرداخت شود.

• مدارک لازم برای ثبت شرکت میناکاری سهامی خاص :

- کپی کارت ملی و شناسنامه برابر اصل شده
- اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تهیه شده از مراکز پلیس +10
- امضای اقرارنامه
- تصویر برابر اصل مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع

• شرکت با مسئولیت محدود:

شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است. در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود.

• شرایط ثبت شرکت میناکاری با مسئولیت محدود :

- دارابودن حداقل یک میلیون ریال سرمایه اولیه
- تعهد با پرداخت کل سرمایه به صورت نقدی
- حداقل دارای 2 نفر عضو

• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت میناکاری با مسئولیت محدود :

- اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
- تصویربرابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه
- اقرارنامه امضاء شده
- اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 اسفند 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

بشر از زمانی که ضرورت وجود ملزومات زندگی روزمره را احساس نمود، به فکر داشتن منسوجی بود تا بتواند او را در برابر سرما و سختی زمین محافظت نماید. پشم و موی حیواناتی نظیر گوسفند و بز، اولین یافته های بشر برای برآوردن این نیاز بود و متعاقباَ پوست این حیوانات اولین زیر انداز یا به عبارتی دیگر فرش منسوج بود.
به دنبال تغییر و تحول و پیشرفت زندگی، بشر یاد گرفت که می تواند با به هم آمیختن و فشردن رشته های پشم، زیراندازی ضخیم تر و گرم به نام نمد تهیه نماید و به دنبال آن فراگیری فنون ریسندگی و تابندگی نخ های پشمی را تولید نمود.
• تعریف قالی :
نوعی گستردنی بافته شده از الیاف، پشم و در بعضی موارد ابریشم است که معمولا برای پوشش زمین به کار می رود. از آنجا که قالی و فرش همیشه نقوشی زیبا بر خود داشته اند، امروزه به جنبه تزئینی آن توجه می شود. آنچه به قالی اهمیت و ارزش می بخشد مواد اولیه طبیعی مانند الیاف پنبه، پشم، ابریشم، کتان همچنین پیوند رنگ و نقشه و بافت قالی می باشد.
قالی مجموعه ای است از گره هایی که در رج های موازی با چله زده می شود و هر چه تعداد این گره ها در بافت بیشتر باشد مرغوبیت و استحکام آن بیشتر است.
• تاریخچه قالیبافی :
در مورد تاریخ پیدایش فرش اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی با توجه به آثار باستانی و کشفیات بشر، ثابت شده است که هنرهایی نظیر جاجیم بافی، گلیم بافی، زیلوبافی همه همه مقدمه ای بر پیدایش هنر قالی بافی بوده است. فرش های نخستین دارای طرح های ساده و ابتدایی و عمدتا ذهنی باف بوده است که جنبه استفاده روزمره داشته اند و محققان در مورد فرش بافی در ابتدا به مصر به عنوان مهد این هنر فکر می کرده اند اما با پیدایش اولین فرش به نام پازیریک که در کوه های سیبری در سال 1949 توسط پروفسور رودنکو کشف گردید نظریات دیگر را باطل نمود و با توجه به این نمونه عملی، مهد قالیبافی از سواحل رود نیل و دجله و فرات، به آسیای مرکزی تغییر مکان داد و ثابت کرد که مهد هنر فرش در ایران بوده است.
از آنجا که قالی همیشه نقش های زیبا بر خود داشته است، امروزه به جنبه تزئینی آن نیز توجه می شود، از جمله طرح های مختلف فرش عبارتند از:
نقشه گردان و هندسی، ابنیه و آثار باستانی، محرابی، گلهای ختایی، ترنج و لچک، جنگلی و...و زیباترین و پرفروش ترین طرح ها افشان، شاه عباسی، قاب قرآنی، بختیاری، ماهی، و...می باشد و مرغوب ترین فرش ها مربوط به تبریز و یا خطه آذربایجان می باشد.
یکی از پدیده های قابل توجه در سال های اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است؛ ایران نیز به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در بازار های جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی بر آمده و در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. یکی از صنایع مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستباف است.
• ثبت شرکت قالیبافی :
علاقه مندان به قالیبافی، می توانند جهت بهبود بخشیدن به وضعیت تولید صنایع فرش ایرانی نسبت به ثبت شرکت در این زمینه اقدام نمایند.
برای ثبت شرکت قالیبافی انواع قالب های ثبتی وجود دارد که با توجه به نوع فعالیت مورد نظر قالب ثبتی مناسب انتخاب میشود، اغلب شرکت های ثبت شده در کشور ما در قالب شرکت های سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود می باشند.در ادامه به شرایط و مدارک لازم جهت ثبت موسسات و شرکت ها ی قالیبافی می پردازیم.
شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت قالیبافی سهامی خاص :
• شرایط لازم :
1_ مطابق ماده 3 لایحه اصلاحی قانون تجارت: حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص3 نفرباشد+2نفر بازرس که بازرسین نباید از اعضا باشند.حداقل 35درصد سرمایه نیز نقدا پرداخت شود.
2_ حداقل سرمایه در شرکت سهامی خاص از صد هزار تومان نباید کمتر باشد. (طبق ماده 5لایحه اصلاحی قانون تجارت)
• مدارک مورد نیاز :
_ تصویر شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضاء
_ گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تهیه شده از مراکز پلیس+10
_ اقرارنامه امضا شده
_ اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.
_ اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
• شرایط ثبت شرکت قالیبافی با مسئولیت محدود :
1_ درشرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکاء حداقل 2 نفر باشد.
2_ حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک میلیون ریال است.
3_ در شرکت با مسئولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیر عامل شرکت شده و مدیر عامل اقرار به دریافت نماید.
• مدارک ثبت شرکت قالیبافی با مسئولیت محدود:
_ فتوکپی کارت ملی و شناسنامه کلیه اعضاء
_ اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
_ امضای اقرار نامه
_ اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها
• شرایط ثبت شرکت قالیبافی تضامنی :
-  در شرکت تضامنی ، حداقل شرکا 2 نفر و حداقل هیات مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر می باشد.
- ماده 118قانون تجارت،  سرمایه ی شرکت تضامنی را به دو صورت نقدی و غیر نقدی پذیرفته است ،ولی به منظور تشکیل شرکت باید کل سرمایه ی نقدی تادیه شده و سرمایه غیر نقدی تقویم و تسلیم شده باشد.قابل ذکر است در لایحه ی اصلاح قانون تجارت (مصوب 1384 هیات وزیران) هیچگونه حداقل مبلغی برای تشکیل شرکت تضامنی در نظر گرفته نشده است.
-  تعداد مدیران شرکت تضامنی ممکن است یک یا چند نفر باشند که محدود به مدتی خاص یا نامحدود می باشد. ( ممکن است از بین خود شرکاء یا از خارج از شرکت تعیین گردند ) .
نکته : برخلاف شرکت بامسئولیت محدود که وجود هیات نظار در مواردی الزامی است ، در شرکت تضامنی الزامی به وجود چنین هیاتی در قانون پیش بینی نشده است.

• مدارک ثبت شرکت قالیبافی تضامنی :


1- دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
3- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
4- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
5- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
8- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
9- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

    شرایط لازم برای ثبت موسسات غیر تجاری

- حداقل تعداد شرکا که برای مؤسسات در نظر گرفته ‌شده است، ۲ نفر می‎‎باشد و حداکثر بدون محدودیت می باشد.
- حداقل سرمایه جهت ثبت موسسه یکصد هزار تومان می باشد.
- در موسسات غیر تجاری انتخاب بازرس اجباری نمی باشد اما می تواند دارای بازرس باشد. حداقل تعداد مدیران در این موسسات 2 نفر عضو می باشد که می بایست به سن قانونی 18 سال رسیده باشند.

    مدارک لازم جهت ثبت موسسات غیر تجاری  :

برای ثبت موسسات غیر تجاری، تسلیم مدارک ذیل در تهران به " اداره ثبت شرکت ها " و در شهرستان ها " به دایره ثبت شرکت ها " ضروری است.
1.دو نسخه  تقاضانامه تکمیل شده ( اوراق تقاضانامه به دلیل بهادار بودن می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردد )
2. اساسنامه تکمیل شده ( دو نسخه )
3. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
4. دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره یا رکن اداره کننده
5. کپی برابر با اصل مدارک احراز هویت موسسین و مدیران
6. معرفی نامه نمایندگان، در صورتیکه موسسین و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن.
7. تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی موسس ، مبنی بر غیردولتی بودن آن .
8. اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
9. اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

بشراز نخستین روز خلقت به فکر تولید پوشاک برای خود بوده و در این راه تلاش بسیار نموده است که ثمره آن را می توان از تنوع فوق العاده پوشاک در طول تاریخ به ویژه در عصر حاضر مشاهده کرد. صنعت نساجی در ایران سابقه چند هزارساله دارد. این صنعت در ایران در قرن یازدهم هجری تقریباً با صنعت نساجی سایر کشورهای جهان همگام بود. امروزه پیشرفت و تحولات قرون اخیرسبب شده است که بشر با روی آوردن به خواص فیزیکی مواد و با بکارگیری ذوق وهنرخود در صنعت نساجی تحولات شگرفی را ایجاد کند.
• مواد اولیه صنعت نساجی :
الیاف نساجی :
الیاف،رشته های بسیار باریکی هستند که دارای طول بلندی نسبت به قطر خود بوده و کاربردهای متفاوتی دارند که در اینجا فقط به الیاف نساجی اشاره می شود :
الیاف نساجی در دو گروه تقسیم بندی می شوند :
_ الیاف نساجی طبیعی
_ الیاف نساجی مصنوعی
• الیاف نساجی طبیعی :
الیافی هستند که از طبیعت و بدون نیاز به تغییری کلی در ماهیت و یا شکل آن بدست می آیند. الیاف زیر از الیاف طبیعی هستند :
پنبه، پشم،ابریشم، کنف، چتایی، شاه دانه.
• الیاف مصنوعی :
به گروهی از الیاف گفته می شود که توسط روش های خاص تولید می شوند و به طور معمول در طبیعت وجود ندارند ولی ممکن است ریشه طبیعی داشته باشند. الیاف مصنوعی به دو دسته زیر قابل تقسیم است :
1. الیاف سینتتیک :
الیافی که منشأ آنها نفت بوده با استفاده از فناوری خاص تولید می شوند. مانند نایلون، داکرون، ارلون و...
2. الیاف بازیافته :
الیافی که مواد اولیه شان در طبیعت بوده و با تکنولوژی های خاص تبدیل به الیاف می شوند، الیاف بازیافته گویند. مانند : ویسکوز، استات و تری استات.
• عوامل موثر در انتخاب یک ماشین بافندگی :
انتخاب یک ماشین بافندگی درگذشته براساس جنس پارچه مورد نظر( ابریشمی، پنبه ای و یا پشمی) انجام می شود انجام می شد ولی امروزه به دلیل عمومی بودن موارد استعمال ماشین های بافندگی، انتخاب براساس وزن واحد سطح پارچه صورت می گیرد.
* امروزه می توان ماشینهای بافندگی را براساس طریقه پودگذاری آنها تقسیم بندی کرد که عبارت از:
۱. ماشین های بافندگی با سیستم پودگذاری معمولی، این ماشینهای بافندگی به دو گروه زیر تقسیم می شوند :
۱_۱ ماشین های بافندگی که درآنها عمل پودگذاری توسط یک جسم پرتاب شونده انجام می شود‌.
۲_۱ ماشینهای بافندگی که به طور مثبت پودگذاری می کنند، این ماشین ها دارای گیره هایی هستند که توسط تسمه و یا میله به داخل دهنه رفته و نخ پود را وارد می کنند‌.
2_ ماشین های بافندگی جت : این ماشین ها توسط جت آب و یا جت هوا نخ پود را به داخل دهنه وارد می کنند.
3_ ماشینهای بافندگی چند فازی : دراین ماشین ها همزمان چند دهنه به صورت سری و یا موازی تشکیل می شود و چند جسم پود گذاری در یک زمان چند نخ را وارد دهانه می کند.
• ثبت شرکت ریسندگی و بافندگی :
این شرکت ها را می توان در قالب شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود به ثبت رساند که در ادامه ضمن توضیح مختصر راجع به این شرکت ها، به شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت بافندگی سهامی خاص و با مسئولیت محدود می پردازیم.
• شرکت سهامی خاص :
شرکت سهامی خاص، شرکتی است بازرگانی که تمام سرمایه آن منحصراً تأمین گردیده و سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است. و تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد؛عنوان " شرکت سهامی " باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.
• شرایط ثبت شرکت ریسندگی و بافندگی سهامی خاص :
- حداقل 35 درصد سرمایه باید نزد بانک به نام شرکت پرداخت شود.
- حداقل دارای 3 نفر عضو و 2 نفر بازرس که بازرسین نباید از اعضاء باشند.
- حداقل سرمایه مورد نیاز یک میلیون ریال
• مدارک لازم برای ثبت شرکت ریسندگی و بافندگی سهامی خاص :
1- اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
2- امضای اقرارنامه
3- فتوکپی کارت ملی و شناسنامه برابر اصل شده
4- تصویر برابر اصل مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
• شرکت با مسئولیت محدود:
شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است. در اسم شرکت باید عبارت " با مسئولیت محدود " قید شود.
• شرایط ثبت شرکت بافندگی با مسئولیت محدود :
- حداقل دارای 2 نفرعضو
- دارا بودن حداقل یک میلیون ریال سرمایه اولیه
- تعهد با پرداخت کل سرمایه به صورت نقدی
• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت بافندگی با مسئولیت محدود :
1- تصویربرابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه
2- اقرارنامه امضاء شده
3- اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
4- اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

مفهوم شرکت تضامنی: قانونگذار در ماده ۱۱۶ قانون تجارت، شرکت تضامنی را اینگونه تعریف نموده است : شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود اگر دارایی شرکت برای تأدیه تمام قروض کافی نباشد هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد درمقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.

• تعداد مدیران و نحوه عمل آنها درشرکت تضامنی :
مدیر در شرکت تضامنی می تواند واحد یا متعدد باشد.ماده ۱۲۰ ق. ت دراین مورد مقرر داشته است : در شرکت تضامنی، شرکاء باید لااقل یک نفرازمیان خود یا از خارج به سمت مدیری معین نمایند.
هرگاه مدیر شرکت واحد باشد به طور طبیعی خود به تنهایی در مورد اداره شرکت اقدامات لازم را انجام می دهد اما در مواردی که تعداد مدیران در شرکت تضامنی بیشتر است درعمل اصطلاح هیئت مدیره در مورد آنها به کار می رود. سؤال مهم و اساسی این است که در صورت تعدد مدیران، نحوه عمل آنها چگونه خواهد بود؟ مثلاً هرگاه بخواهند معامله ای انجام دهند آیا باید همه آنها در معامله دخالت داشته و موافقت نمایند و آن را امضاء کنند یا در اینگونه موارد باید نظر اکثریت آنها ملاک عمل باشد؟
قانونگذار اگرچه اجازه تعدد مدیران را در ماده ۱۲۰ق.ت داده است ولی درمورد نحوه عمل آنها ساکت است. درعمل ازتعدد مدیران تحت عنوان هیئت مدیره یاد می شود که اگر در شرکت نامه یا اساسنامه شرکت، در خصوص نحوه عمل و صدور اختیارات مدیران و تشکیل جلسات و نصاب رسمیت یافتن جلسات هیئت مدیره، پیش بینی هایی صورت گرفته باشد، مدیران مزبور باید طبق شرکتنامه یا اساسنامه عمل نمایند ولی چنانچه درشرکت نامه یا اساسنامه توافقی صورت نگرفته باشد دراین صورت باید با الهام از ماهیت رابطه مدیران یا شرکت، حدود اختیارات آنها را مشخص نمود.
ماده ۱۲۱ق. ت درمقام بیان ماهیت رابطه مدیران یا شرکت مقرر داشته است:« حدود مسئولیت مدیر یا مدیران شرکت تضامنی همان است که در ماده ۵۱ مقرر شده ».
ماده ۵۱ قانون تجارت نیزمقرر داشته است :« مسئولیت مدیر شرکت در مقابل شرکاء همان مسئولیتی است که وکیل درمقابل موکل دارد ».
بنابراین از دو ماده ۱۲۱ و51 ق.ت استفاده می شود که از دیدگاه قانونگذار ماهیت رابطه مدیر یا مدیران یا شرکت، وکالت و نمایندگی است. اگرچه در ماده ۵۱، مسئولیت مدیر شرکت را در مقابل شرکای شرکت نه خود شرکت مبتنی بررابطه وکالت توصیف نموده است و این امر خود موجب این سؤال شده است که مدیر یا مدیران شرکت وکیل شرکت می باشند یا وکیل شرکاء؟
درصورت متعدد بودن مدیران، قانونگذارهیچگونه محدودیتی مقرر ننموده است و تعداد آنها بستگی به نظرشرکای شرکت دارد. البته درعمل تعداد مدیران به صورت فرد می باشد تا درمقام تصمیم گیری بتوانند به راحتی تصمیم بگیرند و اکثریت به راحتی قابل دسترسی باشد چنانچه قانونگذار درمورد حداقل مدیران درشرکت های سهامی در مواد ۳ و ۱۰۷ لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت، آن را به صورت مقرره قانونی ذکر کرده است که به موجب مواد فوق، حداقل اعضای هیئت مدیره در شرکت های سهامی خاص، ۳ نفر و در سهامی عام ۵ نفر می باشد.
برخی از حقوقدانان ضمن انتقاد ازاینکه قانونگذار در ماده ۱۲۱ ق. ت به بیان مسئولیت مدیر یا مدیران شرکت در مقابل شرکاء پرداخته، درنهایت مدیران شرکت را نماینده شرکت دانسته اند که می توانند به نام شرکت و به حساب شرکت معاملاتی نموده و تعهداتی قبول کنند و نمایندگی شرکت را در نزد کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی دارا می باشند.
یکی از حقوقدانان در توجیه ماده ۵۱ قانون تجارت نوشته اند :« مفاد ماده ۵۱ ق.ت اشاره بدین نکته است که با او بسان امین رفتار خواهد شد و ازاین جهت در حکم وکیل است و از آن نباید نتیجه گرفت که مدیر شرکت وکیل است به ویژه که آثار اعمال مدیر به طور مستقیم عاید شخص حقوقی می شود نه آنان ».
یکی ازحقوقدانان با اشاره به اینکه چون شرکت تضامنی دارای شخصیت حقوقی مستقل است، مدیر را پس از انتخاب باید وکیل شرکت تلقی کرد نه وکیل شرکاء تصریح کرده اند : مواد ۱۲۱ و۵۱ را باید زمانی قابل اعمال تلقی کنیم که شرکت منحل شده است و وجود ندارد. دراین مرحله برای آنکه اشخاص ثالث بتوانند به خود شرکاء مراجعه کنند باید مدیررا وکیل شرکاء تلقی کنیم و شرکاء را در مقابل اشخاص ثالث شخصاً جوابگو بدانیم.
اشکالی که بر وکیل دانستن مدیران از جانب شرکاء بعد از انحلال وارد است این است که در این صورت اگر طلبکاران و اشخاص ثالث به شرکاء مراجعه کنند و طلب های خود را مطالبه کنند درواقع شرکاء بدهی خود را می پردازند نه بدهی شرکت را که دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده است. زیرا اینکه مدیران را وکیل شرکاء بدانیم مستلزم آن است که مدیران معاملات را با نام شرکاء و به حساب آنان انجام داده باشند. بدون تردید مدیران در زمان انجام معامله، به نام و به حساب شرکت انجام داده اند و از طرفی نیز شرکاء بدهی شرکت را می پردازند نه بدهی خود را و این امر از مواد 116، 124، 125و 126 قانون تجارت قابل استفاده است که درآنها قانونگذار از قروض شرکت نام برده و شرکاء را نسبت به آنها مسئول دانسته است نه بدهی خود‌.
درهرحال با توجه به آنچه بیان شد روشن گردید که مدیریا مدیران را باید نماینده شرکت تلقی کرد نه شرکاء و از ماده ۱۲۰ ق. ت نیز می توان برای این منظور استفاده نمود که بیان می دارد : در شرکت تضامنی، شرکاء باید لااقل یک نفر را به سمت مدیری انتخاب نمایند که اگرچه انتخاب کننده شرکای شرکت می باشند ولی مدیر را برای شرکت انتخاب می کنند و برهمین اساس مدیررا باید نماینده شرکت دانست نه شرکاء.
• مدت مدیریت مدیران شرکت های تضامنی :
قانون تجارت در مورد مدت مدیریت مدیران شرکت های تضامنی ساکت است. این در حالی است که قانونگذار در مورد شرکت با مسئولیت محدود در ماده ۱۰۴ قانون تجارت تصریح کرده است که مدیران می توانند برای مدت محدود یا نامحدود انتخاب شوند. و در ماده ۴۸ ق.ت تصریح کرده بود که مدیر یا مدیران در شرکت های سهامی برای مدت محدود انتخاب می شوند.
به نظر می رسد از وحدت ملاک ماده ۱۰۴ قانون تجارت در مورد شرکت تضامنی نیز می توان استفاده کرد و در نتیجه در شرکت های تضامنی نیز مدت مدیریت مدیران را می توان به دو صورت محدود و نامحدود در نظر گرفت. زیرا حکم قانونگذار در ماده ۱۰۴ برخلاف ماده ۴۸، با اصول حقوقی سازگاری بیشتری دارد. دلیل این امر آن است که یکی از اصول حقوقی عبارت از اصل اباحه و جواز می باشد که در صورت تردید در صحت، نامحدود بودن مدت مدیریت مدیران، می توان با استفاده از اصل مذکور، صحت آن را مورد تأئید قرارداد حکم به صحت آن نمود. به تعبیر دیگر وجود هر گونه ممنوعیت و محدودیت برخلاف اصل اباحه بوده و نیازمند تصریح قانونی است چنانچه در شرکت های سهامی تابع قانون تجارت 1311، این ممنوعیت در ماده 48 قانون تجارت مورد تصریح قرار گرفته بود.
• شرایط مدیران شرکت تضامنی :
قانون تجارت درمورد شرایط مدیران در شرکت های تضامنی هیچ شرط ایجابی یا سلبی مقرر ننموده است. از آنجا که مدیر یا مدیران در شرکت های تضامنی، عهده دار نمایندگی شرکت بوده و به نام شرکت وبه حساب شرکت معاملاتی انجام داده و قراردادهایی منعقد می کنند. لذا مطابق قواعد عمومی قراردادها، مدیر باید شخصی باشد که اهلیت انجام معامله را داشته باشد یعنی ازاهلیت قانونی یا استیفاء برخوردار باشد‌ بنابراین اشخاص محجور را نمی توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود. نکته قابل توجه این است لزوم داشتن اهلیت نه تنها در زمان انتخاب مدیران شرط است بلکه درادامه نیز شرط می باشد و در نتیجه هرگاه مدیر شرکت درزمان مدیریت خود، به دلیل عارض شدن جنون یا از دست دادن رشد، اهلیت خود را از دست بدهد باید او را از مدیریت منعزل دانست و به جای او شخص یا اشخاص دیگری را انتخاب نمود‌.
• طرح سوال :
آیا اشخاص ورشکسته را می توان به مدیریت شرکت های تضامنی انتخاب نمود ؟
قانونگذار در بند یک ماده ۱۱۲ لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷، ورشکسته را مانند محجورین واجد شرایط برای مدیریت ندانسته و به تعبیر دیگر ورشکستگی را مانع انتخاب اشخاص به عنوان مدیر شرکت سهامی تلقی نموده است.
به نظر می رسد با توجه به عدم پیش بینی چنین منعی در شرکت های تضامنی، ورشکستگی اشخاص مانع از انتخاب آنها به عنوان مدیر شرکت نمی باشد. زیرا ممنوعیت مذکور در ماده ۱۱۲ ل.ا.ق.ت نوعی محدودیت و محرومیت از حقوق اجتماعی است که مطابق قواعد حقوقی، هر شخص از تمام حقوق اجتماعی برخورداراست مگر اینکه قانون آن را منع کرده باشد. بنابراین با توجه به اینکه ایجاد هرگونه ممنوعیت مستلزم تصریح قانونی است که در خصوص شرکت های تضامنی چنین ممنوعیتی در قانون تجارت پیش بینی نشده است لذا به اقتضای اصل اولی، افراد ورشکسته منعی از برخورداری از این حق اجتماعی نخواهند داشت. به تعبیر دیگر ایجاد هرگونه ممنوعیت و محدودیت بر سر راه برخورداری اشخاص از حقوق اجتماعی، یک حکم استثنایی و خلاف اصل است که نیازمند تصریح قانونی بوده و در صورت نیاز به تفسیر، باید تفسیرمشکل گردد. بنابراین در صورت تردید درمورد اشخاص ورشکسته، اقتضای تفسیر مشکل این است که حکم قانونگذار درلایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347 که موخراز قانون تجارت ۱۳۱۱ نیز بوده است به شرکت های تضامنی و سایر شرکت های تجاری قابل تعمیم و تسرّی است نباشد.
شاید اشکال شود که اگر ورشکسته به عنوان مدیر شرکت تضامنی انتخاب شود ممکن است دراثرتقصیر و کوتاهی ایشان خسارتی به شرکت یا شرکاء وارد گردد واین امر به حقوق طلبکاران ورشکسته خلل وارد می نماید و در واقع تجویز مدیریت برای ایشان به نوعی تجویز تصرف در اموال به طور غیرمستقیم برای ورشکسته است در حالی که مطابق ماده ۴۱۸ قانون تجارت تجار ورشکسته از زمان صدور حکم ورشکستگی از تصرف در اموال خویش ممنوع می گردند.
در پاسخ باید گفت که تجویز مدیریت برای ورشکسته منافاتی با ماده ۴۱۸ ق.ت ندارد و همچنین خللی به حقوق طلبکاران ایشان نیز وارد نمی شود. زیرا درست است که مبنای ممنوعیت در ماده ۴۱۸ ق.ت حمایت از حقوق طلبکاران می باشد‌ نه وجود نقص و خلل در خود تاجر. اما باید توجه داشت که طلبکاران بعد از ورشکستگی( مثلاً زمان مدیریت ورشکسته در شرکت تضامنی) با طلبکاران قبل از صدور حکم ورشکستگی در یک ردیف قرار نمی گیرند. چنانچه برخی از حقوقدانان نیز، وکالت تاجر ورشکسته از اشخاص دیگر را در امورمالی پذیرفته اند و برخی نیز تصریح کرده اند که ورشکسته می تواند در عقد مضاربه به عنوان عامل و مضارب طرف عقد قرار گیرد و برخلاف ورشکستگی مالک که موجب انفساخ ( باطل شدن) مضاربه می شود.( بند ۲ ماده ۵۵۱ قانون تجارت) ورشکستگی عامل و مضارب موجب انفساخ مضاربه نمی شود. در مورد شرایط مدیران ذکر این نکته لازم و ضروری است که همان گونه که می توان اشخاص حقیقی را به مدیریت شرکت انتخاب نمود، اشخاص حقوقی را نیز می توان به عنوان مدیر شرکت انتخاب نمود. زیرا مطابق ماده ۵۸۸ ق. ت، اشخاص حقوقی می توانند از تمامی حقوقی که اشخاص حقیقی برخوردارند، بهرمند شوند و یکی ازاین حقوق عبارت قرار گرفتن در موقعیت مدیریت شرکت است. البته در اینگونه موارد شخص حقوقی مزبور، باید یک نفر شخص حقیقی را به عنوان نماینده خود برای انجام وظایف مدیریت معرفی نماید. قانون تجارت اگرچه در این مورد ساکت است. ولی همانگونه که ذکر گردید جوازاین امر از ماده ۵۸۸ ق.ت قابل استفاده است. همچنین باید توجه داشت که حکم مذکور در ماده ۱۱۱ لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت ۱۳۴۷ مبنی بر ممنوعیت انتخاب مرتکبان سرقت، خیانت در امانت،کلاهبرداری یا جرائم در حکم خیانت درامانت و کلاهبرداری، اختلاس، تدلیس و تصرف غیرقانونی در اموال عمومی به مدیریت شرکت، قابل تعمیم و تسرّی به شرکت های تضامنی نمی باشد.زیرا چنانچه بیان گردید ایجاد هرنوع ممنوعیت مستلزم تصریح قانونی است که درمورد شرکت های تضامنی چنین تصریحی وجود ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

در تصفیه عادی، اداره تصفیه دوبار و به فاصله ده روز، اقدام به درج آگهی در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار می کند. نکاتی که در این آگهی باید قید شوند عبارت اند از :
الف) نام و مشخصات تعاونی ورشکسته، مرکز اصلی آن و تاریخ ورشکستگی ؛
ب) اخطار به طلبکاران و کسانی که ادعایی دارند، دایر بر اینکه ادعای خود را ظرف دو ماه به اداره تصفیه اعلام و مدارک خود را ( اصل یا رونوشت مصدق ) تسلیم کنند. اداره تصفیه می تواند این مدت را برای کسانی که مقیم کشورهای خارج اند تمدید کند ؛
ج) اخطار به بدهکاران تعاونی تا ظرف مدت مذکور خود را معرفی کنند. بدهکارانی که مطابق اخطار عمل نکنند، به جریمه تقدی معادل بیست و پنج درصد بدهی به صندوق اداره تصفیه محکوم خواهند شد. دادگاه می تواند علاوه بر جریمه نقدی، بدهکاران مذکور را به حبس از سه تا شش ماه محکوم کند.
د) اخطار به کسانی که به هر عنوان اموال تعاونی ورشکسته در دست آنهاست، برای اینکه آن اموال را ظرف مدت دو ماه در اختیار اداره تصفیه قرار دهند وگرنه هر حقی که نسبت به آن اموال دارند از آن ها سلب خواهد شد؛ مگر اینکه عذر موجهی داشته باشند ؛
ه) دعوت برای اولین جلسه طلبکاران که نهایتاَ ظرف بیست روز از تاریخ آگهی تشکیل خواهد شد. ضمناَ در آگهی قید می شود کسانی که با تعاونی ورشکسته مسئولیت تضامنی دارند و یا ضامن آن هستند ، می توانند در این جلسه حاضر شوند.
آگهی در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار دوبار به فاصله ده روز منتشر خواهد شد. نسخه ای از آگهی برای افراد و مراجع زیر فرستاده می شود : طلبکاران شناخته شده، دوایر اجرایی حوزه فعالیت تعاونی ورشکسته ، دادگاه هایی که دعاوی مربوط به تعاونی نزد آن ها مطرح است ؛ موسسات بیمه که تعاونی قرارداد بیمه موثر در امور تجاری با آن ها منعقد کرده است اداره ثبتی که تعاونی ورشکسته در حوزه آن دارای اموال غیرمنقول است. لازم است صورت نام طلبکارانی که برای آن ها نسخه ای از آگهی فرستاده می شود، در صورت جلسه ورشکستگی قید شود یا اینکه در برگ جداگانه ای که رئیس اداره تصفیه یا کارمند متصدی تصفیه ، آن را امضا می کند، نوشته شده به صورت مجلس پیوست شود.
هر گاه اداره تصفیه ادامه فعالیت تولیدی یا توزیعی تعاونی ورشکسته را مقتضی بداند، لازم است دفاتر تجاری سابق تعاونی از تاریخ اعلام ورشکستگی بسته شوند و سپس در همان دفاتر، صفحات دیگری برای ثبت حساب های جدید در نظر گرفته شود و یا دفاتر دیگری برای این کار تهیه شود.
اولین جلسه طلبکاران به ریاست یک نفر از کارمندان اداره تصفیه تشکیل می شود و اداره گزارشی را به صورت اموال و سایر امور مربوط به تعاونی ورشکسته برای طلبکاران قرائت می کند. طلبکاران می توانند پیشنهادهای خود را درباره ادامه جریان کار بازرگانی یا حرفه مربوط به تعاونی ورشکسته ابراز کنند، ولی تصمیم گیری با اداره تصفیه است و به طور کلی اداره تصفیه ، نماینده منافع هیئت طلبکاران است. در پایان این جلسه یا جلسات دیگری که در صورت لزوم تشکیل می شود؛ باید صورت جلسه ای تنظیم شود. در صورت جلسه اسامی کلیه طلبکاران یا نمایندگان آن ها که در جلسه حاضرند و پیشنهادهای آنان قید می شود. همچنین تصمیمات اداره تصفیه نیز در آن نوشته می شود.
پس از انقضای موعد مقرر برای ارائه اسناد ( مهلت دو ماهه ای که در آگهی اداره تصفیه تعیین شده است ) ، اداره تصفیه به مطلبات رسیدگی کرده، آن ها را تصدیق یا رد می کند و در صورت لزوم می تواند از طلبکاران بخواهد دفاتر خود را برای رسیدگی در اختیار اداره قرار دهند. مطالباتی که به موجب سند رسمی، وثیقه ملکی دارند، باید منظور شوند؛ هر چند از طرف طلبکار اظهار نشده باشد. اداره تصفیه پس از انقضای موعد مقرر برای ارائه اسناد طلبکاران نهایتاَ ظرف بیست روز باید صورتی از طلبکاران، با در نظر گرفتن طلب هایی که حق رهن یا حق رجحان دارند، تهیه کند. نام طلبکارانی که مردود شده اند، با ذکر دلیل در این صورت قید می شود. صورتی که از طلبکاران تهیه شده است به نظر آخرین مدیران شرکت یا اتحادیه تعاونی می رسد، ولی اداره تصفیه مکلف نیست به اظهارات آنان ترتیب اثر دهد.
صورت طلبکاران که اداره تصفیه آن را با در نظر گرفتن طلب های با حق رهن و حق رجحان تهیه کرده است، از طریق آگهی به طلبکاران اطلاع داده می شود و در اختیار کسانی که نسبت به تعاونی ورشکسته ادعای حق دارند، گذاشته می شود. به طلبکاران مردود و همچنین طلبکارانی که حق رجحان برای خود قائل بوده اند و اداره تصفیه به ادعای آن ها ترتیب اثر نداده است، مراتب مستقیماَ اعلام خواهد شد. هر کس نسبت به صورت مذکور اعتراض داشته باشد، ظرف بیست روز از تاریخ انتشار این آگهی حق دارد در دادگاه صادر کننده حکم ورشکستگی، اقامه دعوی کند. اگر معترض ادعا کند که طلب او بی مورد رد شده یا کسر گردیده و یا حق رهن یا حق رجحان او منظور نشده است ، دعوی علیه اداره تصفیه اقامه می شود و اگر طلب یا حق رجحان کسی که قبول شده مورد اعتراض باشد، دعوی علیه طلبکار مربوط اقامه خواهد شد. در صورتی که دعوی اخیر به نتیجه برسد و حکم دادگاه بر رد طلبی صادر شود، سهمی که به آن طلب داده شده است، در حدود طلب مدعی و هزینه دادرسی به مدعی اختصاص پیدا خواهد کرد و مازاد بین سایر طلبکاران تقسیم خواهد شد.
اسنادی که با تاخیر ارائه شده باشند، در صورتی که عذر موجهی برای تاخیر آن ها باشد، تا ختم ورشکستگی قبول می شود؛ ولی هزینه ای که در اثر این تاخیر پیش آمده است ، بر عهده مدعی طلب خواهد بود. ( تشخیص موجه بودن عذر با اداره تصفیه است ). هر گاه اداره تصفیه سندی را که با تاخیر ارائه شده است ، قبول کند ، به تصحیح صورت طلبکاران اقدام می کند و طلبکاران را به وسیله آگهی مطلع می سازد.
اداره تصفیه همچنین اقدام به وصول مطالبات می کند و در صورت لزوم برای وصول آن ها اقامه دعوی می کند. اشیایی که در معرض تنزل قیمت باشند یا نگهدلری آن ها هزینه نامناسبی ایجاد کند بدون تاخیر فروخته می شوند. اداره تصفیه همچنین برگ های بهادار و یا اشیایی را که در بازار قیمت معینی دارند، به فروش می گذارد.
اداره تصفیه درباره اشیایی که مورد مطالبه اشخاص ثالث است ، تصمیم مقتضی می گیرد و اگر این اشخاص را محق تشخیص دهد، اشیاء مربوط را به آن ها تسلیم می کند و به هر کدام از آن ها که محق تشخیص داده نشود، مهلت می دهد که ظرف ده روز در دادگاه صلاحیت دار اقامه دعوی کنند؛ در صورتی که ظرف این مهلت ، اقامه دعوی نکرده، دعوی او دیگر مسموع نخواهد بود.
پس از رسیدگی به مطالبات و تعیین طلبکاران، از طلبکارانی که تمام یا قسمتی از طلب آن ها مورد قبول واقع شده باشد، برای شرکت در جلسه دعوت می شود. اگر " قرارداد ارفاقی " هم درخواست شده باشد، مراتب در دعوتنامه قید می شود. در جلسه طلبکاران که بنا به دعوت اداره تصفیه و با حضور آخرین مدیران تعاونی ورشکسته تشکیل می شود، اداره تصفیه گزارش کاملی درباره وضعیت دارایی و مطالبات تعاونی ارائه می دهد. نظر آخرین مدیران تعاونی و طلبکاران استماع شده، در صورت جلسه ذکر می شود، ولی تصمیم گیری با خود اداره تصفیه است ؛ مگر در مورد قرارداد ارفاقی و صرف نظر کردن از دعاوی مشکوک که تصمیم گیری درباره آن ها با رعایت شرایط مقرر از اختیارات طلبکاران است.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

مجمع عمومی فوق العاده به امور مهم و حیاتی در شرکت سهامی رسیدگی می کند. مدتی که در طول آن امکان تشکیل مجمع عمومی فوق العاده وجود دارد از زمان تشکیل تا انحلال شرکت می باشد.
بر اساس مستندات قانونی وظایف مجمع عمومی فوق العاده به شرح ذیل است :
یک : تقلیل سرمایه ( در اثر زیان های وارده ماده 65 لایحه یا به جهت مبلغ پرداخت نشده سهام شرکت در ظرف مقرر در اساسنامه ( ماده 33 لایحه )
دو : تصویب ایجاد سهام ممتاز ( تبصره 2 ماده 24)
سه : تغییر در حقوق و امتیازات سهام ممتاز ( ذیل ماده 42 لایحه )
چهار : تبدیل سهام ( بانام به بی نام و بالعکس) ( ماده 43 به بعد لایحه )
پنج : انتشار اوراق قرضه ( مواد 55، 56 لایحه قانونی تجارت ) .
شش: تفویض یا تبدیل ورقه قرضه به سهام ( بند 9 ماده 60 و مواد 71، 69، 65،61 لایحه )
هفت : افزایش سرمایه شرکت ( مواد 55 و 56 لایحه ).
هشت : تصویب تغییر در سرمایه ( ماده 83 لایحه )
نه : تصویب تغییر در مواد اساسنامه ( ماده 83 لایحه )
ده : تصویب انحلال شرکت قبل از موعد ( ماده 83 لایحه قانونی ) یا در اثر زیان های وارده ( ماده 141 لایحه ).
یازده : تصویب تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام ( ماده 278 و 287).
شایان ذکر است، ثبت تغییرات شرکت ها منوط به تنظیم و ارائه صورتجلسه متناسب با موضوع تغییرات و ارائه آن به مرجع ثبتی است. این تغییرات در صورتی امکان پذیر است که به وسیله مجمع عمومی فوق العاده و یا هیأت مدیره به تصویب رسیده باشد.


به موجب ماده 84 لایحه ، در مجمع عمومی فوق العاده باید دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رای دارند حاضر شوند. مثلاَ اگر صد سهم وجود دارد ، باید دارندگان 51 واحد از سهام حاضر شوند. منظور از دارندگان بیش از نصف سهام %|=C نصاب سرمایه ای می باشد نه عددی.
اگر در اولین دعوت ، اکثریت مذکور حاصل نشد در دعوت دوم، حضور دارندگان بیش از یک سوم سهامی که حق رای دارند، ضروری است. مثلاَ اگر کل سهام 100 باشد، باید دارندگان حداقل 34 سهم حاضر باشند.
جلسه دوم به شرطی رسمیت می یابد که در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شود.
نکته : مجمع عمومی فوق العاده تنها تا دو نوبت دعوت می شود اما مجمع عمومی موسس تا سه نوبت قابل دعوت است. اگر در دعوت دوم مجمع عمومی فوق العاده اکثریت مذکور حاصل نشد سهامداران برای بار سوم دعوت نمی شوند بلکه مجدداَ از نو و با نصاب جلسه اول باید دعوت شوند.
نصاب رسمیت جلسات :
دعوت اول : بیش از نصف سرمایه که حق رای دارند.
دعوت دوم : بیش از یک سوم سرمایه که حق رای دارند.

    نصاب تصمیم در مجمع عمومی فوق العاده

به موجب ماده 85 لایحه ، تصمیمات در مجمع عمومی فوق العاده مانند مجمع عمومی موسس همواره به اکثریت دو سوم آرای حاضر در جلسه رسمی خواهد بودو به عنوان مثال اگر 60 رای در مجمع عمومی فوق العاده حاضر باشد برای تصویب دستور جلسه به حداقل 40 رای نیاز داریم .
اگر موضوع جلسه ی مجمع عمومی فوق العاده دو موضوع ذیل باشد، اتفاق آرا نیاز است :
1. تغییر تابعیت شرکت
2. افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهم ، در صورتی که برای صاحبان سهام ایجاد تعهد کند.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

• تجارت الکترونیک :

برای ارائه تعریفی که منطبق با شیوه رایج تجارت الکترونیک باشد، باید گفت: تجارت الکترونیک عبارت است از تمامی فرآیند مبادله کالاها و خدمات که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی از طریق فناوری شبکه اینترنت صورت می پذیرد ویا تعامل شبکه پردازش های ارتباطی و شبکه پردازش های مدیریت اطلاعات وامنیت برای مبادلات تجاری.
* برخی در تعریف تجارت الکترونیک ازعبارت خرید و فروش اطلاعات چه به صورت مستقل و یا به صورت اطلاعات بازرگانی نیز نام برده اند.
اما منظور از تجارت الکترونیک مبادله هرگونه کالا و خدمات برای بهره برداری تجارت است.
• روش های تجارت دراینترنت :
مدل های تجارت الکترونیک ازطریق شبکه اینترنت، بسته به نوع کالا وارزش دریافت شده، متنوع است. مدل های تجاری برای فروش کالاها ازطریق شبکه، مانند : اطلاعات دسترسی به بانک های اطلاعاتی یا توضیحات، به طور قابل ملاحضه ای با مدل هایی که برای فروش کالاهای فیزیکی استفاده می شوند متفاوت است. چهارمدل برای فروش کالاها وجود دارد :
_ فروش از طریق عضوگیری
_ فروش براساس مشاهده( pay per view )
_ فروش با پشتیبانی درآمد تبلیغاتی
_ مدل تجارت از طریق عضوگیری.
• شرایط و مدارک مورد لزوم جهت ثبت شرکت :
برای ثبت شرکت تجارت الکترونیک، باتوجه به موضوع فعالیت شرکت (بند2اساسنامه) اخذ مجوز از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و سازمان تنظیم مقررات،لازم و ضروری می باشد. همچنین این شرکت ها را می توان در دو قالب متداول،شرکت با مسئولیت محدود و یا شرکت سهامی خاص دراداره ثبت شرکت ها به ثبت رسانید.
• شرکت با مسئولیت محدود :
شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امورتجاری تشکیل شده وهریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد،فقط به میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است، درنام شرکت بایدعبارت ( با مسئولیت محدود) قید شود.
• شرایط ثبت شرکت تجارت الکترونیک با مسئولیت محدود :
_ تعهد با پرداخت کل سرمایه
_ وجود حداقل دونفرعضو
_ حداقل سرمایه یک میلیون ریال
• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تجارت الکترونیک با مسئولیت محدود به شرح ذیل است :
_ اصل گواهی عدم سوء پیشینه ( گواهی عدم سوء پیشینه از مراکز پلیس +10 تهیه شود)
_ تصویر کارت ملی کلیه اعضاء
_ تصویر شناسنامه کلیه اعضاء
_ اقرارنامه امضاء شده
_ اخذ مجوزدرصورت مجوزی بودن موضوع
• شرکت سهامی خاص :
شرکتی است که تمام سرمایه آن منحصراً توسط مؤسسین تأمین گردیده وسرمایه آن به سهام تقسیم شده ومسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی آنهاست،تعداد سهامداران دراین شرکت نباید از سه نفر کمتر باشد وعنوان شرکت سهامی خاص باید قبل از نام شرکت یا بعد ازآن بدون فاصله با نام شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.
• شرایط ثبت شرکت تجارت الکترونیک سهامی خاص :
_ حداقل سه نفر عضو+ دو نفر بازرس(بازرسین نباید از اعضاء باشند)
_ حداقل سرمایه 100,000 تومان
_ دست کم 35% سرمایه نقداً پرداخت شود.
• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تجارت الکترونیک سهامی خاص عبارت است از:
_ فتوکپی شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضاء
_ اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تهیه شده از مراکز پلیس+10
_ امضای اقرارنامه
_ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

به موجب ماده 72 لایحه قانون تجارت، مجامع عمومی از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود. اشخاص غیر سهامدار، حق شرکت در جلسات مجمع عمومی را ندارند مگر به عنوان وکیل یا منشی. نصاب تشکیل رسمی جلسات و هم چنین حد نصاب تصمیم گیری جلسات مجامع عمومی، اصولاَ تابع اساسنامه است مگر آن که قانون ترتیب دیگری را مقرر کرده باشد.
مجامع عمومی عبارتند از :
1. مجمع عمومی موسس
2. مجمع عمومی عادی
3. مجمع عمومی فوق العاده
در ادامه کلیاتی را از دلیل تشکیل و صلاحیت مجامع عمومی ، قبل از بررسی نحوه ی اداره جلسات مجامع عمومی مورد شرح قرار می دهیم.
مجمع عمومی موسس، تکمیل کننده فرایند تشکیل شرکت می باشد و پایان کار مجمع عمومی موسس مرادف با تشکیل شرکت است. بعد از آن که شرکت با قبول کتبی سمت توسط مدیران و بازرس یا بازرسان تشکیل شد، دیگر مجمع عمومی موسس تشکیل نمی شود و باید به سراغ دو مجمع عمومی دیگر، یعنی عادی و فوق العاده برویم.
مجمع عمومی عادی، برای تصویب حساب های مالی و تخصیص سود و زیان و انتخاب مدیران و بازرسان تشکیل می شود و الزاماَ حداقل سالی یک بار تشکیل می شود و به همین دلیل این مجمع، مجمع عمومی سالیانه نامیده می شود.
مجمع عمومی فوق العاده امور حیاتی و مهم شرکت را به دست دارد. به موجب ماده 83 لایحه ، تغییرات سرمایه ای مانند افزایش و کاهش سرمایه ، تغییر اساسنامه و انحلال شرکت پیش از موعد در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد. امکان تشکیل این مجمع ، قبل از مجمع عمومی عادی نیز وجود دارد.

اداره جلسات مجامع عمومی، با هیات رئیسه می باشد. هیات رئیسه مرکب از 4 عضو است، یک رئیس و دو عضو ناظر و یک عضو منشی . اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند عضو هیات رئیسه باشند و در صورت عضویت اشخاص حقوقی در شرکت ، نماینده آن ها در جلسات شرکت می کند.
رئیس و دو ناظر حتماَ باید از میان صاحبان سهام باشند ولی منشی می تواند خارج از سهامداران باشد. پس حداقل سهامدار لازم برای تشکیل مجمع عمومی، 3 سهامدار است.
در یک صورت منشی باید از میان صاحبان سهام باشد و آن نیز مربوط به مواد 95 و 96 لایحه می باشد و زمانی است که دارندگان حداقل یک پنجم سهام شرکت ، مجمع عمومی را دعوت کنند. البته در این صورت، حداقل تعداد سهامدار لازم برای تشکیل جلسات مجامع عمومی 4 سهامدار می باشد زیرا منشی باید از بین سهامداران انتخاب شود.
به موجب ماده 101 لایحه ، اصولاَ ریاست جلسات مجمع عمومی با رئیس هیات مدیره خواهد بود مگر در 4 حالت :
1. ترتیب خلاف در اساسنامه پیش بینی شده باشد.
2. عزل تمام یا بعض مدیران جزو دستور جلسه مجمع باشد.
3. انتخاب مدیران جزو دستور جلسه مجمع باشد.
4. جلسه مجمع عمومی موسس ( در این مقطع هنوز مدیران شرکت انتخاب نشده اند ).
اگر در اساسنامه پیش بینی نشده باشد، رئیس هیات رئیسه از میان سهامداران با اکثریت نسبی انتخاب می شود.
هیات رئیسه مجامع عمومی :
یک رئیس : الزاماَ صاحب سهم : اصولاَ رئیس هیات مدیره
دو ناظر : الزاماَ صاحب سهم
یک منشی : اصولاَ نیازی نیست صاحب سهم باشد مگر موارد 95 و 96 لایحه .



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

در این مقاله، برای آشنایی ذهن خوانندگان ابتدا به معرفی شرکت تضامنی و نسبی خواهیم پرداخت و سپس وارد بحث اصلی می شویم .


    معرفی شرکت تضامنی

به موجب قانون تجارت ،« شرکت تضامنی شرکتی است که درتحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود،مقصود ازمسئولیت تضامنی شرکاء این است که اگر دارایی شرکت برای پرداخت تمام بدهی های شرکت کافی نباشد هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هرقراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد درمقابل اشخاص کان لم یکن خواهد بود. »

    معرفی شرکت نسبی

شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجاری در تحت اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته .
در شرکت نسبی که یکی از شرکت های اشخاص محسوب است و بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل می شود هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که در شرکت گذاشته مسئولیت دارد. در این نوع شرکت قانونگذار ازکلمه " میزان سهم " یا " میزان سرمایه " استفاده ننموده است بلکه از کلمه " نسبت " استفاده نموده است.
شرکت نسبی مختص قانون ایران است. چنین شرکتی در اروپا وجود ندارد و چنانچه به طریق دیگری ترجمه شود با شرکت مسئولیت محدود اشتباه خواهد شد این شرکت با عقد شرکت در قانون مدنی ایران مطابقت دارد . یعنی اگر شرکت مدنی با جنبه غیرتجاری ایجاد گردد اجباراَ باید به صورت نسبی درآید زیرا با اصول فقه اسلامی مطابقت دارد.
شرکت های تضامنی و نسبی مانند شرکت بامسئولیت محدود حداقل از دو شریک تشکیل می شوند اما حداکثر تعداد شرکا در قانون تعیین نشده است. در شرکت های تضامنی و نسبی مانند شرکت با مسئولیت محدود، سرمایه شرکا به سهم الشرکه تقسیم می شود و قانون گذار حداقل و حداکثر میزان سرمایه را تعیین نکرده است. شرکا ممکن است اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. موضوع فعالیت شرکت تضامنی و نسبی، مانند شرکت بامسئولیت محدود باید امور تجاری باشد.

    تشکیل شرکت

به موجب ماده 118 قانون تجارت، شرکت تضامنی و نسبی مانند شرکت بامسئولیت محدود، زمانی تشکیل می شوند که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی تقویم و تسلیم شده باشد.
به موجب ماده 122 قانون تجارت، تقویم آورده های غیرنقدی در شرکت های تضامنی و نسبی مانند با مسئولیت محدود با تراضی تمام شرکا انجام می پذیرد و در این شرکت نیز ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری الزامی نمی باشد. در شرکت های تضامنی و نسبی ، " سرمایه نقدی تعهد شده برای شرکت حتماَ باید با پول پرداخت گردد و پرداخت توسط سفته یا چک پرداخت تلقی نمی شود مگر آن که سفته یا چک ، نقد شده به حساب شرکت واریز شود ".
در شرکت های تضامنی و نسبی مانند شرکت بامسئولیت محدود، شرکا باید لااقل یک نفر از میان خود یا از خارج شرکت به سمت مدیریت معین نمایند.
در شرکت تضامنی مانند شرکت بامسئولیت محدود و نسبی ایجاد شرکت منوط به انتخاب مدیر نیست و می توان مدیر را بعد از تشکیل انتخاب نمود. شرکا می توانند انتخاب مدیر از طریق اکثریت اعضا پیش بینی نمایند اما اگر پیش بینی صورت نگیرد، انتخاب با اتفاق آرا امکان پذیر است.
اگر در اساسنامه یا شرکتنامه اکثریتی برای عزل مدیر معین نشده باشد، عزل مدیر با اتفاق آرا امکان پذیر است و خود مدیر، حق شرکت در رای گیری در خصوص عزل را ندارد. شرکا در رای گیری اصولاَ دارای یک رای هستند مگر آن که در اساسنامه یا شرکتنامه رای گیری به نسبت سرمایه پیش بینی شده باشد.
به موجب ماده 117 ق. ت ، " در اسم شرکت تضامنی باید عبارت ( شرکت تضامنی یا نسبی ) و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی و تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل ( و شرکا ) یا ( و برادران ) قید شود ".
در شرکت های شخص محور برخلاف شرکت های سرمایه ای مانند بامسئولیت محدود، باید اسامی شرکا یا عباراتی مانند شرکا در کنار نام شرکت قید شود و به همین دلیل نام شرکت های تضامنی و نسبی از دو بخش تشکیل می شود. قانون گذار برای عدم تصریح نام شرکا ضمانت اجرا در نظر نگرفته است.
با فوت یا خروج شریکی که نام او در کنار نام شرکت آمده، باید نام شرکت تغییر کند مگر آن که شریک متوفی موسس باشد یا نام او موجب اعتبار نام شرکت باشد .
نکته : اگر در نام شرکت عبارت نسبی قید نشود، در مقابل ثالث شرکت تضامنی محسوب می شود.


مدارک لازم برای ثبت شرکت نسبی :
1- دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
3- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
4- تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی
5- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
6- کپی برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
8- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
9- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
10- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

مدارک ثبت شرکت تضامنی :
1- دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
3- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
4- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
5- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
8- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
9- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

شرکت‏ها‎ی که موضوع فعالیت آنها در زمینه کامپیوتر باشد، شرکت رایانه‎ای نام دارند.شرکت‏ها‎ی رایانه‎ای براساس تصمیمات متخذه ثبت نیاز به اخذ مجوز از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک ندارند

تعریف شرکت رایانه ای

شرکت‏ها‎ی که موضوع فعالیت آنها در زمینه کامپیوتر اعم از سخت افزار و نرم افزار باشد، شرکت رایانه‎ای نام دارند.

نکته : اگر حیطه فعالیت شرکت‏ها‎ی رایانه‎ای به شرح زیر باشد برای ثبت شرکت در شرف تاسیس، ابتدا باید از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه مجوز مربوطه اخذ گردد و سپس سایر مراحل ثبت شرکت طی شود.

اخذ مجوز برای شرکت رایانه ای

شرکت‏ها‎ی رایانه‎ای براساس تصمیمات متخذه ثبت از تاریخ ۲۶/۵/۷۶ به بعد نیاز به اخذ مجوز از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک را نداشته و متقاضیان می‎توانند بدون کسب مجوز نسبت به ثبت شرکت اقدام کنند و پس از ثبت برای احراز صلاحیت و طبقه بندی شرکت خود به این دبیرخانه مراجعه و براساس ضوابط اقدامات لازم را مبذول نمایند. این امر به منظور تسهیل در کار مراجعین و همچنین سیاست‏ها‎ی اداره کل ثبت شرکت‍ها مبنی بر حذف موانع و محدودیت‍‎های موجود در فرآیند ثبت شرکت‍ها صورت گرفته است که باید مراتب به تمامی ادارات ثبت شرکت‍ها در اقصی نقاط کشور ابلاغ شود تا مسئولین ذیربط از طلب مجوز از شرکت‎های رایانه‎ای خودداری نمایند.

 

در عین حال شرکت‍هایی که موضوع فعالیت آنها منحصراً در زمینه انفورماتیک بوده و مدیرعامل شرکت واجد شرایط تصدی پست مدیرعاملی یک شرکت رایانه‎ای باشد (دارای حداقل دارای لیسانس در زمینه انفورماتیک و یا دارای لیسانس در سایر رشته‌های فنی مهندسی و حداقل سه سال تجربه کار مفید کامپیوتری باشد)، پس از ثبت شرکت از سوی این شورا، احراز صلاحیت و طبقه‎بندی می‎شوند.

 

تمامی شرکت‏ها‎ی رایانه‎ای که برای انجام فعالیت‌های مشاوره، نظارت، طراحی، تولید، نصب و راه‌اندازی، توسعه، پشتیبانی و آموزش سیستم‌های نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه‌های اطلاع‌رسانی و نظایر آن تشکیل می‌شوند، مکلفند پس از ثبت شرکت و قبل از شروع فعالیت به نظام صنفی استان خود مراجعه و مجوز فعالیت اخذ نمایند.

 

تبصره : شرکت‌هایی که قبل از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای استان تشکیل شده‌اند، موظفند حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای، مجوز فعالیت اخذ نمایند. پس از سپری شدن زمان مشخص شده، هیچ شرکت رایانه‎ای بدون داشتن مجوز فعالیت مجاز به ادامه کار نخواهد بود.

 
شرایط عضویت شرکت‏ها‎ی رایانه ای در نظام صنفی رایانه ای استان

بر طبق اساسنامه شرکت، موضوع فعالیت شرکت صرفاً یکی از فعالیت‌های رایانه‌ای مندرج در بند ۱ باشد. مدیرعامل آن دارای مدرک حداقل کارشناسی در رشته‏ها‎ی مرتبط باشند.

 

تبصره ۱ : مدیرانی که قبل از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای استان در شرکت خود سمت مدیریت عامل را داشته‌اند، از این قاعده مستثنی خواهند بود.

 

تبصره ۲ : در صورتی که مدیرعامل مدرک کارشناسی نداشته باشد، باید شامل یکی از موارد زیر باشد

 

شرکت رایانه‎ای در استان مربوطه ثبت شده باشند. مرکز اصلی شرکت در استان مربوطه باشد.

 

تبصره : شرکت‌هایی که در یک استان مستقر شده‎اند اما شعبه خود را در دیگر استانها ایجاد نموده‎اند، برای شعبه‏ های‎ استانی نیازی به اخذ مجوز ندارند اما موظفند مراتب تشکیل شعبه‌های خود را به نظام صنفی استانی که شعبه در آن قرار گرفته است، اطلاع دهند تا در فهرست شرکتهای دارای مجوز فعالیت آن استان قرار گیرند و بدون حق رای در مجامع نظام صنفی رایانه‌ای آن استان شرکت نمایند. شرکت‌های رایانه‎ای متقاضی برای دریافت مجوز فعالیت می‎توانند به صورت اینترنتی نیز مدارک خود را تکمیل و ثبت نام نمایند که برای این امر باید وارد زیرپورتال استانی خود شده و به شکل زیر عمل نمایند.

 

کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی

کپی رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک

 

اسکن تمامی مدارک شرکت: روزنامه رسمی آگهی تاسیس؛ روزنامه رسمی آگهی تغییرات؛ کپی شناسنامه مدیرعامل؛ کپی مدرک تحصیلی مدیرعامل؛ کپی اساسنامه

 

چنانچه شرکت رایانه‏ای تازه تاسیس می‎باشد، کپی لیست بیمه و در صورت نداشتن لیست بیمه، نامه‌ای مبنی بر تمام وقت بودن مدیرعامل و اشتغال در شرکت

 

نکته : تمامی مدارک باید به صورت فایل pdf بارگذاری شود.

 

نظام صنفی رایانه‌ای استانی تقاضاهای رسیده را ظرف مدت ۱۵ روز بررسی و نظر خود را اعلام و در صورتی که عضویت برای شرکت‌های تازه تاسیس تایید شود، مجوز فعالیت موقت یک ساله ظرف مدت ۱۵ روز صادر می‎کند. چنانچه عضویت تایید نشود، علل عدم تایید به همراه موارد مغایرت مشخص و ظرف مهلت مذکور اعلام می‎گردد.



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

جهت اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی نیاز به گذراندن مراحل مشخص شده و تهیه مدارک مربوطه می باشد. در این مقاله اطلاعات لازم به عنوان راهنما شرح داده شده است .اولین گام برای این منظور مکاتبه با شخص حقوقی خارجی می باشد که باید به بهترین شکل انجام داده شود. مرحله دوم برای گرفتن نمایندگی شرکتهای خارجی دریافت تاییدیه از وزارت امور خارجه ایران می باشد و هم چنین این وزارت مسئول بررسی و تایید تمامی مدارک شخص حقوقی یا حقیقی خارجی از جمله آگهی تاسیس، روزنامه رسمی و اساسنامه ی آن که به زبان فارسی ترجمه شده است می باشد. اشخاص حقیقی یا حقوقی که تمایل به اخذ نمایندگی دارند باید در زمینه ی کاری مشترک، دارای تخصص و سابقه کار بوده و هم چنین در مکاتبات خود شرایط مالی و توجیهات اقتصادی و سودآوری حاصل از دریافت نمایندگی شرکتهای خارجی را به طور کامل بیان نموده و به نتیجه برسانند.

 
روش اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران در شرکتهای ثبتی

 
 اگر بخواهیم به طور دقیق تر این موضوع را شرح دهیم ابتدا باید تفاوت بین شعبه خارجی و نمایندگی خارجی را مشخص سازیم، شعبه واحدی از یک شرکت می باشد که در منطقه ی دیگری فعالیت می نماید و خدماتی که ارائه  میدهد کاملا مطابق با خدمات و محصولات واحد اصلی است. دارای اختیارات محدود است و میزان استقلال آن توسط واحد اصلی تعیین می شود اما در مورد نمایندگی شرکتهای خارجی، شرایط متفاوت است برای مثال فاصله جفرافیایی بیشتر بوده و تمامی مسئولیت های نظارتی و حقوقی برعهده ی خود نمایندگی است و البته از لحاظ کاری بخشی از وظایف واحد اصلی به این واحد اختصاص داده میشود.

 
روش اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران

 
برای اینکار مراجعه به اداره ثبت شرکتها لازم می باشد. کلیه مراحل توسط خود شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی نمایندگی و یا از طریق یک شرکت ثبتی قابل انجام و پیگیری است . در وهله ی اول تعیین نام دارای اهمیت می باشد و باید کاملا مطابق با نام واحد اصلی  باشد و هیچگونه تغییر، ویرایش یا ترجمه ای صورت نگیرد .عبارت نمایندگی یا شعبه باید حتما ذکر شود . ورود اطلاعات لازم برای ثبت نمایندگی شرکتهای خارجی به صورت مکانیزه انجام می شود .کلیه ی مدارک باید به واحد پذیرش تاسیس تحویل داده شود و یک رسید دریافت گردد که شامل تاریخ تعیین شده برای مراجعه ی بعدی است . در این تاریخ نتیجه و موافقت با اخذ نمایندگی مشخص می گردد . پس از آن در مرحله ی کارشناسی نیاز به دریافت مجوز های لازم تشخیص داده شده و اگر لازم باشد نامه ی استعلام و اخذ آن صادر می شود، در غیر این صورت صحت اطلاعات تایید شده و پیشنویس آگهی تاسیس نمایندگی شرکتهای خارجی صادر می شود .در مرحله ی بعد لازم است که تمامی وجوه لازم و هزینه ها پرداخت گردند . در پایان، پیش نویس جهت امضای نهایی و گواهی  ” ثبت با سند برابر است ” در اداره کل ثبت شرکتها تکمیل می گردد و شماره ی ثبت و شناسه ملی اعطا می شود. یک نسخه از آگهی تاسیس نمایندگی شرکتهای خارجی به واحد روابط عمومی این اداره باید تحویل داده شود تا در روزنامه های کثیرالانتشار درج گردد.



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

نقشه بردای به منظور اجرا و نظارت بر پروژه های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمانی، راه‌سازی، پل‌سازی، سازه‌ها و بناهای آبی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و … شکل گرفته است. شرکتهای نقشه برداری نیز با داشتن پرسنلی متخصص از نقشه برداران در جهت انجام این پژوه ها به نحو احسن شکل گرفته اند. از آنجایی که گاهی ممکن است برخی از افراد سود جو اقدام به تاسیس شرکت نقشه برداری نمایند در حالی هیچگونه تخصصی در این زمینه ندارند، لذا ثبت شرکت نقشه برداری ضرورت پیدا می کند تا شرکتهای قانونی از غیرقانونی متمایز شود.

ثبت شرکت نقشه برداری | شرکت نقشه برداری

نقشه بردای به منظور اجرا و نظارت بر پروژه های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمانی، راه‌سازی، پل‌سازی، سازه‌ها و بناهای آبی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و … شکل گرفته است. شرکتهای نقشه برداری نیز با داشتن پرسنلی متخصص از نقشه برداران در جهت انجام این پژوه ها به نحو احسن شکل گرفته اند.

شرکتهای نقشه برداری در ساخت سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل‌های مخابرات، ساختمان‌های مقاوم در مقابل زلزله، سیل و آتش و نیروگاههای برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز و … کار می کنند. مهندسانی که در شرکت نقشه برداری مشغول به کار هستند، مسوولیتهای متفاوتی از قبیل طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرای طرحهای مختلف عمرانی را بر عهده می گیرند.

از آنجایی که گاهی ممکن است برخی از افراد سود جو اقدام به تاسیس شرکت نقشه برداری نمایند در حالی هیچگونه تخصصی در این زمینه ندارند، لذا ثبت شرکت نقشه برداری ضرورت پیدا می کند تا شرکتهای قانونی از غیرقانونی متمایز شود.

 
شرایط ثبت شرکت نقشه برداری


        تعیین میزان سرمایه شرکت شرکت نقشه برداری

        برای ثبت شرکت نقشه برداری به یک ماه کاری نیاز است

        وجود حد اقل دو نفر عضو برای تشکیل شرکت نقشه برداری ضرورت دارد.

        داشتن ۱۰۰ هزار تومان سرمایه اولیه برای تشکیل شرکت ، الزامی می باشد.

        ۳۵ درصد از سرمایه نقدی شرکت باید در ابتدای کار پرداخت شود و برای پرداخت باقی مانده سرمایه شرکت ، باید تعهد داده شود.

        تعداد اعضای هیئت مدیره ، سمت آنها و میزان سهم الشرکه هر یک از شرکا در شرکت نقشه برداری باید مشخص شود.


ثبت شرکت نقشه برداری می تواند به دو شکل حضوری و غیرحضوری (اینترنتی) انجام شود که در زیر به شرح هر یک می‎پردازیم:

 
۱ – نحوه ثبت شرکت نقشه برداری بصورت حضوری

 

        برای ثبت شرکت نقشه برداری بصورت حضوری باید مراحل زیر را پشت سر نهاد:

        در گام اول متقاضی باید مدارک مورد نیاز را به اداره کل ثبت شرکت ها ارائه دهد که می‎تواند به شکل حضوری و یا از طریق پست صورت گیرد.

        پس از دریافت پرونده به همراه برگه نام به موکل به منظور افتتاح حساب بانکی بنام شرکت توسط اداره ثبت، پرونده مورد بررسی می شود.

        تعیین نهایی نام برای شرکت نقشه برداری پس از ۴ روز کاری انجام می شود. اگر نام‎ها‎ی انتخاب شده متقاضی، مردود شناخته شود به متقاضی اطلاع داده می شود که در این صورت وی موظف خواهد بود تا نام دیگری را انتخاب نماید.

        پس از تایید موضوع توسط اداره ثبت، پس از ۷ روز مدارک واصله دفتر نویسی می‎شود. ذکر شماره شرکت و آگهی تاسیس به مدت ۳ الی ۵ روز صورت می‎گیرد. روزنامه رسمی ۱۵ روز پس از آگهی تاسیس توسط پست، به آدرس شرکت ارسال می‎گردد.

 

 
۲ – مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت نقشه برداری

 

        کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه گواهی عدم سوء سابقه مدیرعامل، اعضاء هیئت مدیره و تمامی اعضای شرکت نقشه برداری

        تکمیل فرمهای مربوطه در سایت و سپس پرینت این فرمها برای تحویل به شرکت که شامل مشخصات اعضای هیات مدیر، میزان سرمایه شرکت، می‎باشد

        تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت نقشه برداری به همراه ذکر آدرس شرکت

        مشخص کردن مدیران شرکت و سمت هر یک از آنها؛ از قبیل مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، نائب رئیس هیئت مدیره و تعیین بازرسین شرکت در شرکتهای سهامی خاص که در فیلد مربوطه وارد می‎شود.

        امضای اقرارنامه شرکت

        ارائه تمامی مدارک شرکت اعم از اساسنامه، اظهارنامه و شرکتنامه

        مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت نقشه برداری

        تنظیم وکالتنامه در صورتی که امور بواسطه وکیل انجام می‎شود

 
۳ – نحوه ثبت شرکت به صورت غیرحضوری

 

        در گام اول باید به سامانه اینترنتی تعیین شده از سوی اداره ثبت شرکتها مراجعه کنید و ثبت نام اولیه را انجام دهید.

        پس از این مرحله به ایمیل خود رفته و لینک فعالسازی موجود در پیغام را دریافت و با کلیک کردن بر روی آن، وارد سامانه شوید.

        پس از پایان یافتن ثبت نام در سایت اداره ثبت شرکتها، می‎توانید مدارک فوق الذکر را که قبلا اسکن نموده اید را  در سایت بارگذاری کنید.

        در این مرحله فرم‎ها‎ی مربوطه باید تکمیل شوند و سپس بر روی قسمت ذخیره اطلاعات کلیک نمایید.

        هزینه‎ها‎ی ارزیابی‌های کارشناسی می‎تواند از طریق اینترنتی نیز پرداخت شود. این کار با وارد کردن شماره کارت و با داشتن رمز دوم و CVV2 صورت می گیرد.

        در پایان باید فرم‎هایی که تکمیل نموده اید را پرینت گرفته و به آدرس دفتر ثبت شرکتها ارسال کنید. این کار را می‎توانید از طریق اداره پست و بدون اینکه در اداره ثبت شرکتها حضور پیدا کنید، نیز انجام دهید.



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

جهت ثبت ضمانتنامه شرکت در مناقصه چه مواردی باید صورت پذیرد ؟ تمام ضمانتنامه هایی که در مناقصه ارائه می‌گردند باید در حساب‌های انتظامی به ثبت برسند. به عبارت دیگر زمانی که یک شرکت در مناقصه‌ای حضور پیدا می‌کند و به عنوان برنده اعلام می‌شود، مبلغ ضمانت نامه و مبلغ وثیقه که همان ودیعه در نزد بانک است، باید مشخص شوند تا ثبت ضمانتنامه شرکت در مناقصه صورت بگیرد

مناقصه چیست؟

مناقصه روشی به منظور خرید کالا و یا ارائه خدمات می‌باشد که که تمامی ‌پیشنهادهای رسیده در یک زمان و در حضور پیشنهاد دهندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس نازل‌ترین قیمت پذیرفته می‌شود. مناقصه برای دسترسی به دو مولفه اساسی در خرید کالا و خدمات، اجرا می‌شود. در این پروسه، یک رقابت انجام می‌شود که هدف از آن تامین کیفیت مورد نظر (طبق اسناد مناقصه) است و تعهدات موضوع معامله، به مناقصه‌گری که کم‌ترین قیمت را پیشنهاد نموده، واگذار می‌گردد.

بسیاری مناقصه و مزایده را در یک مفهوم می‌پندارند در حالی که در مزایده جای خریدار و فروشنده با یکدیگر عوض می‌شود. به عبارت دیگر خریدار تقاضای خود را برای کالا یا خدماتی پیشنهاد می‌دهد و سپس فروشندگان قیمت فروش خود را اعلام می‌نمایند. برای بدست آوردن معامله، قیمت محصول مرتبا کاهش می‌یابد تا نهایتا پایین‌ترین قیمت به عنوان برنده مزایده اعلام شود.

 
نحوه شرکت در مناقصه

برای برگزاری مناقصه وجود طرف مناقصه گزار و مناقصه گر (پیشنهاد دهنده) الزامی‌می‌باشد. مناقصه گر شخص حقوقی یا حقیقی است که اسناد مناقصه را دریافت و در مناقصه شرکت می‌نماید و مناقصه گزار نیز پشنهادها را بررسی می‌کند. در ارزیابی مالی به عنوان یکی از مهم‌ترین امور مناسب‌ترین قیمت‌ها را از بین پیشنهادهای که پذیرفته شده‌اند، انتخاب می‌شوند. بررسی شکلی نیز به منظور اطمینان از کامل بودن اسناد مناقصه و امضای آن‌ها و غیر مشروط و خوانا بودن پیشنهاد قیمت صورت می‌گیرد.

تضمین شرکت در مناقصه تنها زمانی قابل پذیرش است که مطابق با مفاد آخرین تصویب نامه هیات وزیران تهیه و هم زمان با سایر اسناد مناقصه تسلیم شده باشد. تمامی‌ مناقصه گران دعوت می‌شود تا نماینده قانونی خود را با معرفی نامه کتبی برای حضور در جلسه بازگشایی پاکت‌های مناقصه در زمان مقرر اعزام نمایند.

 
شرایط مناقصه

        یکی از شرایط تنظیم مناقصه ارائه پیشنهادها می‌باشد که باید در ۳ پاکت مجزا تنظیم و بصورت لاک و مهر ارائه شود.

         درج شماره مناقصه، نام دستگاه مناقصه گزار، نام و آدرس، تلفن مناقصه گر (پیشنهاد دهنده) بر روی پاکت‌ها الزامی‌است.

         شخصی که به عنوان برنده اول مناقصه انتخاب می‌شود، باید تمامی‌تعهدات و قردادهای لازم را با مناقصه‌گر انجام و تعهدات لازم را در این زمینه ارائه دهد. بدین منظور جهت انعقاد قرارداد باید یک فقره ضمانت‌نامه بانکی بابت تضمین انجام تعهدات معادل ۱۰% مبلغ کل قرارداد و در مهلت مقرر به نماینده مناقصه گزار ارائه دهد. در غیر این صورت طبق بند ۳-۱۲ عمل خواهد شد.

        هیچ یک از پیشنهاد دهندگان نمی‌توانند بیش از یک پیشنهاد قیمت داشته باشند. در غیر این صورت مطابق با  بند ۱-۱۲ با آنان رفتار خواهد شد.

        مناقصه‌گر یا پیشنهاد دهنده نباید مشمول قانون منع مداخله در معاملات دولتی باشد.

        ضمانت‌نامه بانکی که توسط برنده مناقصه ارائه می‌شود باید توسط یکی از بانک‌ها مورد قبول مناقصه گزار و بصورت غیر مشروط ـ غیر قابل انتقال ـ قابل تمدید و بنا به نظر نماینده مناقصه گزار صادر و از تاریخ صدور حداقل به مدت یک سال دارای اعتبار باشد.

        اگر تضمین انجام تعهدات ارائه شده توسط برنده مطابق با آخرین مصوبات هیات وزیران و مورد تائید کارفرما نباشد، حکم عدم تحویل تضمین انجام تعهدات خواهد بود که طبق بند ۳-۱۲ عمل می‌شود.

         اعتبار لازم برای اجرای موضوع مناقصه از طریق منابع مالی تامین می‌شود.

        افزایش یا کاهش ۲۵ درصد موضوع قرارداد طبق اعلام نماینده مناقصه گزار و در طول قرارداد امکان پذیر می‌گردد.

 
رسیدگی به شکایات مناقصه

    در صورتی که یکی از مناقصه گران نسبت به عدم اجرای مواردی از قانون برگزاری مناقصات معترض باشد، می‌تواند شکایات خود را بصورت کتبی به بالاترین مقام این شرکت ارسال نماید.
    شرکت مربوطه طی مدت پانزده روز از تاریخ دریافت شکایات، به آن رسیدگی و در صورت تشخیص صحیح اعتراض، مطابق با مقررات اقدام می‌نماید و اگر شرکت اعتراض را صحیح تشخیص ندهد، پاسخ آن را با ادله به شاکی منعکس می‌نماید.
    اگر شاکی نتیجه و جوابیه را نپذیرد، می‌تواند مراتب را به هیات رسیدگی به شکایات ارائه دهد. هیات مزبور نیز ضمن رسیدگی، نتیجه را اعلام می‌نماید.
 
ضمانتنامه شرکت در مناقصه

        شرکت در مناقصه و ارائه پیشنهاد به معنای سند پذیرش محتویات و مفاد کلیه اسناد مناقصه خواهد بود. از این رو  پس از ابلاغ کتبی این شرکت به برنده مناقصه، وی باید حداکثر ظرف مدت ۷ روز کاری تضمینان لازم را جهت انجام تعهدات و امضاء قرارداد ارائه نماید تا پس از مبادله قرارداد، تضمین شرکت در مناقصه برنده اول و دوم آزاد شود. اگر برنده اول از پیشنهاد خود خودداری کند و یا تضمین انجام تعهدات را ارائه نکند، تضمین شرکت در مناقصه وی ضبط می‌گردد.

         برنده مناقصه باید تجهیزات تحویلی را به مدت یک سال ضمانت نماید و در این رابطه ملزم به ارائه یک فقره چک شخص حقیقی یا حقوقی به مبلغ کل قرارداد خواهد بود. ضمن این که تعهد انجام خدمات پس از فروش و پرداخت خسارت‌های احتمالی ناشی از عدم ارائه خدمات پس از فروش به مدت ۱۰ سال را بصورت کتبی ارائه کند.

        برنده مناقصه باید نسبت به ارائه کارت گارانتی تجهیزات برای هر یک از تجهیزات بصورت همراه با تجهیزات اقدام نماید در غیر این صورت مناقصه‌گر از تحویل تجهیزات خودداری می‌نماید.


نحوه ثبت ضمانتنامه شرکت در مناقصه

تمام ضمانتنامه هایی که در مناقصه ارائه می‌گردند باید در حساب‌های انتظامی به ثبت برسند. به عبارت دیگر زمانی که یک شرکت در مناقصه‌ای حضور پیدا می‌کند و به عنوان برنده اعلام می‌شود، مبلغ ضمانت نامه و مبلغ وثیقه که همان ودیعه در نزد بانک است، باید مشخص شوند. برنده مناقصه در هنگام مراجعه به بانک باید موارد زیر را مد نظر داشته باشد :
واریز نقدی

ارائه ضمانت نامه

بانک بابت صدور ضمانت نامه، ۱۰% مبلغ ضمانت نامه را از حساب برنده مناقصه برداشت و باقیمانده برای سند در رهن، حساب پشتیبان و … می‌ماند. ضمن این که هزینه تمبر و کارمزد صدور ضمانت نامه نیز بر عهده مناقصه‌گر می‌باشد. هزینه تمبر غیرقابل برگشت است اما هزینه کارمزد بسته به مدت صدور ضمانت نامه عودت می‌شود و غالبا در صورت استرداد زودتر از موعد ضمانت نامه به بانک، قسمتی از آن مسترد می‌گردد. پس از ثبت ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه، مدارک ثبتی باید به شرکت برگزار کننده مناقصه تحویل داده شود.



:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir

*************************************************************************

mersada.ir
 
 


:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
 

adakit.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir
 


:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
 

adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir
 
 
****************************************************************
 
***********************************************************************
 
 
      


:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

امروزه به لحاظ گستردگی و پیچیدگی در روابط اجتماعی و تجاری ، هر شرکت تجاری و صنعتی تلاش دارد کالا و خدمات خود را در داخل و خارج از کشور مشهور سازد و به مشتریان بشناساند. تا جایی که  افراد  تحت " یک نام یا علامت تجاری خاص" سعی دارند اعتبار و شهرت تجاری کسب کنند.
به عبارت رساتر ، کارکرد شناساندن و ایجاد هویت برای کالاها و یا خدمات، از طرق گزینش یک نام تجاری، علامت و نشانه های خاص، انتخاب چند رنگ روی بسته بندی و شکل لفافه صورت می گیرد. گاه نیز شرکت ها ترجیج می دهند تا به محصولات خود یک هویت جغرافیایی اعطاء کنند، یعنی برای شناساندن کالا یا خدمات خود از نام مکانی استفاده کنند که محصول در آنجا به دست آمده و یا تولیدشده و طبیعتاَ کیفیت و شهرت آن نزد مشتری به دلیل تولید در مکان مورد نظر تثبیت شده است.
علامت تجاری و صنعتی به مثابه پوشش دهنده و اسم عام تمامی این نشانه ها، شکل ها، رنگ ها و روش بسته بندی و غیره، تنها ابزار اقتصادی و حقوقی است که می تواند هم در سطح داخلی و هم در سطح جهانی، رسالت شناساندن کالا و خدمات را بر عهده گیرد.
در حقوق ایران وفق ماده 31 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 ، " حق استفاده انحصاری از یک علامت تجاری به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد ".
حق استعمال انحصاری در تمامی نقاط کشور ایران قابل استناد است و درواقع اصل صلاحیت سرزمینی حاکم بوده و محدود به مکان خاصی نمی باشد. لذا هر کس در هر نقطه از ایران علامت تجاری یکسان یا مشابه با علامت ثبت شده را به کار ببرد مالک علامت تجاری ثبت شده می تواند منع استعمال آن را تقاضا نماید.
حق استعمال انحصاری از علامت ثبت شده نه تنها استعمال از علامت را در انحصار مالک آن قرار داده و اجازه استعمال آن را به دیگران نمی دهد بلکه اجازه استعمال علائم مشابه یا علامت ثبت شده را نیز به دیگران نمی دهد . البته باید توجه داشت که چنانچه علائم یکسان یا مشابه با علامت ثبت شده در خصوص کالاهای مشابه به کار رود معمولاَ استناد به حق استعمال انحصاری ممکن نمی باشد.

    شرایط ثبت علامت تجاری

علایم تجاری باید واجد شرایط ذیل باشند :
الف) موجب گمراه کردن مشتریان نگردد.
ب) باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد.
طبق ماده 9 قانون ثبت علائم و اختراعات:"در موارد ذیل متصدی شعبه مذکور در ماده 6 تقاضای ثبت را رد خواهد کرد:
1) در صورتی که علامت مخالف مقررات قانون باشد.
2) در صورتی که علامت قبلاَ به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه بیندازد"

    به موجب قانون، ثبت کدام علائم تجاری ممنوع است ؟

1- بیرق مملکتی ایران و هر بیرق دیگری که دولت ایران استعمال آن را به طور علامت تجاری منع کند. علامت هلال احمر ، نشان ها ، مدال ها . انگ های دولت ایران .
2- کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد. ( از قبیل جمهوری اسلامی ، انقلابی ، دولتی و غیره )
3- علامات موسسات رسمی مانند آرم جمهوری اسلامی و هلال احمر و صلیب سرخ و غیره
4- علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت باشد.
مقنن، انتخاب علائم مزبور را به عنوان علامت تجاری ممنوع اعلام کرده است . بنابراین اداره ثبت شرکت ها از ثبت علائم مذکور خودداری خواهد کرد.

    ثبت اجباری و اختیاری علائم تجاری

به کاربردن و ثبت علامت تجاری، اختیاری است ولی به موجب قانون ثبت موارد ذیل اجباری است :
الف) داروهای اختصاصی مورد استعمال طبی یا بیطاری که با نسخه پزشک یا بدون آن مصرف می شود.
ب) مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف، و به اسم مشخصی باشند مانند کنسرو و مواد غذایی، پنیر ، شیر ، مربا ، ترشی ، کره ، روغن های مختلف ، شکلات ، آب نبات ، و غیره
ج) آب های معدنی گازدار، شربت ها ، آب های میوه ، نوشیدنی ها که در تحت اسم و ظروف مشخصی به معرض فروش گذاشته می شود.
د) لوازم آرایش و وجاهت که برای استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود. مانند صابون، محلول عطریات و ادوکلن و پماد و غیره.
در کلیه این موارد سلامت مردم ایجاب می کند تا این علائم به ثبت برسند. بر روی این علائم شماره ثبت کالا می بایست درج شده باشد تا در صورت تخلف از مقررات بهداشتی امکان تعقیب متخلف وجود داشته باشد .
بر روی برچسب باید اسم تجاری و نشانی سازنده جنس با قید کشور مبدا و شماره ثبت علامت در ایران و شماره و تاریخ اجازه ی وزارت بهداری (در مورد داروها)  قید شود.
کلیه ی کالاهایی که علائم مربوط به آن ها ثبت و نصب نشده باشد اعم از این که نزد واردکننده یا تولیدکننده یا فروشنده (عمده فروش،مغازه دار،کسبه جزء) پیدا شود عین کالا ضبط و متخلف طبق بند(ب) از ماده ی 249 مجازات عمومی تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.

    مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری

1- مدارک مثبت هویت متقاضی
الف) اشخاص حقیقی:کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی:آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
2- مدارک نماینده قانونی:چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی(وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ....) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
3-10 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
4- در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
5- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط
6- استفاده از حق تقدم:چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
7- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
شایان ذکر است، ثبت علایم تجاری و اختراعات در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران که یکی از ادارات ثبت است انجام می گیرد.ماده 6 قانون ثبت علایم تجاری اداره ثبت علایم را شعبه مخصوصی از دفتر دادگاه شهرستان تهران می شمارد و به این ترتیب اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی قادر است تصمیماتی راجع به قبول یا رد علایم به عنوان شعبه دادگاه شهرستان اتخاذ کند.
برای ثبت علائم تجاری باید اظهارنامه ای به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تسلیم گردد. این ثبت از سوی اشخاص ذینفع مذکور در ماده قانون ثبت علائم تجاری قابل اعتراض می باشد. مدت اعتبار ثبت 10 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه می باشد.لازم به توضیح است، متقاضی ساکن هر کجا که باشد چه تهران و چه شهرستان، باید در اظهارنامه محلی را در تهران مشخص کند تا تمام ابلاغیه ها و نامه ها به آن جا ارسال شود.

1. ثبت شرکت
2. ثبت تغییرات شرکت
3. ثبت برند و علائم تجاری ( مشاوره جهت انتخاب نام مناسب برای برند، استعلام برند )
4. ثبت اختراع
5. ثبت طرح صنعتی
6. خدمات کارت بازرگانی
7. خدمات مشاوره حقوقی و وکالتی و ...



:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

وفق قانون، بهره برداری توسط هر شخصی که با حسن نیت قبل از تقاضای ثبت اختراع یا در مواقعی که حق تقدم تقاضا شده است، قبل از تاریخ تقاضای حق تقدم همان اختراع، از اختراع استفاده می کرده یا اقدامات جدی و موثری جهت آماده شدن برای استفاده از آن در ایران به عمل می آورده است، از حقوق انحصاری ثبت اختراع خارج شده است و مخترع نمی تواند در این فرض مانع استفاده وی گردد.
با توجه به مراتب فوق این مقرره در مورد طرح های صنعتی نیز لازم الاجراست، بدین توضیح که حقوق ناشی از گواهینامه های طرح صنعتی شامل فرضی که شخص یا اشخاص با حسن نیت قبل از تقاضای ثبت طرح صنعتی یا در مواقعی که حق تقدم تقاضا شده است، قبل از تاریخ تقاضای حق تقدم همان طرح صنعتی، از طرح استفاده می کرده یا اقدامات جدی و موثری جهت آماده شدن برای استفاده از آن در ایران به عمل می آورده است نمی گردد و طراح نمی تواند از استفاده چنین شخصی به استناد حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح صنعتی جلوگیری کند.
در رابطه با بند یادشده مواردی به شرح ذیل قابل ذکر به نظر می رسد :
1- سابقه شق 4 بند ( ج) ماده 15 قانون مصوب 1386 در سطح بین الملی به قسمت اخیر بند ( ب ) ماده 4 کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی برمی گردد که ایران از سال 1337 عضویت در آن را پذیرفته است.
با توجه به قسمت اخیر ماده 4 کنوانسیون یادشده، کشورهای عضو مکلف شده اند حقوق اکتسابی اشخاص ثالث را قبل از اولین روز تقاضا که بر مبنای حق تقدم است به موجب قانون داخلی محفوظ بدارند.
2- در بعد داخلی نیز شق ( 4 ) بند ( ج) ماده 15 یادشده، جایگزین قسمت اخیر ماده 30 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 1310 شده است که صراحتاَ در رابطه با اختراعات خارجی آن دسته است که مخترع بخواهد آن را در ایران به ثبت برساند.
در ماده 30 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 1310 آمده است : مخترعی که در خارج ایران برای اختراع خود مطابق قوانین محل تحصیل ورقه اختراع کرده می تواند در صورتی که مدت ورقه مزبور منقضی نشده باشد در ایران نیز برای بقیه آن مدت تقاضای ورقه اختراع کند لیکن اگر اختراع مزبور را کسی یا موسسه ای در ایران قبل از تقاضای ثبت اختراع کلاَ یا جزئاَ موقع عمل یا استفاده گذارده یا مقدمات استفاده آن را تهیه کرده باشد مخترع نمی تواند از عملیات آن شخص یا موسسه جلوگیری کند.
3- با توجه به بندهای ( 1 ) و (2) فوق و سوابق تاریخی موضوع در حقوق داخلی و بین المللی و استفاده قانونگذار سال 1386 از کلمه " ایران " و " حق تقدم " در قسمت اخیر شق ( 4 ) بند ( ج) ماده 15 قانون مصوب 1386 شاید بتوان گفت که شق یاد شده نیز در رابطه با طرح های صنعتی است که در خارج از کشور به ثبت رسیده و طراح بخواهد آن را در ایران به ثبت برساند که در این صورت چنانچه اتباع ایرانی قبل از تقاضای ثبت طرح صنعتی یا در مواقعی که حق تقدم تقاضا شده است قبل از تاریخ تقاضای حق تقدم همان طرح صنعتی، از طرح صنعتی استفاده می کرده یا اقدامات جدی و موثری جهت آماده شدن برای استفاده از آن در ایران به عمل می آورده است، عمل وی قانونی تلقی شده است و طراح نمی تواند مانع آن شود.
4- چنانچه شق یادشده را در رابطه با طرح های صنعتی اعم از  داخلی و خارجی بدانیم، استفاده کننده مقدم برای مستفیدشدن از امتیاز مقرره اولاَ : باید قبل از تقاضای ثبت یا قبل از تاریخ تقاضای حق تقدم در مواقعی که حق تقدم تقاضا شده است، از طرح صنعتی عملاَ استفاده یا مقدمات استفاده جدی و موثر جهت آماده شدن برای استفاده از آن در ایران را به عمل آورده باشد و به عنوان مثال صرف انعقاد یک قرارداد آنهم با یک شرکت خارجی نمی تواند اقدام جدی و موثر تلقی شود ثانیاَ : همانطور که قانونگذار تاکید دارد این استفاده مقدم با حسن نیت، نباید در قلمرو کشوری باشد که طرح در آنجا ثبت شده است. به نظر می رسد که از بین مصادیق مربوط به حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح های صنعتی ، شق یاد شده صرفاَ ناظر بر استفاده ای است که قبل از ثبت طرح، استفاده کننده مقدم از آن داشته یا گام های اساسی در جهت اجرای آن داشته است؛ بنابراین اگر شخص قبل از ثبت طرح صنعتی توسط دیگری، محصول حاوی طرح را در حوزه جغرافیایی ایران می ساخته نمی تواند به استناد این امتیاز نسبت به واردات محصول حاوی طرح اقدام کند یا مبادرت به اعطای مجوز بهره برداری کند.
رابعاَ : بهره برداری شخص از طرح صنعتی باید با حسن نیت باشد.
بنابراین اگر طراح قبل از افشای طرح خود آن را نزد دوست خود فاش کند و وی نیز بر مبنای این اطلاعات شروع به استفاده از این طرح نماید نمی تواند از این امتیاز بهره مند شود.
5- همانطور که در بند ( د) ماده 15 قانون مصوب 1386 آمده است، حقوق استفاده کننده قبلی، تنها به همراه شرکت یا کسب و کار یا به همراه بخشی که در آن از طرح صنعتی استفاده می شده یا مقدمات استفاده از آن فراهم گردیده، قابل انتقال و واگذاری است و این شرط قانونگذار خود دلیل روشنی است مبنی بر اینکه استفاده کننده قبلی باید شرکت یا کسب و کاری را برای ساخت محصول حاوی طرح صنعتی یا برای تهیه مقدمات ساخت آن در ایران فراهم و راه اندازی کرده باشد. بدیهی است که به عنوان مثال صرف انعقاد قرارداد نمی تواند تامین کننده نظر قانونگذار که برای حمایت از افرادی است که قبل از ثبت طرح صنعتی با حسن نیت سرمایه گذاری برای استفاده از آن کرده اند باشد.
6- برخی معتقدند که استفاده قبلی می بایستی به صورت محرمانه و غیرعلنی صورت گرفته باشد؛ زیرا با استفاده آشکار از طرح یکی از شرایط ماهوی ثبت طرح یعنی جدید بودن آن زایل می گردد . اگرچه نظریه یادشده منطقی است لیکن با توجه به شرط اصالت به عنوان یکی از شرایط مستقل برای ثبت طرح صنعتی و نظر به اطلاق بند ( 4 ) ماده 15 قانون مصوب 1386 پذیرش شرط فوق به عنوان یکی از شرایط استفاده از امتیاز مقرره قابل تامل به نظر می رسد.



:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
 

دامنه ها
 

adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir
 
 
****************************************************************
 
***********************************************************************
 
 
      
 
*********************************************************************
 
*************************************************************************
***********************************************************************

 asrejavanan.ir  buyshimmer.ir femalehours.ir arbbatarh.ir buy-best.ir

 ******************************************************************

bahalbaxx.ir  iranwebbase.ir pnn24.ir rao-co.ir   sisx.ir

*******************************************************************

adote.ir asnafkaraj.ir b8b.ir gorganblog.ir buyslim-patch.ir downloadmovies.ir e-fakhteh-a.ir
 
**********************************************************************
 Ansar83.ir  lovelykids.ir  mazinet.ir   galaxy-kids.ir  gilanjobs.ir   b-gharargah.ir
Bia2prozhe.ir  newsresan.ir     Yeganehcloob.ir  zibar.ir  Castledl.ir ddfsb.ir  Deckcha.ir



:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
 

دامنه ها
 

adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir
 
 
****************************************************************
 
***********************************************************************
 
 
      
 
*********************************************************************
 
*************************************************************************
***********************************************************************

 asrejavanan.ir  buyshimmer.ir femalehours.ir arbbatarh.ir buy-best.ir

 ******************************************************************

bahalbaxx.ir  iranwebbase.ir pnn24.ir rao-co.ir   sisx.ir

*******************************************************************

adote.ir asnafkaraj.ir b8b.ir gorganblog.ir buyslim-patch.ir downloadmovies.ir e-fakhteh-a.ir
 
**********************************************************************
 Ansar83.ir  lovelykids.ir  mazinet.ir   galaxy-kids.ir  gilanjobs.ir   b-gharargah.ir
Bia2prozhe.ir  newsresan.ir     Yeganehcloob.ir  zibar.ir  Castledl.ir ddfsb.ir  Deckcha.ir



:: بازدید از این مطلب : 474
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
 

دامنه ها
 

adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir
 
 
****************************************************************
 
***********************************************************************
 
 
      
 
*********************************************************************
 
*************************************************************************
***********************************************************************

 asrejavanan.ir  buyshimmer.ir femalehours.ir arbbatarh.ir buy-best.ir

 ******************************************************************

bahalbaxx.ir  iranwebbase.ir pnn24.ir rao-co.ir   sisx.ir

*******************************************************************

adote.ir asnafkaraj.ir b8b.ir gorganblog.ir buyslim-patch.ir downloadmovies.ir e-fakhteh-a.ir
 
**********************************************************************
 Ansar83.ir  lovelykids.ir  mazinet.ir   galaxy-kids.ir  gilanjobs.ir   b-gharargah.ir
Bia2prozhe.ir  newsresan.ir     Yeganehcloob.ir  zibar.ir  Castledl.ir ddfsb.ir  Deckcha.ir



:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
 

دامنه ها
 

adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir
 
 
****************************************************************
 
***********************************************************************
 
 
      
 
*********************************************************************
 
*************************************************************************
***********************************************************************

 asrejavanan.ir  buyshimmer.ir femalehours.ir arbbatarh.ir buy-best.ir

 ******************************************************************

bahalbaxx.ir  iranwebbase.ir pnn24.ir rao-co.ir   sisx.ir

*******************************************************************

adote.ir asnafkaraj.ir b8b.ir gorganblog.ir buyslim-patch.ir downloadmovies.ir e-fakhteh-a.ir
 
**********************************************************************
 Ansar83.ir  lovelykids.ir  mazinet.ir   galaxy-kids.ir  gilanjobs.ir   b-gharargah.ir
Bia2prozhe.ir  newsresan.ir     Yeganehcloob.ir  zibar.ir  Castledl.ir ddfsb.ir  Deckcha.ir



:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
 

دامنه ها
 

adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir
 
 
****************************************************************
 
***********************************************************************
 
 
      
 
*********************************************************************
 
*************************************************************************
***********************************************************************

 asrejavanan.ir  buyshimmer.ir femalehours.ir arbbatarh.ir buy-best.ir

 ******************************************************************

bahalbaxx.ir  iranwebbase.ir pnn24.ir rao-co.ir   sisx.ir

*******************************************************************

adote.ir asnafkaraj.ir b8b.ir gorganblog.ir buyslim-patch.ir downloadmovies.ir e-fakhteh-a.ir
 
**********************************************************************
 Ansar83.ir  lovelykids.ir  mazinet.ir   galaxy-kids.ir  gilanjobs.ir   b-gharargah.ir
Bia2prozhe.ir  newsresan.ir     Yeganehcloob.ir  zibar.ir  Castledl.ir ddfsb.ir  Deckcha.ir



:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
 

دامنه ها
 

adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir
 
 
****************************************************************
 
***********************************************************************
 
 
      
 
*********************************************************************
 
*************************************************************************
***********************************************************************

 asrejavanan.ir  buyshimmer.ir femalehours.ir arbbatarh.ir buy-best.ir

 ******************************************************************

bahalbaxx.ir  iranwebbase.ir pnn24.ir rao-co.ir   sisx.ir

*******************************************************************

adote.ir asnafkaraj.ir b8b.ir gorganblog.ir buyslim-patch.ir downloadmovies.ir e-fakhteh-a.ir
 
**********************************************************************
 Ansar83.ir  lovelykids.ir  mazinet.ir   galaxy-kids.ir  gilanjobs.ir   b-gharargah.ir
Bia2prozhe.ir  newsresan.ir     Yeganehcloob.ir  zibar.ir  Castledl.ir ddfsb.ir  Deckcha.ir



:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

سازماندهی شرکت سهامی ، به صورتی دموکراتیک ، بر عهده سه رکن اصلی شرکت است : رکن تصمیم گیرنده ( مجمع عمومی ) ، رکن اداره کننده ( هیات مدیره )  و رکن نظارت کننده ( بازرس ).
هیئت مدیره و مدیر عامل، به سبب سمت هایشان در انجام معاملات، در ارتباط با شرکت محدودیت هایی دارند. این محدودیت ها بسته به نوع معاملات تابع مقررات متفاوتی هستند. در واقع انجام برخی از این معاملات برای مدیر مطلقاَ ممنوع است و برخی مشروط.
الف) معاملات ممنوع
قانون گذار برای جلوگیری از سوء استفاده مدیران از اموال شرکت، برخی معاملات آنان را با شرکت ممنوع و باطل اعلام کرده است. به موجب ماده 132 لایحه قانونی، " مدیرعامل شرکت و اعضای هیئت مدیره، به استثنای اشخاص حقوقی، حق ندارند هیچ گونه وام یا اعتبار از شرکت تحصیل نمایند و شرکت نمی تواند دیون آنان را تضمین یا تعهد کند. این گونه عملیات به خودی خود باطل است . " قسمت اول ماده " بر این قاعده، استثنایی وجود دارد : بانک ها و شرکت های مالی و اعتباری این گونه معاملاتشان، به شرط آنکه تحت قیود و شرایط عادی و جاری هیئت مدیره ای که نماینده یک شخص حقوقی است و نیز در خصوص همسر، پدر ، مادر ، اجداد ، اولاد ، برادر و خواهر اشخاص مذکور در ماده نیز صدق می کند. ( قسمت اخیر ماده )
انجام برخی معاملات توسط مدیران و مدیر عامل ممنوع است لیکن ضمانت اجرای آن ها بطلان نیست. این معاملات، همان هایی است که در ماده 133 لایحه قانونی از آن ها یاد شده است. به موجب این ماده، " مدیران و مدیرعامل نمی توانند معاملاتی نظیر معاملات شرکت متضمن رقابت با عملیات شرکت باشد انجام دهند. هر مدیری که از مقررات این ماده تخلف کند و تخلف او موجب ضرر شرکت گردد، مسئول جبران آن خواهد بود " ؛
ب) معاملات تحت شرط
برخی معاملات مدیران و مدیرعامل به موافقت هیئت مدیره نیاز دارد و هیئت مدیره پس از موافقت باید بازرس شرکت را از معامله ای که اجازه آن داده شده مطلع نماید و گزارش آن را به اولین مجمع عمومی عادی صاحبان سهام بدهد. بازرس به نوبه خود ممکن است ضمن گزارش خاصی، حاوی جزئیات معامله، نظر خود را درباره چنین معامله ای به همان مجمع تقدیم کند. این نوع معاملات، همان هایی است که با شرکت و یا به حساب شرکت به طور مستقیم ( توسط خود مدیر یا مدیر عامل ) یا غیرمستقیم ( از طریق واسطه ) انجام می شود. در زمان تصویب مجمع، عضو هیئت مدیره یا مدیرعامل ذینفع ( اگر شریک باشد و بتواند در مجمع شرکت کند ) حق ندارد. ( ماده 129 لایحه قانونی )
تفاوت این گونه معاملات با معاملات ممنوع موضوع ماده 132 در این است که در این جا حتی اگر مجمع عمومی معامله را تصویب نکند، معامله نسبت به اشخاص ثالث صحیح است، مگر متضمن تدلیس و اقلب شخص ثالث باشد. مسئولیت ضرر و زیان ناشی از معاملاتی که اعضای هیئت مدیره اجازه داده اند، بر عهده کسانی از آن ها که به آن رای داده اند و نیز بر عهده مدیر و مدیرعامل معامله کننده است و همگی به صورت تضامنی مسئول جبران ضرر شرکت هستند . ( ماده 130 لایحه قانونی ).
هر گاه معامله مدیر یا مدیرعامل با شرکت توسط هیئت مدیره اجازه داده نشود اما در هر صورت، انجام شود ، چنانچه مجمع عمومی آن معامله را تصویب نکند، قابل ابطال خواهد بود. درخواست برای ابطال معامله باید تا سه سال از تاریخ انقضا و در مورد معامله مخفی تا سه سال از تاریخ کشف آن از دادگاه صلاحیت دار به عمل می آید. ( ماده 131 لایحه قانونی )
ترتیب اجازه توسط هیئت مدیره، به این صورت است که مدیر یا مدیرعامل ذی نفع هیئت مدیره را از انجام معامله خبر می کند و ضمن یک رای گیری و بدون شرکت ذی نفع در رای گیری، به آن رای مثبت یا منفی می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

پروفیل PROFILE از نظر لغوی به معنای مقطع ثابت و طول زیاد است که در ساختمان سازی و ماشین سازی به کار می رود، در این مقاله قصد داریم شما را با کاربردهای پروفیل و نحوه ثبت صنایع آن آشنا نماییم.
پروفیل مصارف زیادی در ساختمان سازی، صنعت و راه سازی دارد ، اما بیشترین کاربرد آن در ساخت در و پنجره های آهنی می باشد. پروفیل ها به شکل مربع و مستطیل وجود دارند که در مقاطع کوچک آن جهت نرده های فلزی برای در و پنجره ها، راه پله ها، نرده کشی دیوارهای کارخانه ها، پیاده روها و نیز خیابان ها استفاده می گردد، اما مقاطع بزرگ تر پروفیل ها به ستونی معروف هستند که در ساخت ستون و اسکلت فلزی کاربرد دارد. از جمله سایر کاربردهای پروفیل، می توان به استفاده آن در صنعت خوردوسازی، در ساخت پایه میز و صندلی، نوع Z آن جهت پوشش سقف سوله ها، ساخت چهارچوب درهای بزرگ آهنی با استفاده از پروفیل نبشی، ساخت کرکره های مغازه با استفاده از پروفیل ناودانی اشاره کرد.
افراد مختارند که برای کالا یا محصولات خود ، علامتی اختیار کنند یا آن را بدون علامت خاصی، عرضه نمایند و اگر علامتی را برای کالا یا محصولی انتخاب کردند، ملزم به ثبت آن نیستند و می توانند آن را بدون ثبت ، مورد استفاده قرار دهند. با این وجود، ثبت برند یک حقوق انحصاری را برای کالا و خدمات ارائه شده ایجاد می کند که برای مشتریان و مخاطبان خود جلب اطمینان می کند. با ثبت برند از برند و همچنین صاحب آن و سرمایه اش محافظت می شود که این محافظت توسط مراجع قانونی انجام می شود. حفاظت از برند از ارائه خدمات و کالاهای تولید شده در بهترین و منصفانه ترین شرایط چه در سطح کشور و چه در سطح بین المللی انجام می شود.
ثبت علامت تجاری ( برند / مارک ) در ایران در اداره علامت تجاری ( در تهران ) انجام می شود. برای ثبت برند بهتر است علامت را در حیطه ای ثبت کنید که در آن زمینه دارای مجوز فعالیت باشید. مدارک ثبت برند به قرار ذیل است :
1- مدارک مثبت هویت متقاضی
الف) اشخاص حقیقی:کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
2- مدارک نماینده قانونی: چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ....) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
3-10 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
4- در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
5- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط
6- استفاده از حق تقدم:چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
7- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
لازم به ذکر است ، چنانچه برند لاتین باشد یا ریشه عربی داشته باشد باید کارت بازرگانی داشته باشید.
نکته : متقاضی ساکن هر کجا که باشد، چه تهران و چه شهرستان و چه خارج از کشور، باید در اظهارنامه محلی را در تهران مشخص کند تا تمام ابلاغیه ها و نامه ها به آن جا ارسال شود.
اضافه می گردد، اداره ثبت علائم و طرح های صنعتی در صورت رعایت موارد ذیل با درخواست ثبت برند موافقت خواهد کرد :
1- دارای خلاقیت و ابتکار بوده و با سایر برندها وجه تمایز داشته باشد.  
2- قبل از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت نشده باشد و شبیه برندی که قبلاَ توسط شخص یا شرکتی دیگر ثبت شده است نباشد .
3- باعث گمراه کردن مشتریان نگردد.
4- نام تجاری مورد تقاضا از علائم ممنوعه نباشد و بیانگر کالا باشد نه اسم عام.
به موجب قانون ثبت علائم و آیین نامه اصلاحی اجرایی مصوب سال 1337 ثبت علائم ذیل ممنوع شده است :
- علائم رسمی، دولتی و مملکتی نظیر پرچم ایران،علائم وزارتخانه ها،هلال احمر،علائم نیروهای مسلح و ....
- علایمی که قبلاَ خود یا مشابه آن به ثبت رسیده باشد.
- علائم منافی عفت عمومی ونظم و انضباط اجتماعی
- علائمی که دارای اسم و عبارت عمومی باشد و دولت استعمال آن را تحت علامت تجاری منع کرده باشد.
شایان ذکر است، اشخاصی که موسسه صنعتی یا تجاری آن ها در خارج از ایران است با رعایت دو شرط ذیل می توانند از مزایای قانون علائم تجاری بهره مند شوند :
1- علائم خود را به موجب مقررات قانون به ثبت برسانند.
2- کشوری که موسسه آن ها در آن جا واقع شده به موجب عهدنامه و یا قوانین داخلی خود از علائم تجاری ایران حمایت کند.



:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

دستمال کاغذی به نوعی بافت نرم، جذب کننده رطوبت و یکبار مصرف اشاره دارد که برای استفاده روی صورت مناسب است . این دستمال ها جایگزین یکبار مصرف برای دستمال های پارچه ای است .

در دوران کنونی، پیشرفت علم به همراه آگاهی مردم برای حفظ سلامت فردی و همچنین آسانی در مصرف باعث شده است  که تولید دستمال کاغذی در تمام جهان فراگیر شده و تبدیل به یکی از صنایع مهم درهر کشور و منطقه ای گردد. به راحتی می توان ادعا کرد که هیچ مکانی امروزه بدون دستمال کاغذی یافت نمی شود.
دستمال کاغذی بسته به نوع استفاده ای که از آن می شود انواع گوناگونی دارد . در یک دسته بندی کلی می توان آن را به دو نوع تقسیم نمود :
دستمال هایی که در داخل خانه استفاده می شوند و دستمال هایی که در خارج از محیط منزل مورد استفاده قرار می گیرند.
با این تقسیم بندی، موارد مصرف دستمال کاغذی بیشتر مشخص می شود، انواعی که در منازل استفاده می شوند برای مقاصدی چون: بهداشت فردی، آشپزخانه، حمام و سرویس های بهداشتی کاربرد دارند و موارد مصرف دستمال هایی که برای خارج از منازل در نظر گرفته شده اند، بیشتر در حیطه مقاصد تجاری است، مانند : هتل ها، رستوران ها و بیمارستان ها که انواع مختلفی از دستمال های کاغذی مانند : حوله کاغذی، دستمال توالت، دستمال سفره، دستمال مرطوب و... در آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.
امروزه بررسی صنعت و ظرفیت تولید صنایع سلولزی و بهداشتی از مهم ترین و اساسی ترین صنایع هر کشوری محسوب می شود چرا که مورد استفاده تمامی اقشار جامعه و تمامی مقاطع سنی قرار گرفته است. این روند افزایش خط تولید دستمال کاغذی، سبب می شود تا بتوان با ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی به عنوان یک فرصت شغلی بهینه استفاده کرد. برای ایجاد کسب و کار در این زمینه شما باید در ابتدا یک شرکت دریکی از دو قالب رایج سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود به ثبت برسانید. حائز اهمیت است ، پیش از ثبت شرکت ، دریافت مجوز از سازمان های مربوطه الزامی می باشد.
متقاضیان ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی، جهت انجام پروسه تشکیل شخص حقوقی ابتدا باید با اشراف به قوانین نوع شخصیت حقوقی را انتخاب نمایند و با بررسی قوانین مرتبط با آن نوع از شرکت ها تصمیم گیری های مرتبط را انجام دهند. در ادامه پس از آشنایی مختصر با انواع شرکت های تجاری به بررسی شرایط و مدارک لازم جهت ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی می پردازیم.

• شرکت سهامی خاص :

این شرکت حتی اگر فعالیت تجاری نداشته باشد، یکی از انواع شرکت تجاری محسوب می شود که تمامی سرمایه آن توسط سرمایه گذاران تأمین می شود و سرمایه به صورت سهم می باشد و مسئولیت شرکا در مقابل دیون شرکت به اندازه سهم آنها می باشد.

• شرکت سهامی عام :

شرکت های که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می کنند اینگونه شرکت ها شرکت سهامی عام نامیده می شوند ومطابق ماده 5 قانون تجارت سرمایه شرکت های سهامی عام از 5,000,000 ریال کمتر باشد.
نکته : در شرکت های سهامی عام عبارت " شرکت سهامی عام " و در شرکت های سهامی خاص عبارت " شرکت سهامی خاص " باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق واطلاعیه ها وآگهی های شرکت به طور روشن وخوانا قید شود.

• شرکت با مسئولیت محدود :

شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

• شرکت تضامنی :

شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود؛ اگر دارایی شرکت برای تأدیه تمام قروض کافی نباشد،هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است.

• شرکت مختلط غیرسهامی :

شرکت مختلط غیر سهامی، شرکتی است که برای امور تجاری تحت اسم تجاری مخصوص بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود. شریک ضامن مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود.

• شرکت مختلط سهامی :

شرکت مختلط سهامی، شرکتی است که تحت نام مخصوصی بین عده ای شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود. شرکاء سهامی کسانی هستند که سرمایه آن ها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمت درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه است که در شرکت دارند. شریک ضامن کسی است که سرمایه او به سهام در نیامده و مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود.

• شرکت نسبی :

شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته اند.

• شرکت تعاونی :

شرکتی است که اشخاص به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی خود، از طریق خودیاری و کمک متقابل آن را تشکیل می دهند. در این شرکت‌ها، فعالیت اشخاص عضو، سرمایه شرکت را تشکیل می دهد.

• شرایط لازم جهت ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی سهامی خاص :

- حداقل سه نفرعضو اصلی
- حداقل سرمایه شرکت 100,000تومان
- پرداخت حداقل 35% از سرمایه به صورت نقدی

• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی سهامی خاص :

- تکمیل و ارائه دو برگ اظهارنامه
- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
- ارائه دو جلد اساسنامه
ـ اقرار نامه ممضی
- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین
- تصویربرابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی
- ارائه مجوز درصورت نیاز
- ارائه گواهی مبنی بر پرداخت حداقل 35 درصد سرمایه شرکت

• شرایط لازم جهت ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی با مسئولیت محدود :

- حداقل تعداد شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود 2 نفر می باشد.
- حداقل سرمایه اسمی مبلغ یک میلیون ریال می باشد.
ـ تعهد با پرداخت کل سرمایه

• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی با مسئولیت محدود :

- تکمیل و ارائه دو برگ تقاضانامه ی ثبت شرکت
- ارائه دو برگ شرکتنامه
- ارائه دو نسخه از اساسنامه
ـ امضاء اقرار نامه
- ارائه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی شرکاء و مدیران
- تکمیل و ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین
- اعضاء هیأت مدیره نباید کارمند بوده ونباید دارای سابقه کیفری (سوء پیشینه) باشند.
- ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز برای فعالیت



:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علی آباد کتول، شهری در استان گلستان و مرکز شهرستان علی آباد کتول است. علی آباد کتول به طورمیانگین معتدل ترین شهر در استان و یکی از معتدل ترین شهرهای ایران می باشد. به دلیل قرار گرفتن این شهر در منطقه پست و کم ارتفاع و قرار گرفتن در کنار چند تپه، جنگل و دو دهنه کوهستانی، آب و هوای این شهر منحصر به فرد شده است.
در حیطه فعالیت های هنری این شهرستان نیز می توان به چادرشب بافی، صنایع دستی و نمدبافی و ساخت ابزار موسیقی از قبیل: تار، دوتار، سه تار، کمانچه و خود موسیقی محلی اشاره نمود.
شهرستان علی آباد با وجود مناطق طبیعی و گردشگری بکر از قبیل جنگل های زیبا در دو دهنه محمدآباد کتول و زرین گل، آبشار کبود وال، روستاهای کوهستانی با قدمت دیرینه، یکی از بهترین مناطق طبیعی گلستان برای رونق صنعت گردشگری دراستان است.

• ثبت شرکت درعلی آباد کتول :

ظرفیت های خوبی در این شهرستان وجود دارند که می توان از طریق ثبت شرکت، درجهت اجرایی شدن اقتصاد بومی و محلی استفاده نمود و سطح اقتصادی این شهرستان را به نقطه بالایی رساند.
پس از انتخاب موضوعی برای فعالیت شرکت می توانید با استفاده از هشت نوع قالب ثبتی ( شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی ) متناسب با نوع فعالیت خود، شرکت را به ثبت برسانید. لازم به ذکر است که با توجه به وجود 8 نوع قالب برای به ثبت رساندن شرکت، امروزه دو نوع شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود از رایج ترین نوع شرکت ها برای ثبت، در ایران به شمار می آیند. و اکثر شرکت ها در این دو قالب به ثبت می رسند از این رو در ادامه، بعد از آشنایی مختصر با شرکت های موجود درقانون تجارت به ذکر شرایط و مدارک لازم جهت ثبت شرکت درعلی آباد در دو قالب مذکور می پردازیم .

• شرکت سهامی خاص :

شرکت هایی که تمام سرمایه آنها در موقع تأسیس منحصرآ توسط مؤسسین تأمین گردیده است. و طبق ماده 5 قانون تجارت سرمایه شرکت های سهامی خاص از مبلغ 1,000,000 ریال نباید کمتر باشد.

• شرکت سهامی عام :

شرکت های که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام تأمین می کنند اینگونه شرکت ها شرکت ها سهامی عام نامیده می شوند. ومطابق ماده 5 قانون تجارت سرمایه شرکت های سهامی عام از مبلغ 5,000,000 ریال نباید کمتر باشد.

• شرکت با مسئولیت محدود :

طبق ماده 94 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل می شود وهر یک ازشرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود درشرکت مسئول پرداخت بدهی ها و تعهدات شرکت است.

• شرکت تضامنی :

شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. اگر دارایی شرکت برای پرداخت تمام بدهی ها کافی نباشد هریک از شرکاء مسئول پرداخت بدهی ها شرکت می باشد؛هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.

• شرکت مختلط غیر سهامی :

شرکت مختلط غیرسهامی شرکتی است که برای امور تجاری در تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود؛ شریک ضامن مسئول کلیه بدهی ها است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود، شریک مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه است که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد.

• شرکت مختلط سهامی :

به موجب ماده 162 ق.ت، شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین عده شرکاء سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود.
" شرکاء سهامی کسانی هستند که سرمایه آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه است که در شرکت دارند."
" شریک ضامن کسی است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه بدهی ها است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود، در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آنها در مقابل طلبکاران و روابط آنها با یکدیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود."

• شرکت نسبی :

مطابق ماده 183 قانون تجارت، شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجاری تحت نام مشخصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هریک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته.

• شرکت تعاونی :

یک شرکت تعاونی یک انجمن ثبت شده مستقل و وظیفه مند متشکل از افراد است با یک پیوستگی معمول ازعلایق، که به طور داوطلبانه با یکدیگر برای رسیدن به نیازهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود و استفاده از مشارکت مساوی از سرمایه مورد نیاز مشتری شدن محصولات و خدماتشان و پذیرش سهم منصفانه ای از ریسک و منافعی که بر اساس اصول پذیرفته شده بین المللی متقبل شده اند، متحد شده اند.
شرکت های تعاونی را می توان به طور کلی به سه گروه تولیدی،توزیعی ویا (تولیدی_ توزیعی ) تقسیم نمود.

• شرایط ثبت شرکت سهامی خاص درعلی آباد کتول :

- مطابق ماده 3 لایحه اصلاحی قانون تجارت حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص 3 نفر می باشد.(+2نفر بازرس که بازرسین نباید از اعضاء باشند)،حداقل 35درصد از سرمایه می باسیت نقداً پرداخت شود.
- حداقل سرمایه در شرکت سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد(ماده 5لایحه اصلاحی قانون تجارت)

• مدارک مورد نیاز برای ثبت سهامی خاص درعلی آباد کتول :

- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت ازجمله صفحه اول شناسنامه و کارت ملی سهامداران،مدیران و بازرسان
- اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری جهت اعضای هیئت مدیر،مدیر عامل و بازرسان
- اصل مجوز فعالیت ازمراجع ذیربط ،درمواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد
- اقرارنامه امضاء شده.

• شرایط لازم جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود درعلی آباد کتول :

- در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکاء حداقل2نفر می باشد.
- حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود صد هزار تومان است.
- در شرکت با مسئولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیرعامل شرکت شده و مدیرعامل اقرار به دریافت آن نماید.

• مدارک مورد نیازثبت شرکت با مسئولیت محدود در علی آباد کتول به شرح ذیل می باشد:

- کپی مدارک شناسایی(شناسنامه و کارت ملی)
- اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
- امضای اقرارنامه
- اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها



:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

موسسه عبارت است از شرکت‎ها‎ی غیرتجارتی که با هدف غیر مالی تشکیل شده و به اموری از قبیل علمی ادبی یا امور خیریه و ... می‎‎پردازند. موسسه از تاریخی که به ثبت رسیده است، شخصیت حقوقی پیدا می‎‎کند و می‎‎تواند عناوینی از قبیل انجمن، بنگاه، کانون و ... را اتخاذ نماید.


موسسه چیست؟

موسسه عبارت است از شرکت‎ها‎ی غیرتجارتی که با هدف غیر مالی تشکیل شده و به اموری از قبیل علمی ادبی یا امور خیریه و ... می‎‎پردازند. افرادی که موسسات را تشکیل می‎‎دهند، ممکن است قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند. موسسه از تاریخی که به ثبت رسیده است، شخصیت حقوقی پیدا می‎‎کند و می‎‎تواند عناوینی از قبیل انجمن، بنگاه، کانون و ... را اتخاذ نماید.

دسته بندی موسسات

موسسات به دو دسته تقسیم می‎‎شوند:

1- موسساتی که هدف از تشکیل آنها، جلب منافع و تقسیم آن سود میان اعضا خود نیست.

2- موسساتی که هدف از تشکیل آنها، جلب منافع مادی و تقسیم سود حاصل میان اعضا خود یا غیر باشد از قبیل کانون‎ها‎ی فنی و حقوقی و ...

تعداد حداقل شرکا که برای موسسات در نظر گرفته شده است، 2 نفر می‎‎باشد اما هیچ محدودیتی برای میزان سرمایه اولیه وجود ندارد. هر دو نوع موسسات تجاری و غیرتجاری باید در تهران در اداره ثبت شرکتها و در شهرستانها در دایره ثبت شرکتهای اداره ثبت مرکز اصلی موسسه ثبت شوند. به همین منظور انجام تمامی اقدامات تاسیس شرکت‎ها‎ همراه با رعایت مواد آئین‎نامه اصلاحی ثبت تشکیل و موسسات غیر تجاری سال 1337، الزامی است.

به منظور ثبت موسسات غیر تجاری، ارائه اظهارنامه، همراه با ضمائم ضرورت اگر موسسه غیرانتفاعی است، در زمان تاسیس باید، اجازه‏نامه نیروی انتظامی محل، جهت ثبت ارائه شود و در صورت انتفاعی بودن آن، موضوع موسسه با مدارک تحصیلی و تخصص موسسین مطابقت داده می‎‎شود و موسسه به ثبت می‎‎رسد. اساسنامه موسسات غیر انتفاعی می‎‎توانند همچون اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود باشند؛ این امر در مواردی است که موضوع موسسه ارگان اداره کننده (هیئت مدیره) و ارگان تصمیم گیرنده (مجامع عمومی) و اختیارات آنها و ... تعیین شده باشد.

ارکان موسسه

موسسات دارای مجمع عمومی عادی و فوق العاده هستند که هر کدام دارای وظایف و مسئولیت‎ها‎ی مختلفی را بر عهده دارند. هیات مدیره موسسه می‎‎تواند مجمع عمومی عادی را از میان شرکا یا خارج از آن انتخاب نماید. مدیران موسسات می‎‎توانند برای مدت محدود یا نامحدود نصب شوند که اختیارات آنها تام است مگر اینکه در اساسنامه ترتیب دیگری مقرر شده باشد. جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضا موسسه، جنبه رسمی پیدا می‎‎کند و تمامی تصمیمات هیات مدیره با اکثریت آرا رسمیت می‎‎یابد. چنانچه تقاضای ثبت موسسه تایید شود، مراتب تشکیل آن در دفتر مخصوصی ثبت و ورقه ای حاکی از تصدیق ثبت به متقاضی ارائه می‎‎گردد. همچنین خلاصه مراتب روزنامه رسمی یا یکی از روزنامه‎ها‎ی کثیر الانتشار با هزینه متقاضی منتشر می‎‎شود.

انحلال و تصفیه موسسات

انحلال موسسات می‎‎تواند اختیاری و با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا با حکم دادگاه صورت بگیرد. در صورتی که انحلال موسسه بشکل اختیاری باشد، تصفیه آن براساس مقررات مندرج اساسنامه، توسط مدیر یا مدیران آن انجام می‎‎شود و اگر متصدی امر تصفیه و چگونگی انجام آن، تعیین نشده باشد، مجمع عمومی فوق العاده هنگام انحلال یک نفر را بعنوان مدیر تصفیه با تعیین حدود اختیارات آن معرفی می‎‎کند. در صورتی که انحلال با حکم دادگاه انجام شده باشد، تصفیه بر عهده متصدی تصفیه مقرر اساسنامه می‎‎باشد و اگر متصدی مشخص نشده باشد، دادگاه موسسه را منحل و 1 نفر را جهت تصفیه تعیین می‎‎کند و مطابق با قانون تجارت امر تصفیه انجام می‎‎شود.

نحوه ثبت موسسات

کارشناس مربوطه پس از بررسی، گواهی لازم را با انتخاب یکی از نام‎ها‎ی پیشنهادی صادر می‎کند. پس از تعیین نام، متقاضی باید به قسمت ارجاع ثبت شرکتها مراجعه و ممیز مربوطه پس از بررسی اولیه، با توجه به موضوع فعالیت موسسه، در صورت نیاز، مجوز آن را درخواست کند. پس از ارائه مجوز، متقاضی باید به قسمت حسابداری رفته و هزینه حق الثبت را پرداخت نماید و سپس رسید آن را به حسابداری اداره ثبت شرکت ارائه دهد. سپس ممیز مربوطه نیز دستوی ثبت را صادر و متقاضی به قسمت ثبت شرکتها مراجعه می‎‎کند.

در این مرحله پیش نویس آگهی تاسیس تهیه و پس از امضای رئیس اداره ثبت شرکتها و تایپ آگهی مربوط، متقاضی هویت شرکت را احراز و یک نسخه از مدارک را دریافت می‎‎نماید. متقاضی باید هزینه‎ها‎ی انتشار آگهی ثبت موسسه را در روزنامه کثیر الانتشار پرداخت نماید.



:: بازدید از این مطلب : 526
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

فصل اول: محصولات در صنعت شیمیایی

1- محصولات شیمیایی که در صنایع و علوم و عکاسی (فتوگرافی)، مواد آب دادن فلزات و ترکیبات شیکیایی جهت جوشکاری، محصولات شیمیایی جهت حفظ مواد غذایی، مواد دباغی، کشاورزی و پرورش نباتات و جنگلبانی، ترکیبات آتش نشانی، مواد چسب دار برای صنای و کود طبیعی و مصنوعی، استعمال می‏شود.

2- لاک و مواد ضد زنگ زدگی و جلوگیری از فاسد شدن چوب، مواد رنگی، مواد اکاله، رنگ، روغن جلا، صمغ، فلزات به شکل ورق و گرد به منظور نقاشی، تزیین و آرایش.

3- ترکیبات به منظور سفید کردن و سایر موارد که برای شستشو استفاده می‏شود. ترکیباتی که به منظور تمیز کردن و براق نمودن، لکه گیری، گرفتن چربی، ساییدن و صیقل دادن کاربرد دارند. صابون عطریات، مواد آرایشی، محلولهای موی سر و گرد، روغن اسانس و خمیر دندان.

4- انواع روغن و چربی‎ها‏ی صنعتی (به استثنای چربیهای خوراکی و روغن اسانس)، انواع سوخت (از جمله بنزین) و مواد روشنایی، شمع، شمع مومی، گچی، روغن ماشین، ترکیبات گردگیر و جاذب، شمع کوچک (شب سوز) فتیله.

5- مواد خوراکی و آشامیدنی مخصوص بیماران و کودکان مشمع و لوازم جراحت بندی، مواد دارویی و بیطاری و بهداشتی، لوازم پر کردن دندان، موم دندان سازی، مواد ضد عفونی کردن ترکیبات برای از بین بردن علف‎ها‏ی هرز، حشرات و حیوانات موذی.

فصل دوم: آلیاژهای و انواع مصنوعات فلزی

1- فلزات عادی اعم از تهیه نشده و نیمه تهیه شده و ترکیبات آن‎ها‏ از قبیل لنگر، لوازم ساختمانی به شکل ورق و ریخته شده، سندان، زنگ و ناقوس، صندوق و صندوقچه آهنی، گلوله‎ها‏ی فولادی، نعل اسب، مواد معدنی، میخ و پیچ، ریل و سایر لوازم جهت راه آهن، زنجیر (به استثنای زنجیر‎ها‏ی وسایل نقلیه)، کابل و سیم و مفتول (غیر برقی)، قفل و بست و بند لوله‎ها‏ی فلزی و سایر مصنوعاتی که که از فلزات گرانبها ساخته نشده که در هیچ طبقه دیگری ذکر نگردیده است.

2- موتورها (به استثنای موتورهای ویژه وسایل نقلیه)، انواع ماشین و ماشین‎ها‏ی افزار، دستگاهای بزرگ کشاورزی، قفل‎ها‏ی اتصال و تسمه انتقال قوه (به استثنای قفل و تسمه‎ها‏ی مخصوص وسایل نقلیه)، ماشینهای جوجه کشی.

3- دستگاه‎ها‏ی و تجهیزات دستی، چنگال، قاشق، آلات برنده، و اسلحه سرد.

فصل سوم: دستگاه‎ها‏ی فنی، علمی و صنعتی

1- دستگاه‎ها‏ و تجهیزات علمی و دریانوردی و مهندسی و برقی از جمله (بی سیم) و عکاسی، صندوق ثبات خودکار جهت پول، سینما توگراف و دستگاه تصویری و اوزان و مقیاس‎ها‏، آلات علامت دادن و کنترل (نظارت) دستگاه، لوازم نجات و آموزش، دستگاه خودکار یا ژتون یا پول فلزی ماشینهای گویا، ماشین‎ها‏ی حساب و ماشین‎ها‏ی آتش خاموش کن.

2- تجهیزات و دستگاه‎ها‏ی جراحی و طبی و دندان سازی و بیطاری از قبیل دست، چشم، دندان‎ها‏ی مصنوعی و پا.

3- تجهیزات و لوازم روشنایی، خشک کردن، سیستم‎ها‏ی تهویه، لوله کشی آب، گرم کردن، مولد بخار، طبخ، تبرید و بهداشتی.

4- وسایل حمل و نقل زمینی، هوایی و دریا به همراه وسایل نقلیه.

5- سلاح گرم، مواد قابل اشتعال، مهمات و خمپاره.

6- آلیاژهای گرانقیمت و ترکیبات آنها، وسایل کرونومتر، مصنوعات ساخته شده فلزی و یا روکش شدن با آن (به استثنای وسایل برنده، چنگال و قاشق) جواهرات و سنگهای گرانبها و ساعت.

7- وسایل موسیقی به استثنای ماشین‎ها‏ی ناطق و دستگاه‎ها‏ی بی سیم

فصل چهارم: مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف

1- محصولات کاغذی، مقوا و محصولات آن، مطبوعات، روزنامه، مجلات، ماشین تحریر و لوازم دفتر به استثنای مبل، لوازم آموزش و تربیت (به اسنثنای دستگاههای آموزشی) ورق بازی، کتاب و لوازم صحافی، عکس، لوازم التحریر، لوازم چسب دار (برای لوازم التحریر)، لوازم هنری، قلم موی نقاشی، حروف و کلیشه مطبعه.

2- کائوچو، کم لاستیک (بالاتا) و مواد مشابه محصولات آن از مواد مزبور که در سایر طبقات ذکر گردید، پنبه نسوز، میکا، محصولات ساخته شده از آنها، وسایل باربندی و انسداد و لوازم عایقکاری، لوله قابل ارتجاع و غیرفلزی.

3- لوازم ساخته شده از آنها که در سایر طبقات ذکر نشده است، چرم و چرم مصنوعی، پوست، شلاق و زین و برگ، چمدان و کیفهای دستی مسافرتی، چتر، عصا، اشیاء سراجی.

4- لوازم و مصالح ساختمانی سنگ طبیعی و مصنوعی، سمنت، آهک، یا سمنتی مصالح راهسازی، آسفالت، ملات، گچ، شن لوله سفالی، قطرات، بناهای سنگی، سرلوله بخاری دیواری و ساختمان‎ها‏ی متحرک.

5- چوب و وسایل چوبی، چوب پنبه، نی، حصیر، شاخ، استخوان، عاج، صدف، مرجان، گوش ماهی و محصولات مشابه کلیه موارد مزبور، مبل، آیینه، کهربا، فلس و دمار ماهی، قاب و مصنوعاتی که در سایر طبقات ذکر نشده و از موارد زیر ساخته شده است.

6- شانه و ابر، ماهوت پاک کن( به اسنثنای قلم موی نقاشی)، لوازم مخصوص تهیه قلم و ماهوت پاک کن آلات و لوازم جهت پاک وتمیز کردن، وسایل کوچک خانه داری که از فلز قیمتی ساخته نشده ویا روکش نشده است، براده فولاد شیشه آلات، اشیاء ساخته شده از چینی و بدلچینی و سفال که در سایر طبقات عنوان نشده است.

فصل پنجم: مصنوعات نساجی

1- طناب، ریسمان، تور، چادر، سایه افکن، کیسه و روپوش کالا، بادبان و شراع، کیسه وگونی، پوشال و لوازم، پرکردن، مسنوجات تهیه شده از مواد الیافی خام (مو، کاپوک، علف دریایی و ... ).

2- انواع نخ.

3- انواع پارچه، رختخواب، سفره و وسایلی که در دیگر طبقان عنوان نشده است.

4- پوشاک از قبیل کفش، پوتین و کفش راحتی.

5- توری و اشیاء قلابدوزی، دکمه فشاری، سنجاق و سوزن، روبان و حاشیه و قیطان، دگمه، گل‎ها‏ی مصنوعی.

6- قالیچه، فرشهای مشمعی و سایر پوشش‎ها‏ی کف اطاق، حصیر و پادری و بوریا، روپوش‎های غیر پارچه ای.

فصل ششم: وسایل ورزشی و اسباب بازی

1- وسایل ورزش و ژیمناستیک (به استثنای ملبوس)، اسباب بازی و تفریح، تزئینات لوازم آرایش، درخت نوئل.

فصل هفتم: محصولات کشاورزی و مواد غذایی

1- گوشت ماهی، طیور، شکار، عصاره‎ها‏ی گوشت، ژله و مربا، تخم مرغ، شیر و سایر محصولات لبنی، روغن و دهنیات خوراکی، کنسرو و ترشی، سبزیجات و خشکبار و میوه‎ها‏ی پخته و کنسروی.

2- عسل، شیره، ملاس، برنج، (تاپیوکا)، آرد هندی(لاکو)، بدل قهوه، آرد، ترکیبات تهیه شده از غلات، نان، قهوه، چای، کاکائو، قندو شکر، بیسکویت، نمک، خردل، فلفل، نانهای شیرینی جات، بستنی، ادویه جات، خمیر مایه گرد نانوایی، سرکه، یخ، چاشنی.

3- بذر، گیاه و گلهای طبیعی مواد غذایی جهت حیوانات، مالت، محصولات کشاورزی، حیوانات زنده، میوه جات و سبزیجات و نباتات تازه، پرورش گیاه و جنگلبانی و دانه‎ها‏یی که در سایر طبقات ذکر نشده است.

4- آبهای معدنی، گازدار، ترکیبات جهت تهیه نوشابه و سایر نوشابه‎ها‏ی غیرالکلی.

5- محصولات این طبقه قابل ثبت نیستند.

6- تنباکو، دخانیت، کبریت و لوازم آنها.

فصل هشتم: سایر موارد

1- تجارت اموری دفتری و اداری، تبلیغات مدیریت تجاری، امور اداری.

2- امور مرتبط با معاملات املاک و مستغلات، بیمه امور مالی امور پولی.

3- تعمیر، بازسازی خدمات نصب و ساختمان سازی.

4- مخابرات از راه دور.

5- ترتیب دادن مسافرتها، حمل و نقل بسته بندی و نگهداری محصولات تهیه شده.

6- به‏سازی و عمل‏آوری مواد.

7- آموزش و پرورش، فعالیت‎ها‏ی ورزشی و فرهنگی، دوره‎ها‏ی کارآموزی و تعلیمی و تفریح و سرگرمی.

8- خدمات حقوقی، تحقیق و پژوهش و طراحی در این زمینه، خدمات تجزیه و تحلیل، تحقیقات صنعتی، طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه ای و خدمات عملی و فنآوری.

9- خدمات تامین مسکن، محل اقامت موقت، عرضه اغذیه و نوشابه.

10- خدمات کشاورزی، باغداری و جنگلداری، خدمات پزشکی، مراقبت‎ها‏ی بهداشتی و زیبائی برای انسانها یا حیوانات و خدمات بیطاری.

11- خدمات امنیتی برای محافظت از افراد اموال و دارائیها و خدمات شخصی یا اجتماعی که توسط دیگران برای رفع نیازهای افراد ارائه می‏گردد.



:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

اشخاص به دو صورت میتوانند مبادرت به تشکیل شرکت اختیاری برای انجام امور بازرگانی نمایند.


1. تشکیل شرکت اختیاری تحت قانون مدنی: قانون و قواعد حاکم بر این گونه شرکتها، قانون مدنی است، تعریف شرکت، تعهدات و وظائف شركاء، اداره شرکت و همچنین تقسیم سهم الشرکه در مواد 577 تا 588 قانون مدنی تشریح گردیده است، اشخاص با توجه و امعان نظر این قسمت از قانون مدنی میتوانند قصد اراده خود را برای شراکت در قالب عقد شرکت ریخته اقدام به عملیات تجاری و بازرگانی نمایند. شرکتهای متشکله تحت قانون مدنی از نقطه نظر پرداخت مالیات و معرفی دارندگان سهم الشرکه تفاوتی با سایر اشخاص حقوقی انتفاعی نداشته موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی به وزارت دارایی و پرداخت مالیات شرکت و سهم الشرکه شرکاء به مراجع مالیاتی می¬باشند.

2. تشکیل شرکت تحت قانون تجارت: مقررات و قواعد این گونه شرکتها تابع و محکوم قانون تجارت بوده و طبق ماده 20 قانون تجارت، شرکتهای تجاری بر هفت قسم بشرح ذیل تقسیم شده اند:

شرکت سهامی (عام و خاص)
شرکت با مسئوليت محدود
شرکت تضامنی
شرکت مختلط غیرسهامی
شرکت مختلط سهامی
شرکت نسبی
شرکت تعاونی

اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی

اشخاص حقیقی یا طبیعی: که انسان اطلاق میشود، بدیهی است انسان عاقل و بالغ و مختار و رشید حق دارد علاوه بر بهره¬مندی از حق تمتع و برخورداری از حقوق مدنی معامله نموده در امور مالی خود بدون دخالت دیگران تصرف نماید، طبق قوانین ایران سن رشد برای معامله 18 سال است و پسر به شرط رسیدن به 15 سال و دختر به شرط به 13 سال بالغ محسوب و می¬توانند ازدواج نمایند، اما چنانچه بخواهند در امور مالی خود تصرف و یا مداخله نمایند قبل از رسیدن به سن 18 سال باید رشد خود را در محکمه به ثبوت رسانیده و حکم رشد خود را از دادگاه دریافت دارند، صغیر، سفیه (کسی که تصرفاتش در امور مالی عقلایی نیست)، مجنون (دیوانه) و تاجر ورشکسته مستقلاً حق دخالت و اهلیت تصرف و اعمال و اجرای حقوق خود را نداشته، محروم از تصرفات در امور مالی هستند، لیکن می¬توانند توسط ولی قهری (پدر و جد پدری) قیم و یا مدیر تصفیه اعمال و استیفای حق نمایند. حمل یا جنین طبق قانون مدنی ایران، به شرط زنده متولد شدن از حقوق مدنی متمتع می¬گردد بنابراین چنانچه سهامداری فوت و همسر او حین الفوت حامله باشد، حمل پس از زنده متولد شدن می¬تواند از ماترک مورث خود (سهامدار) طبق قانون متمتع گردد.

اشخاص حقوقی: که به دو دسته تقسیم میشوند

الف - اشخاص حقوقی حقوق عمومی: که تشکیلات و تأسيسات آن منبعث از اعمال حق حاکمیت ملی هر کشور بوده و توسط قانون تشکیل می¬شوند، مانند استانداری، فرمانداری وزارتخانه¬ها و غیره که در اصطلاح حقوق سیاسی، اعمال حاکمیت انجام می¬دهند و مؤسسات و شركتها و وزارتخانه-های دولتی که مانند یک تاجر و تحت قانون تجارت به تجارت اشتغال می¬ورزند و در اصطلاح حقوق سیاسی اعمال تصدی انجام می¬دهند، مؤسسات و تشكيلات دولتی و بلدی به محض ایجاد و بدون احتیاج به ثبت دارای شخصیت حقوقی می-شوند (ماده 578 قانون تجارت) بنابراین ثبت آنها منتفی است، از طرف دیگر طبق نص صریح ماده 300 قانون تجارت، شرکتهای دولتی تابع قوانین تأسيس و اساسنامه¬های خود می¬باشند و فقط نسبت به موضوعاتی که در قوانین و اساسنامه¬های آنها ذکر نشده تابع مقررات این قانون (قانون تجارت) می¬شوند، مانند شرکت سهامی خاص توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن مصوب 10/4/69 مجلس شورای اسلامی که تابع اساسنامه خود، مصوب هیئت وزیران مورخ 24/5/69 می¬باشد، به عبارت دیگر قواعد و مقرراتی که قانونگذار برای یک شرکت دولتی وضع می¬نماید، آنها را موظف به اجراء آن قانون می¬کند مانند این که در خود اساسنامه، وزیران و یا روسای بخشی از یک وزارتخانه جزء هیئت مدیره آن شرکت قرار داده شوند، در عمومات و در موارد سکوت در اساسنامه، شرکتهای مزبور تابع قانون تجارت می¬باشند.

ب- اشخاص حقوقی حقوق خصوصی: که تشکیلات آنها توسط جمعی از اشخاص حقیقی و طبق قانون و بعد از انجام تشریفات قانونی بوجود می¬آید و موضوع، اداره و تقسیم سود و دارایی آنها تابع و محکوم قانون خاص بوده و به دو نوع تقسیم می¬شوند:

اشخاص حقوقی حقوق خصوصی انتفاعی: که موضوع آن تجارت برای بدست آوردن سود و منفعت است مانند شرکتهای تجاری بطور اعم و شرکتهای سهامی بطور اخص زیرا همانطور که در بالا اشاره شد بنا به نص صریح ماده 2 قانون تجارت، شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می¬شود ولو این که موضوع عملیاتی آن امور بازرگانی نباشد، دیگر این که شرکتهای تعاونی نیز اگر چه هدف اصلی آنها تهیه مایحتاج و انجام خدمات مورد احتیاج اعضاء بطور مستقیم و بی¬واسطه است، معهذا در ردیف اشخاص حقوق خصوصی انتفاعی محسوب می¬شوند.
اشخاص حقوقی حقوق خصوصی غیرانتفاعی: که موضوع آن اشتغال و فعالیت در امور عام المنفعه و یا بسط و توسعه علوم و فنون و غیره است مانند، جمعیت¬ها، باشگاه-ها، انجمن¬ها و غیره. اشخاص حقوقی حقوق خصوصی ملزم و مجبور به ثبت تشکیلات خود برابر موازین قانونی در مراجع ذیصلاح قانونی بوده و طبق ماده 584 قانون تجارت از تاریخ ثبت شخصیت حقوقی پیدا می¬نمایند.



:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت تعاونی مراحل و مدارک مورد نیاز ثبت شرکت تعاونی


شرکت های تعاونی بسته به نوع فعالیت شامل دو دسته می باشند: الف- شرکت تعاونی تولید، که در زمینه کشاورزی، دامپروری، شیلات، صنعات، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری فعالیت دارند. ب- شرکت تعاونی توزیع: که فعالیت اصلی آن تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازمندی های اعضاء می باشد.

البته می توان در ثبت شرکت تعاونی تعداد موضوع و نوع موضوع فعالیت را با ارائه طرح پیشنهادی افزایش داد.

شرکت های تعاونی از نظر عضویت نیز به دو دسته تقسیم می شوند: الف- شرکت تعاونی عام، که عضویت در آن برای همه آزاد می باشد و برای تامین سرمایه، باید سهام آن را به عموم عرضه کنند. ب- شرکت تعاونی خاص، که عضویت در آن برای افراد و گروه های خاصی آزاد می باشد مانند کارگران، کشاومرزان، دانشجویان، ایثارگران و زنان مشاغل خاص. بنابراین تعاونی کسانی که واجد شرایط هستند را باید به عنوان عضو انتخاب کند و شامل هیچ محدودیتی نیز نمی شود. در این صورت شرکت های تعاونی که بیش از ۵۰۰ عضو دارند یا اتحادیه هایی که تعداد اعضای آنها بیش از ۲۰۰۰ نفر باشد ” تعاونی بزرگ ” نامیده می شود.

قید عبارت “تعاونی” به شکل خوانا در تابلو و سربرگ های شرکت الزامی است و فقط یک شرکت تعاونی می توان در هر موضوع فعالیت در واحد های صنفی و شهرستانها و واحدهای کارمندی و کارگری تشکیل داد.

قوانین ثبت شرکت تعاونی:

۱- حداقل تعداد اعضا ۷ نفر باید باشد در زمان ثبت شرکت و نباید از این میزان در دوران فعالیت شرکت تعاونی کمتر شود.

۲- در ثبت شرکت های تعاونی که به منظور اشتعال تولید و خدمات توسط کمک های دولتی ، تعداد اعضا حداقل بایستی ۵۰% مشاغل دائمی طرح تعاونی باشد.

۳- اگر ثبت شرکت تعاونی بدون کمک دولت و با هدف سرمایه گذاری باشد و دست کم نصف سرمایه گذاری طرح توسط اعضای تعاونی تامین شود رعایت بند دوم الزامی نیست.

۴- تعداد اعضا در ثبت شرکت تعاونی مسکن باید با توجه به اهلیت مدیران تعاونی و به تشخیص اداره کل تعاون تعیین می شود.

۶- اعضای تعاونی باید مبلغ تعهد شده را ظرف مدت مقرر در اساسنامه که دوسال می باشد، تادیه کند.

۷- برای تامین سرمایه تعاونی، سهم اعضا برابر است مگر این که مجمع جور دیگری تشخیص دهد. که در این صورت حداکثر میزان سهام هر کدام از اعضا حداکثر باید ۳۰% سرمایه تعاونی باشد.

۸- اتخادیه تعاونی با حداقل ۷ عضو که دارای موضوع فعالیت مشترک می باشند در سطح شهرستان یا استان تشکیل می گردد.

حداقل سرمایه ثبت شرکت تعاونی:

حداقل میزان برای ثبت شرکت ها ی تعاونی سرمایه یک میلیارد ریال می باشد.

مراحل ثبت شرکت تعاونی:

ابتدا هیات موسس که متشکل از متقاضیان حائز شرایط قانونی می باشد، اقداماتی در جهت تهیه طرح پیشنهادی و تنظیم اسانامه منطبق بر قانون بخش تعاونی، دعوت به عضویت افرادی که واجد شرایط هستند و همچنین تشکیل اولین مجمع عمومی عادی برای تصویب اساسنامه شرکت تعاونی و تعیین هیات مدیره و بازرسان و سایر وظایف مجمع عمومی عادی، انجام دهند.

البته موسسین تعاونی باید اطلاعات کافی از قوانین وکلیات ثبت شرکت تعاونی داشته باشند و در صورت لزوم در کلاس های آموزشی یک روزه که اداره کل تعاون استان برگزار می کند شرکت کند که زمان تشکیل کلاس ها حداکثر یک هفته بعد از تاریخ ارائه تقاضا خواهد بود.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت تعاونی

الف- تصویر شناسنامه و مدارک تحصیلی اعضا موسس تعاونی

ب‌-گواهی پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت

ج‌- برگ عدم سوء پیشینه

لازم بذکر است درصورتی که گواهی یا حکم کارگزینی توسط کارکنان رسمی و پیمانی دولت ارائه شود، دیگر ارائه مدارک گزینه‌های ۲ و ۳ ضرورتی ندارد. اداره تعاون از زمان دریافت تقاضای تأسیس شرکت تعاونی، پس از ۵ روز نظر موافق یا مخالف خود را اعلام می‌کند. در صورت موافقت نمونه اساسنامه و فرم‌های مورد نیاز به نماینده شرکت تعاونی داده می‌شود.پس از دریافت موافقتنامه اداره تعاون، شرکت تعاونی باید اقداماتی را انجام دهد که در برخی نکات ثبت شرکت تعاونی در این مقاله ذکر گردیده است که مطالعه آن می تواند در آگاهی بیشتر به شما کمک نماید.



:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

روند,نحوه,اسناد,فرآیند,ثبت یک شرکت اینترنتی (رایانه ای):

مقدمه: همه شرکتهایی که برای انجام فعالیت‌های مشاوره، نظارت، طراحی، تولید، نصب و راه‌اندازی، پیشرفت، پشتیبانی و آموزش سیستم‌های نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه‌های اطلاع‌رسانی و شبیه آن بوجود می آید، مکلف هستند بعد از ثبت شرکت بر اساس قانون تجارت و قبل از شروع فعالیت به نظام صنفی استان خود مراجعه و گرفتن جواز فعالیت نمایند.

نکته *: شرکتهایی که قبل از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای استان تاسیس گردیده اند، وظیفه دارند حداکثر  تا مدت 6  ماه پس از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای نسبت به دریافت جواز فعالیت اقدام نمایند. بعد از سپری شدن مهلت داده شده، هیچ شرکتی در استان بدون  جواز فعالیت مجاز به ادامه فعالیت نخواهد بود.

روند ثبت شرکت رایانه ای ( ثبت شرکت اینترنتی) :

شرکتهایی به عضو نظام صنفی رایانه‌ای استان خواهند شد که شروط زیر را دارا باشند:

•نوع فعالیت آن ها  بر اساس اساسنامه شرکت به شکل صرف یکی از فعالیت‌های رایانه‌ای مندرج در بند یک باشد.

•مدیرعاملی ( به صورت تمام وقت) با حداقل مدرک لیسانس دارا باشند.

تبصره: مدیرانی که قبل از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای استان در شرکت خود سمت مدیر عامل را دارا بوده اند،شامل این قاعده نخواهند شد.

•در استان مورد تقاضا ثبت گردیده باشد.

•مرکز اصلی شرکت در استان متقاضی باشد.

تبصره: شرکتهایی که در یک استان تاسیس گردیده ولی در دیگر استان‌ها نیز شعبه دارند، نیاز به اخذ جواز فعالیت برای شعبات استانی خود نخواهند داشت، ولی مکلفند مراتب تشکیل شعبات خود را به نظام صنفی استانی که در آن شعبه هستند اطلاع دهند تا فعالیت آن استان در فهرست شرکت های دارای جواز قرار گرفته و بدون حق رأی در مجمع های نظام صنفی رایانه‌ای آن استان شرکت نمایند.

مدارک موردنیاز ثبت شرکت رایانه ای (اینترنتی) و جواز فعالیت:

•آخرین تغییرات شرکت و تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت.

•فتوکپی برگه احراز صلاحیت و رتبه‌بندی شورای انفورماتیک استان.

•فتوکپی شناسنامه مدیرعامل شرکت رایانه ای.

•فتوکپی مدارک تحصیلی مدیرعامل شرکت.

روند ثبت شرکت:

نظام صنفی رایانه‌ای استانی درخواست های ثبت شده را در مدت 15 روز بررسی و نظر خود را اعلام می کند و در صورت تأیید عضویت شرکت های تازه ثبت شده، مجوز فعالیت موقت 1 ساله ظرف 15 روز صادر می شود.در صورت تایید نشدن عضویت، موردهای بر علیه قانون مشخص و در مدت ذکر شده  به متقاضی ثبت شرکت ابلاغ می شود.

تبصره: به شرکتهایی که کمتر از یک اظهارنامه مالیاتی ارائه کرده باشند، در صورت داشتن  دیگر شرایط جواز فعالیت یک ساله خواهند داد.

زمان اعتبار جواز فعالیت صادر شده برای ثبت شرکت های رایانه ای 1 سال می باشد.

شرکتها موظفند هر سال اطلاعات زیر را برای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان ارسال می نمایند.

•تغییر دادن مفاد اساسنامه و روزنامه رسمی

•اظهارنامه مالیاتی به شکل سالی مالی یا برگ تشخیص (یا قطعی) مالیاتی

•فرم پر شده خوداظهاری در جهت فعالیتهای شرکت رایانه ای

تبصره : اگر شرکتی حداکثر 6 ماه پس از پایان سال مالی خود مدارک یاد شده را ارائه ندهد، از سوی سازمان نظام اخطار خواهد گرفت و در صورت توجه نکردن به اخطار، پس از طی 2 ماه از فهرست شرکت های دارای مجوز فعالیت به صورت موقت حذف خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 321
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

تعریف شرکت هولدینگ مراحل و مدارک مورد نیاز

ثبت شرکت هولدینگ: امروزه شرکت های سرمایه گذاری نقش بسیار مهمی در امور اقتصادی کشورها بازی می کنند. سرمایه گذاران نیز تمایل به سرمایه گذاری در همه زمینه ها دارند، بنابراین با گسترش دامنه فعالیت ها و با نگرش حرفه ای، می توان این فعالیت ها را در قالب شرکت های متعدد تفکیک کرد. شرکت سهامی که دارای شرکت های زیرمجموعه باشد به طوری که کنترل شرکت های زیر مجموعه به شکل مستقیم توسط مدیران و هیات مدیره شرکت اصلی انجام شود را شرکت هلدینگ می گوییم. شرکت هلدینگ یا شرکت مادر سهام چند شرکت را دارد بنابر این، شرکت مادر در تمام شرکت های مورد نظر یک عضو در هیات مدیره ی آنها دارد که می تواند به عنوان یک فرد رسمی در شرکت به تصمیم گیری بپردازد و حق رای داشته باشد. همچنین یک شرکت هلدینگ می تواند با خرید بخش عمده ای از سهام یک شرکت دیگر، حق رای در آن شرکت بدست بیاورد که در این حالت به شرکت دوم، شرکت وابسته یا فرعی می گوییم. شرکت های فرعی به عنوان یک شرکت مجزا ادامه فعالیت می دهد اما کنترل شرکت فرعی تحت نظر شرکت هولدینگ می باشد. نام های دیگر شرکت هولدینگ، شرکت کنترل کننده، دارنده یا مالک می باشد. در ادامه در باره نحوه و مدارک لازم برای ثبت شرکت هلدینگ توضیح خواهیم داد.

ثبت شرکت راه روشن با انجام صدها پرونده موفق توانایی ثبت شرکت های هولدینگ را ظرف حداقل زمان ممکن را دارد. ضمنا چنانچه نیاز به اخذ مجوز از سازمان بورس نیز ایجاد گردد ما می توانیم راهنما و راهگشای شما باشیم.

ثبت شركت هلدينگ در ايران:

مؤسسه راه روشن شركت هلدينگ را به اين صورت بيان مي‌كند:

شركت‌هاي هلدينگ به شركت‌هايي مي‌گويند كه داراي زير مجموعه باشند و به زبان ساده كنترل و مديريت شركت‌هاي زير مجموعه را بدست بگيرد.

مدارك مورد نياز براي ثبت شركت‌هاي هلدينگ:

– كپي شناسنامه و كارت ملي نماينده معرفي شده از طرف شركت مادر

– كپي مدارك ثبتي شركت و آخرين تغييرات

* توجه داشته باشيم كه به شركت‌هاي هلدينگ شركت‌هاي مادر تخصصي نيز مي‌گويند.

در واقع شركت هلدينگ 51% سهام يا بيش از 50 درصد شركت‌هاي زير مجموعه را در اختيار مي‌گيرد كه عمده سهام آن را دارا مي‌باشد. شركت‌هاي هلدينگ در شركت‌هاي زير مجموعه خود سرمايه گذاري مي‌كنند و مديريت كامل آن را به عهده مي‌گيرند.

مزاياي شركت‌هاي هلدينگ:

هلدينگ بودن هم خوب هست هم بد.

هلدينگ از طريق كنترل شركت‌هاي خود مي‌توانند به هم افزايي و سود بيشتر برسند اما در هزينه سربار آنها به مراتب است. چون مديريت شركت‌هاي تابعه چندان هم ارزان نيست. شركت‌هاي فرعي زير نظر شركت هلدينگ كار مي‌كنند و كنترل سهام به دست شركت هلدينگ مي‌باشد.

نام‌هاي ديگر شركت‌هاي هلدينگ:

1- شركت مادر تخصصي 2- شركت كنترل كننده 3- شركت مادر 4- شركت صاحب سهام

مؤسسه راه روشن به تعريف چند نمونه از نام‌هاي ديگر شركت هلدينگ مي‌پردازد:

1- ثبت شركت‌هاي مادر تخصصي مي‌توانند از طريق داشتن مالكيت ديگر سهام شركت‌هاي زير مجموعه‌ي خود عملكرد و روند كاري شركت‌هاي تحت پوشش خود را كنترل كنند تا به سود بيشتر و كسب درآمد بهتر مي‌رسند.

2- ثبت شركت‌هاي مادر تخصصي به اين معنا نيز مي‌تواند باشد كه شركت‌هاي فرعي ديگري به خود متصل كرده است.

3- شركت‌هاي كنترل كننده: شركت‌هايي كه كنترل چند شركت چند كمپاني و مؤسسه ديگر را تحت حمايت و مالكيت و تملك خود قرار مي‌دهند.

4- شركت‌هاي صاحب سهام: يك شركت مالي است كه سرمايه خود را براي تحميل منافع در ساير شركت‌ها بكار مي‌اندازد.

5- شركت‌هاي تابعه: شركت‌هايي هستند كه درصد سرمايه گذاري شركت اصلي در آن بيش از 50 درصد بوده است.

براي ثبت شركت‌هاي هلدينگ يا مادر تخصصي:

1- تماس با مؤسسه راه روشن

2- مشاهده لازم با كارشناسان مؤسسه راه روشن

3- عقد قرارداد با كارفرما (مشتري) توسط مؤسسه راه روشن

4- تكميل مدارك با كمك كارفرما توسط مؤسسه راه روشن

5- پيگيري و ارجاع پرونده به اداره ثبت شركت‌ها

نحوه ثبت شرکت هولدینگ

در صورتی که مایل باشید قبل از نام شرکت عبارت “هولدینگ” قرار گیرد، باید قبل از ثبت شرکت، در اداره ثبت شرکت ها، از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز بگیرید. می دانیم شرکت های سهامی عام یا خاص فقط قادر به گرفتن مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار می باشند. برای گرفتن مجوز ثبت شرکت هولدینگ کافیست مدیرعامل یا اعضای هیات مدیره درخواست خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهند. سپس سازمان با بررسی هایی که انجام می دهد و اگر موافق بود، نامه ای مبنی بر تایید ثبت شرکت ارسال می نماید.

حداقل سرمایه ثبت شرکت هولدینگ

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت هولدینگ سهامی خاص ۵۰ میلیارد ریال و برای ثبت شرکت هلدینگ سهامی عام ۱۰۰ میلیارد ریال می باشد.

زمینه فعالیت شرکت هولدینگ

زمینه فعالیت شرکت های هلدینگ می تواند خدماتی، بازرگانی یا صنعتی باشد. ثبت شرکت مادر تخصصی یا هولدینگ بیشتر نقش ستادی دارد یعنی به کنترل و اداره سرمایه گذاری ها و سیاستگذاری برای شرکت هایی که در زیر مجموعه اش دارد می پردازد. در حقیقت هدف از سرمایه گذاری افزایش سود و بالابردن ارزش سرمایه است. طبق تعریف سازمان بورس، شرکت های سرمایه گذاری که به واسطه سرمایه خود اقدام به خرید سهام شرکت های دیگر کرده اند و با سود حاصل از این کار ادامه فعالیت می دهند، شرکت هلدینگ نامیده می شوند.
مدارک ثبت شرکت هولدینگ
1- آگهی تاسیس شرکت مادر
2- ارائه نامه نمایندگی شرکت مادر جهت ثبت شرکت هولدینگ
3- ارائه کپی مدارک هویتی سایر سهامداران (حداقل 2نفر) اعم از حقیقی یا حقوقی
4- ارائه گواهی عدم سوء پیشینه نماینده شرکت مادر و سایر اعضای هیئت مدیره و بازرسین
قوانین و مشخصات
نکته 1: چنانچه قبل از نام اصلی شرکت عبارت هولدینگ باشد مثلا «شرکت هولدینگ آریا فراز» قبل از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها می بایست از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوزات مربوطه اخذ گردد.
در غیر اینصورت از لحاظ ساختاری نیازی به اخذ مجوز از سازمان بورس نیست.
نکته 2: شرکتهای هولدینگی که با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت می رسند حتما باید در غالب شرکتهای سهامی خاص یا سهامی عام باشند که در شرکتهای هولدینگ (مادر) از نوع سهامی خاص سرمایه ثبتی شرکت پنجاه میلیارد ریال و در شرکتهای هولدینگ( مادر) از نوع سهامی عام سرمایه شرکت یک صد میلیارد ريال خواهد بود.
نحوه اخذ مجوز هولدینگ از سازمان بورس و اوراق بهادار
همچنین ابتدا باید متقاضیان ثبت چنین شرکتهایی (مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره) تقاضای خود را به سازمان بورس ارائه دهند که در صورت موافقت اصولی سازمان با تاسیس شرکت سازمان بورس نامه ای مبنی بر اجازه تاسیس شرکت نزد مرجع ثبت شرکتها را صادر خواهد کرد.
نکته 3: موضوع فعالیت شرکتهای هولدینگ متنوع است و میتواند در حوزه های مختلف بازرگانی خدماتی و صنعتی فعالیت نمایند.

ثبت شرکت راه روشن با انجام صدها پرونده موفق توانایی ثبت شرکت های هولدینگ را ظرف حداقل زمان ممکن را دارد. ضمنا چنانچه نیاز به اخذ مجوز از سازمان بورس نیز ایجاد گردد ما می توانیم راهنما و راهگشای شما باشیم.

ثبت شركت هلدينگ در ايران:

مؤسسه راه روشن شركت هلدينگ را به اين صورت بيان مي‌كند:

شركت‌هاي هلدينگ به شركت‌هايي مي‌گويند كه داراي زير مجموعه باشند و به زبان ساده كنترل و مديريت شركت‌هاي زير مجموعه را بدست بگيرد.

مدارك مورد نياز براي ثبت شركت‌هاي هلدينگ:

– كپي شناسنامه و كارت ملي نماينده معرفي شده از طرف شركت مادر

– كپي مدارك ثبتي شركت و آخرين تغييرات

* توجه داشته باشيم كه به شركت‌هاي هلدينگ شركت‌هاي مادر تخصصي نيز مي‌گويند.

در واقع شركت هلدينگ 51% سهام يا بيش از 50 درصد شركت‌هاي زير مجموعه را در اختيار مي‌گيرد كه عمده سهام آن را دارا مي‌باشد. شركت‌هاي هلدينگ در شركت‌هاي زير مجموعه خود سرمايه گذاري مي‌كنند و مديريت كامل آن را به عهده مي‌گيرند.

مزاياي شركت‌هاي هلدينگ:

هلدينگ بودن هم خوب هست هم بد.

هلدينگ از طريق كنترل شركت‌هاي خود مي‌توانند به هم افزايي و سود بيشتر برسند اما در هزينه سربار آنها به مراتب است. چون مديريت شركت‌هاي تابعه چندان هم ارزان نيست. شركت‌هاي فرعي زير نظر شركت هلدينگ كار مي‌كنند و كنترل سهام به دست شركت هلدينگ مي‌باشد.

نام‌هاي ديگر شركت‌هاي هلدينگ:

1- شركت مادر تخصصي 2- شركت كنترل كننده 3- شركت مادر 4- شركت صاحب سهام

مؤسسه راه روشن به تعريف چند نمونه از نام‌هاي ديگر شركت هلدينگ مي‌پردازد:

1- ثبت شركت‌هاي مادر تخصصي مي‌توانند از طريق داشتن مالكيت ديگر سهام شركت‌هاي زير مجموعه‌ي خود عملكرد و روند كاري شركت‌هاي تحت پوشش خود را كنترل كنند تا به سود بيشتر و كسب درآمد بهتر مي‌رسند.

2- ثبت شركت‌هاي مادر تخصصي به اين معنا نيز مي‌تواند باشد كه شركت‌هاي فرعي ديگري به خود متصل كرده است.

3- شركت‌هاي كنترل كننده: شركت‌هايي كه كنترل چند شركت چند كمپاني و مؤسسه ديگر را تحت حمايت و مالكيت و تملك خود قرار مي‌دهند.

4- شركت‌هاي صاحب سهام: يك شركت مالي است كه سرمايه خود را براي تحميل منافع در ساير شركت‌ها بكار مي‌اندازد.

5- شركت‌هاي تابعه: شركت‌هايي هستند كه درصد سرمايه گذاري شركت اصلي در آن بيش از 50 درصد بوده است.

براي ثبت شركت‌هاي هلدينگ يا مادر تخصصي:

1- تماس با مؤسسه راه روشن

2- مشاهده لازم با كارشناسان مؤسسه راه روشن

3- عقد قرارداد با كارفرما (مشتري) توسط مؤسسه راه روشن

4- تكميل مدارك با كمك كارفرما توسط مؤسسه راه روشن

5- پيگيري و ارجاع پرونده به اداره ثبت شركت‌ها



:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت تضامنی مراحل و مدارک مورد نیاز


شركت تضامني از جمله شركتهای شخصي محسوب می شود و شخصيت افراد شریکنقش بسيار مهمي در اين نوع شركت ايفا مي نمايدبدین صورت که تحت نام مخصوص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. اگر دارایی شرکت برای ادای تمام قروض کافی نباشد؛ هر یک از افراد شریک مسئول پرداختت تمام قروض شرکت خواهد بود. هر تصمیمی که بین شرکاء برخلاف این موضوع، ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث، کان لم یکن خواهد بود. در نام شرکت تضامنی باید عبارت «شرکت تضامنی» ‌و حداقلاسم یک نفر از شرکاء ذکر شود. ثبت شركت تضامني وقتي صورت می پذیرد كه تمام سرمايه نقدي پرداخت و سهم شراکت غير نقدي نيز با توافق كليه شركا ارزيابي و تسليم شده باشد. در ثبت شركت تضامني تقسیم سود به نسبت سهم شركا است همپنین شركا مي توانند ترتيب ديگريي براي تقسيم سودمیانخود مقرر نمايند. مدیر عامل شرکت تضامنی از میانشركا يا خارج از شركا انتخاب مي شود

مدارک مورد نیاز:

1- دو برگ تقاضانامه
2- دو برگ شرکتنامه
3- دو نسخه اساسنامه
4- فتوکپی شناسنامه‌ی شرکاء
5- مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز .



:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

همه چیز در خصوص ثبت و راه اندازی یک شرکت


آیا تا به حال به فکر تاسیس و راه اندازی یک شرکت افتاده اید ؟ و یا اینکه خود را جایگاه صاحب یک شرکت با فعالیت مشخص و در آمد های بالا  متصور شده اید؟
بسیاری از ما با مشاهده موفقیت صاحبان شرکت و یا مدیران موفق برخی از شرکت ها به فکر تاسیس یک شرکت می افتیم و شاید گاها رسیدن به این هدف را دور از ذهن و یا بسیار ساده میپنداریم
قبل از همه این موارد این موضوع را مد نظر قرار می دهیم  که راه اندازی یک شرکت موفق نیازمند داشتن ایده ای مناسب و مورد نیاز جامعه و سپس داشتن پشتوانه ، سرمایه و انگیزه کافی می باشد . منظور از پشتوانه و سرمایه مناسب لزوماً سرمایه مالی زیاد و یا ملک و دارایی آنچنانی نیست ، چراکه بسیاری از این شرکت ها اتفاقا با سرمایه کم و تنها داشتن یک ایده مناسب کار خود را شروع کرده اند. یک پشتوانه خوب می تواند دوستی باشد تا در هنگام مشکلات شرکت بتواند  راهگشا باشد و سرمایه مناسب نیر می تواند همکاران ، ایده ، مسیر مشخص و مناسب و حتی یک طرح جامع عملیاتی با تجربه های قبلی را عنوان نمود. حال آیا تنها با داشتن یک ایده مناسب می توان اقدام به راه اندازی یک شرکت نمود ؟ خیر ؛ ایده خوب در واقع شرط لازم هست ولی شرط کافی نه. برای اینکه یک ایده تکمیل و آماده بهره برداری در غالب یک شرکت شود باید ابتدا خوب سنجیده شود و سپس بررسی شود که در چارچوب چه نوع شرکتی باید عملیاتی شود.
پس از انتخاب  ایده ، آنالیز و برآورد نقشه راه نوبت به انتخاب یک استراتژی اولیه قبل از اقدام برای ثبت شرکت می باشد . در این استراتژی اولیه باید هدف از راه اندازی شرکت ، چشم انداز ، طرح تجاری و یا طرح عملیاتی سازمان ، رقبا ، همکاران نقاط ضعف و قوت موجود ، فرصت ها و تهدید های  و … پیش بینی و راه کار های اولیه را برآورد نمود . هر چند با اطمینان نمی توان در خصوص هر کدام از موضوعات قبل از شروع کار برنامه ریزی کرد ولی داشتن این استراتژی بزرگترین نقطه قوت شما در ادامه راه خواهد بود.
حالا نوبت انتخاب نوع شرکتی است که باید عملیات مورد نظر در چارچوب آن انجام پذیرد. با توجه به تنوع شرکت ها و نحوه فعالیت آنها قبل از ادامه مطلب لازم است ابتدا به معرفی انواع شرکت و تفاوت آنها به اختصار پرداخته و تفاوت های آنها را بررسی کنیم تا  در انتخاب نوع شرکت دچار اشتباه نشویم.
– انواع شرکت ها
1- شرکت سهامی عام     2- شرکت سهامی خاص     3- شرکت با مسئولیت محدود      4- شرکت تضامنی
5- شرکت مختلط غیر سهامی        6- شرکت مختلط سهامی      7- شرکت نسبی       8- شرکت تعاونی

1- شرکت سهامی عام
شرکت سهامی عام به شرکتی با دامنه عملیاتی بازرگانی ( خواه فعالیت بازرگانی در این شرکت انجام بگیرد خواه نه ) اطلاق می گردد که عمده سهام این شرکت به مردم از طرق مختلف واگذار گردد ( 51 / به بالا ). این شرکت حداقل باید دارای 5 شریک با درصد سهام مشخص بوده و حداقل سرمایه برای راه اندازی آن 5 میلیون ریال می باشد . در ضمن عبارت  شرکت سهامی عام قبل یا بعد از عنوان شرکت باید آورده شود.
2- شرکت سهامی خاص
شرکت سهامی خاص شرکتی است با دامنه عملیاتی بازرگانی ( خواه عملیات بازرگانی در آن انجام پذیرید خواه نه ) که سهام آن بصورت کلی و با درصد مشخص باید توسط اعضاء تامین شود و حداقل سرمایه اولیه مورد نیاز برای ثبت این نوع شرکت 1 میلیون ریال می باشد.  تعداد سهام داران  حداقل باید 3 نفر بوده و عبارت شرکت سهامی خاص باید قبل و یا بعد از عنوان شرکت آورده شود.

تفاوت های شرکت های سهامی عام و خاص


الف : در شرکت سهامی عام حداکثر سهام (51 درصد به بالا ) به عموم مردم واگذار می شود ، در حالی که در شرکت سهامی خاص ، سهام شرکت تماماً توسط اعضاء تامین می شود.
ب : برای تامین سرمایه شرکت  در شرکت های سهامی عام باید پذیرع نویسی صورت پذیرد در صورتیکه شرکت های سهامی خاص اجازه مراجعه به عموم را ندارند .
پ: نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص مشروط به توافق صاحبان سهام می باشد در حالی که در شرکت های سهامی عام نقل و انتقال سهام آزاد بوده و نیاز به اجازه سهامداران نیست.
ت : فقط سهام شرکت های عام در بورس قابل عرضه می باشد.
چ:مدیران و سهامدارن در شرکت سهامی عام حداقل 5 نفر و در شرکت سهامی خاص حداقل باید 3 نفر باشند.
خ: برای شرکت های سهامی عام عبارت سهامی عام و برای شرکت های سهامی خاص عبارت سهامی خاص باید قبل و یا بعد از عنوان شرکت آورده شود.



:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

اهمیت اخذ استاندارد های ISO

چنانچه شما صاحب یک مجموعه تولیدی ، خدماتی  ، اقتصادی و یا … باشید شاید برای شما بارها این سئوال مطرح شده باشد که اصولا ایزو چیست و چرا باید سازمان ها و شرکت ها برای دریافت اینگونه استاندارد ها خود را به زحمت انداخته و در این مورد هزینه نمایند ؟اهمیت این استاندارد ها در چیست ؟ چه تاثیری بر عملکرد کیفیت کالاو خدمات شما خواهد داشت ؟ چرا برخی از شرکت ها و سازمان ها پس از دریافت این استانداردها نمی توانند آن را حفظ و نگهداری نمایند ؟ عمده دلایل توفیق و شکست سازمان ها و شرکت ها در زمینه های استاندارد های ایزو در چیست ؟و… تمامی این موضوعات از نگاه استاندارد تعریف شده و هر کدام از شرکت هایی که به این سمت تمایل پیدا کرده اند از اهمیت این موضوعات اطلاع کافی را داشته و متوجه تاثیرات این استاندارد ها در عملکرد سازمان خود شده اند.

لذا با توجه به اهمیت  این موضوع بخصوص به منظور توسعه و بهبود سازمان ها و کیفیت کالا و خدمات آنها در ادامه این موضوع را بیشتر توضیح خواهیم داد تا شاید گامی کوچک برای کمک به توسعه شرکت های کشور عزیزمان ایران کرده باشیم .

سازمان جهانی ایزو

هر چند به تصور خیلی ها کلمه (iso) از عبارت International Organization for  Standardization گرفته شده و حرف اختصاری آن می باشد ولی اگر چنین بود حرف اختصاری باید (ios) می شد. در حالی که این کلمه از یک کلمه یونانی مشتق شده است  به نام (isos)به معنی برابر و استاندارد که با توجه به توافق کشورهای عضو این کلمه بصورت سه حرفی و با نام (iso) مطرح و شناخته شد.
سازمان ایزو یک سازمان غیر دولتی بین المللی می باشد که در سال 1947 تاسیس و مقر آن در ژنو تعیین شد. این سازمان با عضویت  157 کشور از تمامی نقاط دنیا هم اکنون به فعالیت خود ادامه می دهد و وظیفه هماهنگی با مقر اصلی آن با یک مرکز اصلی در داخل کشور های عضو می باشد . هدف اصلی راه اندازی این سازمان بین المللی حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان کالا و خدمات در سایه استاندارد سازی فعالیت های مرتبط در جها ن با دیدگاه تسهیل کننده برای تبادلات بین المللی کالاها و خدمات ، ارتقاء همکاری های علمی ، فنی ، اطلاعاتی و اقتصادی می باشد . سازمان بین المللی استاندارد (ISO) وظیفه تدوین استانداردهای فنی و اختیاری را با در اختیار داشتن مجربترین کارشناسان در تمامی حوزه های فنی و خدماتی بر عهده دارد . دامنه این استاندارد ها تقریباً تمامی موضوعات تکنولوژی را پوشش داده و در راستای کمک به ساخت و عرضه کالاها و خدمات موثرتر و با کیفیت تر و ایمن تر حرکت می نماید . موافقت نامه های بین المللی دست آورد فعالیت ها و اقدامات سازمان بین المللی (ISO) می باشد که در نهایت بصورت استاندارد های بین المللی چاپ و منتشر شده و می شوند .از اعضاء اصلی این سازمان که در تدوین استاندارد های بین المللی نیز تاثیر و مشارکت فراوانی دارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد .

مراجع صادر کننده ایزو

مراجع صادر کننده گواهینامه های استاندارد ایزو  معروف به CB یا همان Certification Body می باشند . این نهاد ها اعتبار خود را از یک AB که شرکت اصلی و یا همان مرجع نهایی می باشد در دنیا کسب می نمایند . هر کشور برای خود تعدادی CB  دارد که دارای اعتبار بوده و این CB  ها نیز می توانند در کشورهای مختلف و یا حتی شهرهای یک کشور دارای نمایندگی و شعبه باشند.

این CB ها پس از آمادگی شرکت ها برای ممیزی و عقد قرارداد با آنها زمان ممیزی و نوع ممیزی را برنامه ریزی نموده  و به مشتری اعلام می نمایند و پس از آن در زمان و تاریخ مشخص شده اقدام به ممیزی در محل مشتری می نمایند و در صورتیکه مشتری تمامی الزامات را رعایت نموده باشد و مغایرتی بزرگ و یا عدم انطباق اساسی نداشته باشد با دریافت مدارک لازم از مشتری اقدام به صدور گواهینامه های شمتری نموده و برنامه ای را برای ممیزی دوره ای ویا سالیانه برای مشتری تنظیم نموده و در زمان های تعیین شده به ممیزی دوره ای و مراقبتی سازمان می پردازد . سازمان ها پس از اخذ این استاندارد ها باید تلاش نمایند تا در مسیر بهبود حرکت نموده و تمامی خواسته های استاندارد که توسط CB نیز به آنها اطلاع رسانی می شود را انجام دهند تا بتوانند اعتبار گواهینامه های خود را هر سال حفظ نموده و به توسعه پایدار و بهیود مستمر دست یابند.

برای انتخاب CB  نیز باید مواردی را مد نظر قرار داد. از جمله این موارد می توان به اعتبار CB اشاره نمود که باید بررسی نمود که اعتبار خود را از کدام AB دریافت می نماید و متعلق به کدام کشور می باشد و پس از صدور گواهینامه آیا در سامانه مشتریان AB نام سازمان شما ثبت خواهد شد یا خیر که باید برای روشن شدن این موضوع به سراغ مشتریان قبلی رفته و سوابق آنها را در AB بررسی نمود.

در ضمن در انتخاب CB باید به دو مورد اساسی دیگر نیز توجه و التزام لازم را داشته باشید . اصولا سازمان هایی که با قیمت خیلی کم اقدام به ممیزی و صدور گواهینامه می نمایند از اعتبار لازم برخوردار نیستند و CB هایی هم که قیمت بسیار بالایی دارند از انصاف خارج شده و مبالغ دریافتی مبالغ حقیقی نمی باشند .

هرچند بررسی و شناخت تمامی این موارد نسبی می باشد و معمولا کارشناسان خبره این حوزه و متخصصین اجرایی در این موضوعات به خوبی CB ها و AB های مجاز را شناخته و از عملکرد و اعتبار آنها اطلاعات کافی را خواهند داشت . به همین دلیل و به منظور عدم اتلاف زمان و سرمایه خود توصیه می شود حتما از کارشناسان و متخصصین این حوزه مشاوره و همکاری گرفته شود .

انواع مختلف استاندارد های ایزو

درصورتیکه به دقت بسته بندی کالاها و محصولات خریداری شده را نگاه کنید با علایم و نوشته هایی همچون آرم استاندارد ایران ، CE  ، ISO 9001:2008 ، ISO14001:2004 ، OHSAS18001:2007 ، HACCP و … برخورد می کنید . هر کدام از این علائم با خود حامل پیامی هستند . مثلا ً ISO9001 مبین این موضوع است که سازمان تولید کننده این کالا ، محصول و یا خدمت از یک نظام کیفی خاص و استانداردی برخوردار است ، CE نشان دهنده مجوز ورود این کالا به بازارهای اروپایی است، ISO 14001 نشان دهنده تعهد سازمان تولید کننده به مدیریت محیط زیست و … می باشند . این نمونه استاندارد ها بسیار زیاد بوده و بر عکس برخی مقوله ها در مبحث استاندارد ها کشور ایران همیشه با ترجمه آخرین ورژن این استاندارد ها و نقش موثری که در تدوین آنها دارد در مقوله های استاندارد های بین المللی ISO  به روز بوده و کارشناسان ایرانی در این زمینه توانایی بسیاری خوبی دارند .

لزوم استاندارد سازی

استاندارد سازی یکی از اساسی ترین پایه های علم و فناوری است که به پیشرفت صنعت و اقتصاد کمک بسزایی می کند. این استاندارد ها با ارائه راهکاری های بسیار مناسب سطح کیفیت محصول ، خدمت و کالا را افزایش داده و برای رسیدن به فناوری پیشرفته هر محصول و یا خدمت ابزار قدرتمندی خواهد بود . اغلب در زمینه استاندارد سازی این تولید کننده است که نسبت به مصرف کننده برد داشته و سود بیشتری را عاید خود خواهد کرد . چرا که استحکام صنعت و فناوری با رعایت صرفه جویی های حاصل از رعایت استاندارد ها با صرفه جویی در خصوص قطعات و مواد اولیه غیر ضروری و حذف و هدفمند کردن ضایعات به قدری چشم گیر است که هرگونه سرمایه گذاری در زمینه استاندارد سازی محصولات و خدمات را توجیه نماید به شکلی که در اندک زمانی نه تنها هزینه های انجام شده را بازگشت خواهند داد که می توانند از این طریق به صورت کاملا محسوس درآمد و مبالغ ذخیره را افزایش دهند .

پیاده سازی صحیح هر کدام از این استاندارد ها هزینه هایی همچون انبار داری و ساخت ابزار و ماشین آلات را کاهش خواهد داد ، فرآیند های تولید را شکل دهد و منظم خواهد نمود ، نحوه عملکرد کارخانه سازماندهی خواهد شد ، اسناد ، نقشه ها و طرح های تولید بصورت نظامند طبقه بندی  و نگهداری می شوند ، همکاری واحد های مختلف کارخانه و یا سازمان بصورت موثر و در راستای فعالیت کارخانه و یا سازمان شکل دهی خواهند شد ، تولید در هر مرحله تحت کنترل بوده و میزان پرتی و زیان کاهش پیدا خواهد کرد ، بسته بندی  و تحویل به موقع محصولات تحقق پیدا خواهد کرد ، مواد اولیه همیشه در دسترس و به موقع تامین خواهند شد  و… که همه اینها در نهایت به رضایت بالای مشتریان مبدل شده و باعث افزایش قدرت رقابت شرکت با رقبا شده و در سایه شناخت بازار و رقبا می تواند در کوتاه مدت تمامی نقاط ضعف به قوت تبدیل شده و پتانسیل های بهبود شرکت هر روز بیشتر رشد خواهند کرد.

هرچند لازمه رقابت در بسیاری از زمینه ها و بازارها نیاز به پیش نیاز های مختلفی دارد که با اطمینان می توان از اولین و موثرترین ابزار های رقابتی وبه همین استانداردها اشاره نمود . به عنوان مثال برای ورود به بازار خودرو سازها به یقین سازمان و یا شرکت باید ابتدا استاندارد های ISO 9001   مدیریت کیفیت و ISO TS16949  استاندارد مشخصات فنی در صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته را داشته باشد و یا برای ورود به بازارهای اروپایی شرکت باید ابتدا استاندارد CE را اخذ نماید.

به طور کلی برای اخذ استانداردهای مدیریت کیفیت  شرکت ها و سازمان ها باید به ایجاد زمینه ها و بسترهای مناسب دست زده و تمامی کارکنان و ذی نفعان شرکت را برای این موضوع آماده کرده و توصیه می شود در این زمینه حتما از کارشناسان و متخصصین امر کمک و یا مشاوره گرفته شود . اما پس از ایجاد آمادگی برای کارککنان و تشکیل دوره های آموزشی در سطح مدیران و کارکنان هدئت مدیره و مدیر عامل سازمان باید استراتژی و خط مشی خود را به همراه اهداف کلان و خرد و برنامه های عملیاتی تدوین نموده و با کمک واحد تضمین کیفیت و یا تعالی سازمانی شرکت اقدام به تفهیم و گسترده کردن خواسته های سازمان و نحوه دستیابی ان در تمامی سطوح سازمان می نمایند. این حرکت در سطح تمامی سازمان باید پذیرفته شده و تمامی کارکنان ، ذی نفعان و مشتریان شرکت و یا سازمان باید متوجه حرکت سازمان شده و با او برای تحقق این امر همسو شوند. با تعریف استراتژی ، خط مشی و اهداف و برنامه ها ی شرکت و تعیین چشم انداز شرکت مطابق با استاندار  مورد درخواست سازمان باید تمامی خواسته های استاندارد در قالب دستور العمل ها ، آئین نامه ها ، روش های اجرایی ، آموزش ها ، فرم ها و …   در راستای یک فرآنید کلی تعریف شده تعریف و در سطح سازمان اجرا شود تا سازمان پس از موفقیت در تمامی این جریانات با اطمینان از رسیدن به اهداف و برنامه ها و همسویی همه ذی نفعان و کارکنان با انجام ممیزی ها ی دوره ای و داخلی سازمان مادر را انتخاب کرده و خود را برای ممیزی نهایی و صدور  گواهینامه های مرتبط آماده نماید.

تعریفی کلی از برخی واژه های استاندارد ایزو

کیفیت : خواص و ویژگی های یک محصول و خدمت که ضمن انطباق با الزامات قانونی بتواند خواسته های مشتری را نیز تامین کند .

عرضه کننده : شخص یا سازمانی است که ارائه کننده کالا ، محصول و یا خدمت باشد مانند تولید کننده ، فروشنده ، پیمانکار و …

مشتری : شخص یا سازمانی که دریافت کننده خدمت ، کالا و یا محصول می باشد و معمولا بر روی آن فرآیند یا ارزش افزوده ای ایجاد می کند .

مصرف کننده : شخص یا سازمانی که محصول ، خدمت و یا کالایی را دریافت و به مصرف می رساند .

خدمت : فرآیندی که معمولا قابل لمس نبوده و باید درک شود یعنی قابل فهم توسط ادراک می باشد و عقلایی است .

تولید : نتیجه و محصول یکسری فرایند قابل لمس که توسط حواس قابل تشخیص می باشد .

عدم انطباق : برآورده نشدن یک الزام استاندارد ، قوانین و مقررات و یا خواسته های اساسی سازمان .

روش اصلاحی : از بین بردن معلول

اقدام اصلاحی : مجموعه فعالیت های تعریف شده که به دنبال شناسایی و رفع علت های ایجاد یک مشکل می باشد.

اقدام پیشگیرانه : فعالیت هایی که به شناسایی عوامل و علت های بالقوه ای می پردازد که می توانند در آینده باعث بروز مشکل شوند .



:: بازدید از این مطلب : 499
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

با توجه به اینکه گستردگی محصولات و تنوع خدمات در همه کشور ها بسیار زیاد بوده و تمایز بین این محصولات ، کالا ها و خدمات و شناساندن ان توسط تولید کننده و یا ارائه دهنده خدمت به مشتری بسیار حائز اهمیت می باشد و از سویی دیگر مشتریان و مصرف کنندگان نهایی حق دارند تا با شناسایی محصولات یک شرکت و شناخت کیفیت خدمات و محصولات ان نسبت به انتخاب و یا عدم انتخاب آن اهتمام نمایند مبحث شناسنامه دار کردن محصولات و خدمات از دوره های دور مطرح و به شدت رایج شده است. این علامت نه تنها باعث تمیز محصولات و خدمات شما نسبت به سایر رقبا می شود که می تواند برای موضوع بازاریابی و تبلیغات نیز به شما بسیار کمک کند.


اما این علامت تجاری چگونه به وجود می آید و مالکیت آن به چه نحوی می باشد؟ آیا هرنوع علامت و یا نشانی قابل ثبت می باشد یا خیر و اینکه عملا برای تصاحب یک علامت تجاری باید چه اقداماتی را انجام داد سئوالی است که ذهن بسیاری از صاحبین مشاغل اقتصادی را به خود مشغول کرده است.

ما در این مقاله ضمن شناخت بهتر برند ویا همان طرح تجاری تلاش می کنیم مراحل تولید تا ثبت یک علامت تجاری را به تفصیل برای شما بیان کرده تا در صورتیکه قصد انتخاب و ثبت یک علامت تجاری را دارید بتوانید با کمک یک مشاور خبره به راحتی صاحب یک برند شوید.

برند یا علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری که به برند یک محصول و خدمت نیز معروف است در واقع آرم تعیین شده و مشخصی است که تولیدات ، کالاها و خدمات مخصوص یک شخص حقیقی و یا حقوقی با آن شناخته می شوند و همین امر باعث تمایز کالاها و خدمات این شخص از سایر اشخاص و بخصوص هم صنفی های او می شود . این علامت نشات گرفته از زمان های دور یعنی زمان باستان می باشد. در زمان باستان صنعت گران پس از ساخت کالاهای خود امضاء یا علامتی را بر روی آن اثر هنری و کاربردی خود ثبت می کردند تا دیگران با دیدن این علامت سازنده آن را بشناسند . این علامت ها در طول تاریخ تغییرات زیادی را تجربه کرده تا به شکل امروزی خود درآمده است .امروزه به منظور حفاظت از این علائم آنها را در یک سیستم کشوری و جهانی ثبت می نمایند. این علائم به مصرف کننده کمک می کند که با توجه به این علامت در تشخیص کالاها و خدماتی که مد نظر دارد گمراه نشده و بتوانند با شناخت علامت در واقع تولید کنند یا ارائه دهنده خدمت را شناسایی و از خدمات و تولیدات آن بهره ببرند .

هدف از ثبت آرم تجاری چیست؟

آرم تجاری ضمن حصول اطمینان به صاحب برند برای او به عنوان یک حقوق انحصاری شناخته می شود که با شناخت کالاها و خدمات و یا با اجاره دادن به دیگران در ازاء اجاره بها و یا دریافت مبلغی برای صاحب برند درآمد زا  و شهرت آفرین می باشد .  علامت تجاری در هر کشوری توسط نهادی با پرداخت مبلغی ثبت و از آن محافظت می شود .مدت زمان اعتبار و محافظت از این علائم نیز در همه کشور ها متفاوت بوده که این مدت در ایران از زمان تسلیم اظهارنامه 10 سال تعیین شده است . با نگاهی کلی تر علامت تجاری به شخصیت حقیقی و یا حقوقی رسمیت بخشیده و با دادن سود اقتصادی به صاحبین خود در سطح جهانی سرمایه گذاری می کنند و باعث ترویج این ابتکار و فرهنگ می شوند . ثبت علامت تجاریهمچنین باعث می شود تا تلاش رقبای غیر منصف و متقلبان ناکام مانده و نتوانند محصولات و خدمات نا مرغوب خود را با استفاده غیر قانونی از برند سایر رقبای خوش نام خود به فروش رسانده و باعث بد نامی آنها شوند . این نظام همچنین باعث آگاهی و سرمایه گذاری بیشتر برای تولید و فروش کالاها و خدمات در سایه اعتماد بیشتر و در منصفانه ترین شرایط می شود و راه تجارت بین المللی را هموار تر خواهد کرد .

چه علائمی را می توان ثبت کرد ؟

برای ثبت برند در صورت منحصر به فرد بودن ان تقریبا محدودیتی با توجه به تعاریف موجود وجود ندارد . یک یا ترکیبی از  چند کلمه ، حرف یا عدد هم می توانند به عنوان علامت تجاری یک شرکت ثبت شوند. همچنین نقاشی ها ، سمبل ها ، نقش های سه بعدی مانند شکل و بسته بندی کالاها ، علائم سمعی مانند اصوات و موسیقی ها ، رایحه ها و یا رنگ های با ویژگی های خاص  و… همه می توانند به عنوان علامت تجاری ثبت شوند .

این علائم تجاری فقط مختص شناسایی منابع کالا و خدمات نمی باشند و این علائم به چند دسته دیگر نیز تقسیم می شوند . مانند علائم اشتراکی که به برخی اتحادیه ها و اعضاء آن تعلق دارند و به منظور معرفی خود ، جامعه خود و یک سطح کیفی و یا حتی برخی ملزومات وابسته کاربرد دارند که از آن جمله می توان اتحادیه مهندسان ، معماران ، حسابداران و … را نام برد .

یا علائم تصدیق نامه ها با بدست آوردن سطح استاندارد مشخص که برای نشان دادن قبولی به کار می روند ولی محدودیت برای هرگونه عضوی ندارند .این علائم می توانند به هر شخصیت حقیقی و حقوقی که تصدیق کند کالاهای مربوطه دارای آن درجه و رتبه می باشند اعطا شود . از این جمله علائم می توانند به علائم استانداردهای ایزو ( iso) نام برد که یک گواهینامه شناخته شده در سطح جهان محسوب می شود .

مراحل ثبت علامت تجاری چیست؟

برای ثبت علامت تجاری تهیه و تکمیل برخی مدارک ضرورت دارد که در ادامه به آن می پردازیم :

اشخاص حقوقی

1- یک نسخه کپی از آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات مانند تغییر نام ، آدرس و تغییر مدیر عامل و همچنین روزنامه تاسیس به همراه درج تغییرات

2- یک نسخه کپی از مجوز های شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس

تبصره : چنانچه مجوزی به نام شرکت وجود ندارد و شرکت رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل به صورت شخصی داشته باشند برای ثبت قابل قبول می باشد .

3- کپی کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیر عامل شرکت

4- کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت

5- ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد تقاضاد در ابعاد 10*10

6- مهر شرکت

اشخاص حقیقی

1- کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی

2- کپی جواز کسب و یا هرگونه مجوز فعالیت

3- کپی کارت بازرگانی به نام متقاضی

4- یک نمونه از علامت تجاری مورد درخواست در ابعاد 10*10

ثبت نام در سایت مالکیت صنعتی قسمت ثبت علائم تجاری

برای ثبت برند یا علامت تجاری ابتدا باید به سایت sherkat.ssaa.ir مراجعه نمود . سپس در سمت چپ قسمتی با عنوان مرکز ماکیت معنوی وجود دارد که باید روی آن کلیک کنید . پس از آن قسمت خدمات الکترونیک را انتخاب و به ادارهثبت علائم تجاری وارد می شوید و بعد از آن از قسمت اظهار نامه الکترونیکی و در قسمت اول ثبت اظهارنامه علامت تجاری را انتخاب نمایید .در این قسمت با انتخاب گزینه موافق هستم می توانید مراحل ثبت اظهارنامه ثبت علامت تجاریرا مشاهده نمایید.

در قسمت اول اطلاعات اظهارنامه را باید وارد نمایید .سپس نوع اظهارنامه و بعد از آن مالک را تعیین می نمایید . بعد از انتخاب مالک با توجه به اینکه علامت برای شخص حقیقی است یا حقوقی مراحل بعدی را تکمیل می نمایید و در قسمت ثبت درخواست ثبت اظهارنامه جدید را انتخاب کنید .

برای تکمیل مراحل بعدی نیز به ترتیب زیر عمل کنید :
مرحله اول

ابتدا  اطلاعات متقاضی حقیقی و یا حقوقی را کامل وارد می کنید . در قسمت ورود اطلاعات فرد ابلاغ گیرنده شماره تماس را وارد نمایید تا رمز و ابلاغیه های بعدی برای او ارسال شود . سپس در قسمت اطلاعات وکیل یا نماینده حقوقی چنانچه  تقاضا کننده وکیل شرکت باشد گزینه وکیل دادگستری و در صورتیکه توسط مالکین و یا نماینده شرکت و یا خود فرد حقیقی اطلاعات وارد می شود ، یک نفر از شرکا یا مدیران را به عنوان متقاضی معرفی می کنید و گزینه یکی از مدیران را انتخاب می کنید .

در قسمت بعدی باید نوع کالا را انتخاب نمایید. در این مرحله چنانچه شماره طبقه کالای درخواستی را می دانید  گزینه شماره کالای درخواستی را می دانم انتخاب می کنید در غیر اینصورت با انتخاب گزینه دوم نام محصول را وارد می کنید تا خود سیستم کد کالا را انتخاب نماید .

مرحله دوم

در مرحله بعدی یا دوم باید مدارک ذکر شده را برای ثبت علامت تجاری بارگذاری یا آپلود کنید . در این مرحله چنانچه مدارک موجود بیشتر از فایل های  بارگذاری بود گزینه ای وجود دارد به نام افزودن ضمائم اختیاری که با انتخاب آن می توانید مدارک بیشتری را بارگذاری نمایید.
مرحله سوم

در مرحله سوم مدارک بارگذاری شده و اطلاعات وارد شده  نمایش داده می شود تا ضمن بازبینی و در صورت صحیح بودن آنها را تایید نمایید.
مرحله نهایی

نهایتا  در مرحله اخر باید هزینه ثبت اولیه از طریق اینترنت واریز شود . با واریز مبلغ شماره اظهارنامه و رمز برای شماره تماس وارد شده ارسال می شود تا از طریق آن در مراحل بعدی بتوانید مراحل کار را پیگیری  نمایید.
مراحل پیگیری

از زمان ثبت اظهارنامه  دو تا سه ماه زمان خواهد برد تا نتیجه ثبت علامت تجاری اطلاع رسانی شود. در این مدت کارشناسان به موضوع رسیدگی و نتیجه درخواست ثبت برند شما را اطلاع خواهند داد .

در صورت ثبت برند

در صورت تایید و ثبت برند شما باید تشکیل پرونده داده شود که این کار یا از طریق خود شما و یا بهتر است و توصیه می شود توسط وکیل قانونی انجام شود. بعد از تشکیل پرونده که باید مدارک ان کامل باشد مراتب ثبت نهایی و مبلغ ثبت نهایی نیز اخذ خواهد شد.

پس از واریز مبلغ نهایی به حساب دفتر

*- با واریز مبلغ از طریق سایت روزنامه رسمی قوه قضائیه ، روزنامه رسمی ابتدایی علامت و واریز مبلغ که از طریق بانکداری اینترنتی می باشد صورت می پذیرد.

*- با صدور روزنامه رسمی در حدود زمان 10 روز در همان سایت یک زمان یک ماهه به برای علامت ثبت می شود.

*- بعد از سپری شدن مدت زمان یک ماهه در سایت اداره مالکیت صنعتی شده با وارد کردن شماره اظهارنامه و رمز وارد پرونده در سایت شده و در آنجا با پرداخت اینترنتی مبلغ نهایی علامت تجاری به مدت 10 سال به نام شما و در انحصار شما خواهد شد.

*- طی 7 تا 10 روز روزنامه رسمی دوم در سایت روزنامه رسمی صادر می شود که باید مبلغ آن نیز بصورت اینترنتی پرداخت شود .

*- بعد از 10 روز کاری دیگر و پس از صدور روزنامه دوم باید یک نسخه کپی از آگهی تقاضای ثبت اولیه و روزنامه اول و آگهی ثبت دوم و روزنامه رسمی دوم به اداره مالکیت صنعتی برای درخواست پروانه ده ساله تحویل داده شود .

*- پس از یکی دو روز پروانه صادر می شود و مدارک تحویل شما و یا موکل شما داده خواهد شد .

وجود نقص در پرونده ها

چنانچه نقصی در پرونده ها مشاهده نمودید باید با توجه به درخواست های کارشناسان و راهنمایی های آنها در صدد رفع آنها عمل کنید . درصورتیکه اظهارنامه تقاضای ثبت رد شود روال کار متوقف و امکان پیگیری پرونده دیگر وجود نخواهد داشت .

آدرس اداره مالکیت صنعتی : تهران میدان امام خمینی ره  خیابان فیاض بخش ساختمان قدیمی بانک ملی اداره مالکیت صنعتی.

در خصوص علامت تجاری

هر چند ارائه این اطلاعات ممکن از باعث رنجش برخی از همکاران شود  ولی حقیقت این است که باید شما تمامی مراحل ثبت یک علامت و باید ها و نباید های آن را بدانید و بشناسید تا در صورتی که در هر مرحله برای ثبت شما مشکلی پیش آمد اعتماد خود را به مشاورین و متخصصین در صورتیکه متخصصان و مشاوران کار شما را پیگیری می کنند از دست ندهید.

علامت تجاری با نام های مختلف شناخته می شود که همگی در اصل یکی هستند و تفاوتی در نوع آنها وجود ندارد . این علائم با نام های علامت تجاری ، برند ، لوگو و نام تجاری شناخته می شوند . اما شکل تجاری متفاوت است. شکل تجاری مانند بطری نوشابه و قوطی آب میوه و … می باشد ولی باز هم شرایط و فرآیند ثبتی آنها یکسان است .

فرایند ثبت علامت تجاری

در کل فرآیند ثبت علامت تجاری به دو صورت امکانپذیر می باشد:

 1- توسط خودتان

2- توسط وکیل

ثبت علامت تجاری علی رغم تمامی مراحل تشریح شده پیچیدگی های زیادی دارد. باید شناخت شما نسبت به علامت ها کامل باشد. باید اطلاع داشته باشید که چه نوع علائمی قابل ثبت خواهند بود ، په نوع علائمی پذیرفته نمی شوند و چقدر زمان بین تمامی این مراحل در صورت پذیرفته نشدن از دست خواهید داد و یا چقدر سرمایه شما سوخته خواهد شد . شکل علامت و حدود اختیارات ما برای انتخاب برند چقدر است و… که همه وهمه نیازمند کارشناسی حساس و شناخت کافی است . اینکه خودتان پیگیر امور ثبت برند شوید امکانپذیر است ولی در صورتی که در هر مرحله نتوانید مدارک و مستندات لازم را ارائه نماییدو یا به موقع دست به کار نشوید و یا در هر مرحله علامت شما رد شود در واقع این شما هستید که ضرر خواهید کرد. ولی کارشناسان و وکلا به خوبی مسیر ثبت را می شناسند. آنها بارها این مسیر را طی نموده و به راحتی و با کمترین هزینه می توانند برای شما علامت مورد نظرتان را ثبت نمایند.

چرا علامت تجاری، برند، لوگو، نام تجاری ثبت کنیم؟

برند و برندینگ پایه اصلی هر تجارت و کسب و کاری است و در صورت تداوم در یک تجارت داشتن یک نشان و علامت منحصر به فرد بسیار حائز اهمیت است .تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی در کسب و کار خود به دنبال نام و نشانی هستندو تمایل دارند در مسیری که قدم می گذارند شناخته شده و پس از آن از این شناخت و اعتبار بتوانند به نحو احسنت استفاده کرده و کسی نتواند از اعتبار آنها سوء استفاده نماید . از این رو با معرفی یک علامت تجاری و ثبت آن اطمینان حاصل می کنند که از برند آنها تحت قوانین خاص موجود حمایت و محافظت خواهد شد .

این علامت تجاری در واقع نشان و علامتی است برای اینکه کالا های تولیدی و یا خدمات قابل ارائه یک شخص حقوقی یا حقیقی را از کالاها و خدمات سایر اشخاص متمایز می نماید و اجازه استفاده از آن فقط مختص خود شخصی است که علامت به نام او به ثبت رسیده است مگر اینکه بصورت توافقی قانونی این اجازه به غیر داده شده باشد .

زمان مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری شخصی و شرکتی

* حدود دو ماه از شروع فرآیند درخواست ، تکمیل پرونده  و ثبت مدارک

* حدود چهار تا پنج ماه برای صدور پروانه 10 ساله که البته در این مرحله علامت تجاری به نام شما ثبت شده است و نگرانی دیگر در خصوص آن نخواهید داشت.

سوالات متداول در خصوص ثبت علامت تجاری

1- آیا می توان علامت تجاری  ثبت شده ای را خرید و آن را به نام خود تغییر دهیم ؟

بله . البته باید حتما زمینه فعالیت شما با فروشنده یکی باشد و در همان شاخه فعالیت نمایید.

2– برای انتقال علامت تجاری چه مدارکی لازم است ؟

کپی مدارک شناسایی فرد انتقال دهنده و انتقال گیرنده
ارائه جوازی در همان صنف انتقال دهنده
اصل پروانه ده ساله
ارائه صلح نامه محضری

3- فرآیند تمدید علامت تجاری چگونه است ؟

این فرآیند دقیقا مشابه مراحل ثبت اولیه و با همان هزینه ها که البته با تاریخ تمدید محاسبه خواهد شد می باشد. توصیه می شود قبل از منقضی شدن علامت ، حدود 6 ماه زودتر برای تمدید اقدام شود.

4- آیا علامت تجاری ویا برند باید حتما توسط وکیل ثبت شود ؟

خیر ، ثبت برند می تواند توسط خود متقاضی نیز پیگیری و ثبت شود.

5- ثبت علامت تجاری چقدر زمان می برد ؟

در مرحله اول و برای تایید نیازمند زمان حدود 2 ماهه و در مرحله بعدی برای صدور پروانه ده ساله حدود 4.5 تا 5 ماه زمان لازم است .

6- داشتن مجوز کار یا بهره برداری برای ثبت برند الزامی است ؟

بله . برای ثبت علامت تجاری باید جواز کسب و یا پروانه بهره برداری قبلا دریافت شده باشد .

7- آیا امکان انتقال علامت تجاری وجود دارد ؟

بله . برای انتقال نیز باید مراحل مانند مراحل ثبت طی شود . البته با وجود تغییرات اندکی مثلا پروانه 10 ساله نیز جزء مدارک مورد نیاز می باشد.

8- روزنامه دوم در علامت دوم چیست ؟

روزنامه دوم در واقع همان روزنامه 10 ساله می باشد.

9- آیا قبل از اینکه اقدام به تعریف علامت تجاری و تشکیل پرونده نماییم راهی وجود دارد تا از وجود نمونه علامت تجاری مورد نظرمان مطلع شویم ؟

بله . شما می توانید با پرداخت هزینه ای  اقدام به استعلام علامت تجاری مورد نظر خودتان بکنید.

10- آیا می توان نام مغازه را به عنوان علامت تجاری ثبت کرد ؟

در این مورد در صورتیکه نمونه ای قبلا وجود نداشته باشد و جواز کسب به نام خودتان داشته باشید می توانید نام را انحصاری نمایید.

11- مجوز فعالیت را باید از کجا دریافت نمایم ؟

مجوز فعالیت  در ایران بسته به نوع فعالیت صادر می شود. در صورتیکه فعالیت شما در غالب شرکت می باشد باید ابتدا شرکت را ثبت و پروانه بهره برداری را از اداره ثبت شرکت ها دریافت نمایید. جواز کسب برای مغازه دار ها توسط اتحادیه ها صادر می شود و برای برخی بنگاه ها و موسسات مجوز فعالیت توسط نهاد های ذی ربط خودشان صادر خواهد شد. ابتدا باید نوع فعالیت خود را مشخص و جواز مورد نظر را از نهاد مربوطه دریافت نمایید و پس از آن برند خود را معرفی و ثبت نمایید.

12- آیا سایتی برای دریافت استعلام برند و علامت تجاری وجود دارد ؟

شاید برخی از سایت ها اعلام نمایند که می توانید این کار را توسط آن سایت انجام دهید ولی این کار عملا شدنی نیست . زیرا اغلب این سایت ها به روز رسانی نشده اند و مجوز لازم را ندارند. بهتر راه برای استعلام مراجعه به مجموعه های ثبتی و دریافت استعلام از این مراکز می باشد تا استعلام معتبری دریافت نمایید .

13- آیا امکان معرفی علامت تجاری وجود دارد که در آن هم نام شرکت باشد و هم نماد آن ؟

بله. می توان علامتی طراحی نمود که هر دو را پوشش دهد .

14- ایا امکان ثبت علامتی که در کشور دیگر ثبت شده است در ایران وجد دارد ؟

اگر بصورت رسمی ثبت شده باشد و این ثبت بین المللی باشد نمی توانید این علامت را ثبت نمایید و حتی در صورت ارجاء رد خواهد شد. هر چند توصیه می شود اقدام به این کار نکنید .

طبق ماده 30 قانون تجارت علامت تجاری، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

– علامت تجاری : هر نشان و علامت قابل رویتی که باعث تمایز بین کالاها و خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی از یکدیگر می شود .

– علامت جمعی : هر نشان و علامت قابل رویتی که که در اظهارنامه تحت عنوان علامت جمعی ثبت شده باشد و مبداء و تایید کننده خصوصیات دیگر مانند کیفیت و توان و … کالا و خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی را نشان داده و از سایر علامت های تجاری و جمعی دیگر متمایز می نماید.

– نام تجاری : اسم و عنوانی که معرفی کننده و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی می باشد .

فواید و دلایل ثبت علامت تجاری

* مشتریان را قادر می سازد تا محصولات شما را از سایر محصولات و رقبا تمیز تشخیص دهند .

* باعث می شود شرکت ها محصولاتشان را از یکدیگر تمایز ببخشند.

* توسط آن می توانید به شهرت و وجهه دست یافته و اقدام به بازاریابی و جذب مشتری نمایید.

* اجاز استفاده از آن برای دیگران تا زمانی که از شما مجوزی دریافت نکنند داده نمی شود و شما برای صدور مجوز برای سایرین می توانید نرخی تعیین و کسب درآمد نمایید.

* جزء لاینفک موافقت نامه های اعطاء نمایندگی می باشد .

* ممکن است دارایی ارزشمند کسب و کار شوند.

* باعث انگیزه و تشویق شرکت ها و مدیران آنها برای ارتقاء کیفیت محصولات و خدماتشان می شود .

* بوسیله آن می توانید اقدام به دریافت تسهیلات بانکی و قرض الحسنه ای نمایید.

حق و حقوق علامت تجاری و نحوه حمایت از آن

هرچند اهمیت استفاده از برند برای تمایز محصولات و خدمات برای بسیاری  محرز گردیده است ولی در این میان هستند افرادی که لزوم ثبت این علائم را درک نکرده اند .

با ثبت علائم تجاری شما نسبت به این علامت حق انحصاری پیدا می کنید . این حق انحصاری به شما اجازه می دهد در صورتیکه شخصی اقدام به تولید کالاهای یکسان و یا مشابه با محصولات شما با استفاده از علامت شما و یا به شکل گمراه کننده ای مشابه علامت شما کرد از آن شکایت کرده و جلوی او را گرفته و مطالبه خسارت نمایید.

درصورتیکه این علائم ثبت نشوند شرکت های رقیب که اکثراً کالاهای نا مرغوب و بی کیفیت و تقلبی تولید می کنند با استفاده از علامت تجاری شما و به نام شما اقدام به تولید و فروش محصولات خود می نمایند و با این کار نه تنها بازار محصولات شما را تا حدودی دریافت خواهند کرد که باعث خدشه دار شدن نام تجاری شما شده و سرمایه گذاری در این محصول را می توانند به کلی برای شما تباه نمایند. همانگونه که خود شما نیز برای خرید برخی از محصولات در بازار دچار سردرگمی شده و بین اصل و تقلبی بودن آن تردید می کنید . این موضوع متاسفانه به دلیل عدم آگاهی تولید کننده کالاها و ارائه دهنده خدمات به شدت فراگیر شده و تا جایی پیشرفته که شناخت محصولات اصل و تقلبی برای مشتریان عملا امکانپذیر نمی باشدو به همین دلیل بسیاری از مشتریان با یکی دو بار خرید کالای بی کیفیت و تقلبی به نام شما ، شما را مقصر قلمداد کرده و اقدام به تبلیغ سوء برای کالا و خدمات شما خواهند نمود .

تضمین ثبت  علامت تجاری و اهمیت آن در تعیین میزان موفقیت و بازار کار شما بسیار مهم است تا جایی که ممکن است انحصار شما با عدم ثبت آن از دست برود .

با ثبت علامت تجاری  شما می توانید در صورت موفقیت در بازار خودتان و بخصوص معروف شدن برند کارتان اقدام به تفویض اجازه استفاده از برند و علامت تجاری خود به اشخاص ثالث مورد اعتماد خود شده و با توجه به سهولت انجام اینکار از این طریق نیز بازار و سود خوبی برای خود بدست آورید . همچنین علامت تجاری می تواند اساس انعقاد یک موافقت نامه  اعطای نمایندگی فروش نیز باشد . شهرت یک علامت تجاری  برند شدن کالا و محصولات و خدمات شما باعث می شود موسسات مالی و بانک ها نیز در اعطاء تسهیلات و خدمات مالی به شما تمایل بسیار بیشتری داشته باشند و در این کار نیز توفیق زیادی کسب نمایید .

مدت اعتبار قانونی علائم تجاری

از تاریخ تسلیم اظهارنامه  مدت اعتبار این علائم ده سال می باشد. این مدت در پایان اعتبار با درخواست مالک و یا وکیل قانونی او قابل تمدید می باشد. در پایان مدت اعتبار نیز یک مدت ماهه تشویقی با پرداخت جریمه تاخیر نیز برای متقاضیان تمدید در نظر گرفته شده است . ولیکن پس از ده سال و6 ماه در صورتیکه متقاضی برند خود را تمدید ننماید این انحصار از دست او خارج شده و برند ممکن است به نام دیگری ثبت شود .

چه علائمی را می توان ثبت کرد ؟

هر گونه کلمه ، حرف ، عدد ، ترسیم ، شکل ، رنگ ، تصویر ، برچسب و یا ترکیبی از آنها که قابلیت تشخیص کالا و خدمات را برای شرکت داشته باشد قابل ثبت می باشد . در برخی کشور ها شعار های تبلیغاتی نیز می توانند به عنوان علامت تجاری ثبت شوند . هر چند با توجه به تعداد روز افزون کشور ها و شرکت ها و اشخاص حقیقی و ورود روز افزون انها به عرصه تجارت باعث می شود علائمی غیر مرسوم نیز پای خود را به عرصه علائم تجاری باز کرده و اجازه ثبت پیدا کنند . مانند رنگ ها ، بوها ، علائم سه بعدی ، صداها و .. ولی بسیاری از کشور ها تنها اجازه ثبت نشان هایی را می دهند که قابل رویت بوده و قابلیت نمایش گرافیکی را دارند .

چه علائمی را نمی توان ثبت کرد ؟

در این میان برخی از حروف و نشانه ها قابل ثبت نیستند مانند موارد زیر :

واژه های عام : مانند اسب، صندلی ، ماشین و … این نوع تقاضاها واژه عام می باشند  و تقاضای ثبت آنها مردود می باشد .

واژه های توصیفی : اینگونه کلمات در تجارت برای توصیف کالا و یا خدمات به کار می روند . مانند شیرین برای شکلات ، که این کلمه یک کلمه انحصاری به حساب نمی آید . در واقع اگر به تولید کننده شکلات حق انحصاری کلمه شیرین داده شود کاری نا عادلانه صورت گرفته است . یا کلماتی مانند : تیز ، سریع ، نوآورانه و …

علائم گمراه کننده و فریب دهنده : این علائم تجاری باعث گمراهی مصرف کننده نسبت به مواردی همچون ماهیت ، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول می شوند. مثلا تولید کننده مارگارین حق استفاده از شکل گاو در برند خود را نخواهد داشت زیرا باعث میشود مصرف کننده به گمان اینکه محصول نوعی محصول لبنی است آن را خریداری نماید و به اشتباه بیافتد .

علائمی که مخل نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند : به طور کلی کلمات و تصاویری که با اخلاق جامعه و نظم عمومی جامعه سنخیت نداشته و ممکن است باعث برهم خوردن این موازین و نقض شئونات  جامعه شود به عنوان علامت تجاری قابل ثبت نمی باشند. این علائم در هر کشوری می توانند متفاوت تعریف شوند .

به غیر از موارد فوق موادی همچون پرچم های نشان سلطنتی ، علائم رسمی دولتی ، نشان کشورها و سازمان های بین المللی و از این دسته موارد که نمونه ای از آن به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) ارسال و اعلام شده است برای ثبت قابل قبول نمی باشند مگر اینکه مجوز های مربوطه دریافت شده باشند و شرکت تحت عنوان و یا زیر مجموعه یکی از این نهاد ها فعالیت نماید.

همچنین طبق ماده 32 قانون تجارت ، علامت تجاری  یا برند  در موارد زیر قابل ثبت شدن نمی باشند :

* تمایز بین کالا و خدمات یک موسسه را با یک موسسه دیگر انجام ندهد .

* بر خلاف موازین شرعی ، عرفی ، قانونی و یا نظم عمومی و اخلاق حسنه جامعه باشد .

* مراکز تجاری یا عمومی را بخصوص در مورد مبداء جغرافیایی کالاها و خدمات و خصوصیات مربوط به آن به اشتباه بیاندازد .

* مشابه و یا برگرفته شده از نشان های نظامی ، پرچم ، نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمس و حکومتی متعلق به کشور ، سازان های بین المللی ، بین الدولی و یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس و به بهره برداری می رسند باشد و یا مورد های ذکر شده یکی از اجزاء آن علامت محسوب شوند . البته در صورتیکه توسط مقام صاحب صلاحیت کشور و یا سازمان های ذی ربط  اجازه آن صادر شده باشد می تواند استثناء قائل شود .

* مشابه و یا به شکل گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت و یا نام تجاری قبلا ثبت شده ای باشد که بخصوص برای همان کالا و خدمات مشابه و توسط نهاد و یا موسسه دیگری مورد استفاده قرار گرفته شده است .

* دقیقا مشابه آن قبلا برای خدمات غیر مشابه ثبت شده و به شناخت رسیده باشند.مشروط به آنکه میان استفاده از علامت  و مالک علامت تجاری ارتباطی برقرار باشد و ثبت این علامت بتواند منافع مالک قبلی برند را مورد آسیب و لطمه قرار دهد .

* همانند علامتی باشد که قبلا به نام دیگری به ثبت رسیده است و هنوز تاریخ ثبت آن به اتمام رسیده است بخصوص اینکه تاریخ تقاضای ثبت آن دارای حق تقدم برای همان دسته از کالاها و خدمات بوده و یا برای کالا  و خدماتی است که به به لحاظ شباهت موجب فریب و گمراهی شوند .



:: بازدید از این مطلب : 499
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir
 
 
****************************************************************
 
***********************************************************************
 
 
      
 
*********************************************************************
 
*************************************************************************
***********************************************************************

 asrejavanan.ir  buyshimmer.ir femalehours.ir arbbatarh.ir buy-best.ir

 ******************************************************************

bahalbaxx.ir  iranwebbase.ir pnn24.ir rao-co.ir   sisx.ir

*******************************************************************

adote.ir asnafkaraj.ir b8b.ir gorganblog.ir buyslim-patch.ir downloadmovies.ir e-fakhteh-a.ir
 
**********************************************************************
 Ansar83.ir  lovelykids.ir  mazinet.ir   galaxy-kids.ir  gilanjobs.ir   b-gharargah.ir
Bia2prozhe.ir  newsresan.ir     Yeganehcloob.ir  zibar.ir  Castledl.ir ddfsb.ir  Deckcha.ir

 
 
 



:: بازدید از این مطلب : 443
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 تير 1397 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد